Małgorzata Tarasiewicz odznaczona krzyżem komandorskim Orderu Odrodzen... » W sobotę 15 stycznia we wrocławskim Centrum Historii Zajezdnia z rąk ministra Wojciecha Kolarskiego,... Zbigniew Kuźmiuk: Energetyczny pistolet przystawiony do głowy na konce... » Z dr. Zbigniewem Kuźmiukiem, europosłem z frakcji Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy, b. polity... Partnerska Cedrowa » Przebudowa znaczącego dla dzielnic Ujeścisko i Łostowice, ale peryferyjnego dla aglomeracji traktu k... Gem, set, SKT! Klęska Karnowskiego » Prezydent Sopotu Jacek Karnowski przegrał z kretesem wojnę, którą wytoczył Sopockiemu Klubowi Teniso... Wyższe mandaty nie ograniczyły wykroczeń drogowych » 1 stycznia 2022 roku o północy kierowców i pieszych zaczął obowiązywać nowy taryfikator mandatów. W ... W tygodniku „Sieci”: Kurski kontra kłamstwa » W najnowszym numerze tygodnika „Sieci” wyjątkowy wywiad z Jackiem Kurskim, który wyjaśnia, dlaczego ... Daniel Obajtek: Skala Orlenu szansą Lotosu » Rozmowa z Danielem Obajtkiem, prezesem Zarządu PKN ORLEN- Nowe informacje, dotyczące Lotosu i jego f... „Wejście w historię”: kamień graniczny z granicy polsko-niemieckiej sp... » 13 stycznia 2022 r. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprezentowało kolejną odsłonę cyklu „Wejści... Pomorskie na trzecim miejscu w kraju pod względem wystawionych e-skier... » Blisko 4 miliony elektronicznych skierowań zostało wystawionych w województwie pomorskim w trakcie p... Sto lat Gedanii - a stadion... » Każde świadectwo dotyczące przeszłości polskich gdańszczan, ich działalności i życia powinno być chr...
Wyższe mandaty nie ograniczyły wykroczeń drogowych
środa, 19 stycznia 2022 14:53
Wyższe mandaty nie ograniczyły wykroczeń drogowych
1 stycznia 2022 roku o północy kierowców i pieszych zaczął
Trefl awansował do 1/4 Pucharu Polski
środa, 19 stycznia 2022 20:33
Trefl awansował do 1/4 Pucharu Polski
Siatkarze Trefla wygrali pierwszy mecz w 2022 roku. Podopieczni
Lech Kulwicki: Okiem kapitana
poniedziałek, 27 grudnia 2021 09:15
Lech Kulwicki: Okiem kapitana
Lech Kulwicki to legendarny kapitan biało-zielonych. Prowadził

Galeria Sztuki Gdańskiej

Artysta włoskich mórz
wtorek, 11 stycznia 2022 12:02
Artysta włoskich mórz
Feliks Michał Wygrzywalski urodził się w Przemyślu, ale uważany

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
czwartek, 30 grudnia 2021 20:01
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
W środę (29 grudnia) elbląscy radni zadecydowwali o kształcie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dürer, Meseck, Stryjec... - wybitni graficy w gdańskich zbiorach

Ocena użytkowników: / 57
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 12 czerwca 2017 19:59

Na przestrzeni wieków, od renesansu do dnia dzisiejszego trzy nazwiska nadały sporej wartości artystycznej gdańskim zbiorom graficznym. Albrecht Dürer, Felix Meseck i Ryszard Stryjec, znani w Gdańsku graficy, reprezentujący w swoich epokach najwyższy poziom tej sztuki, dziś najpełniej dają przegląd dzieł zgromadzonych w Trójmiejskich muzeach, galeriach i kolekcjach prywatnych.



Początek tej gdańskiej kolekcjonerskiej specjalizacji dał na przełomie XVIII i XIX wieku Jacob Kabrun, jeden z najbogatszych gdańszczan ówczesnych czasów, z pochodzenia menonita, kupiec, armator żeglugowy, kolekcjoner sztuki. To właśnie jemu zawdzięczać możemy wielkie dzieła światowej grafiki, które uświetniają zbiory Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wśród nich znajdują się ryciny takich znakomitości jak: Lucas Cranach Starszy, Albrecht Altdorfrer, Hans Baldung Grien - uczeń Dürera czy Daniel Schultz, a także wytrawny portrecista Jeremiasz Falc i Daniel Chodowiecki.


Niewątpliwie najznakomitszymi pracami gdańskich zbiorów graficznych są ryciny Albrechta Dürera, a wśród nich miedzioryt - dzieło światowej sztuki miedziorytniczej „Rycerz, Śmierć i Diabeł” z roku 1513, a także ”św. Hieronim w pracowni”, a wraz z zaginionym w czasie wojny miedziorytem „Melancholia” stanowiły o walorze tej kolekcji, reprezentującej najwyższy poziom umiejętności artystycznych szkół graficznych w Europie.  


alt

Albrecht Dürer - Rycerz, Śmierć i Diabeł, 1513, miedzioryt, wł. Muzeum Narodowe w Gdańsku



Olbrzymi zbiór Kabrun przekazał swojemu rodzinnemu miastu – Gdańskowi, co w owych czasach ze względu na jeszcze słabo wykształcony gest świadomości obywatelskiej, nie było takie proste. Dzisiejszym przedstawicielem zbiorów graficznych stanowiących o ich atrakcyjności jest także twórczość Ryszarda Stryjca z kolekcja Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Właśnie trwa tam wystawa jego dzieł, którą można oglądać jeszcze do 15 sierpnia. Jedno z najbliższych wydań Gdańskiej Galerii Sztuki poświęcę jego osobie.


alt

Ryszard Stryjec - Gdańsk II, 1973, akwaforta, wł. PGS Sopot


Natomiast trzecią osobą wyznaczającą trwanie gdańskiej grafiki jest najmniej znany z tej trójki artysta, pochodzący z Gdańska, jeden z najwybitniejszych rysowników pierwszej połowy XX wieku – Felix Meseck (1883-1955). Do dziś jest nadal mało znany w swoim rodzinnym mieście. Co prawda Muzeum Narodowe całkiem niedawno zaprezentowało jego 44 rysunki, ale wystawa nie wzbudziła oczekiwanego zainteresowania. Dotyczyła jedynie ilustracji do dwóch dzieł artysty - Ernsta T.A.Hoffmanna „Złoty garnek” i Ludwiga Achima von Arnima „Isabela von Agypten”.


alt

Felix Meseck - Trzej jeźdźcy na polowaniu, 1921, akwaforta, papier czerpany



alt

Prof. Felix Meseck, 1926, Weimar



Ten wybitny rysownik swoją edukację artystyczną zaczynał w gdańskiej Szkole Rzemiosł Artystycznych u wybitnego malarza Wilhelma Augusta Stryowskiego, by kontynuować naukę w Berlinie Charlotenburgu (1903-1904) i w Królewcu (1904-1905) u znanego malarza Ludwiga Dettmanna i grafika Heinricha Wolffa. Przed studiami mieszkał przy Langgarten (Długie Ogrody). Urodził się w rodzinie eksportera drewna Carla Mesecka i wychowywał się z bratem Oscarem. Początkowy okres jego twórczości związany był z malarstwem. Zaprzyjaźniony z artystami berlińskiej secesji, utrzymywał kontakty z Maxem Liebermannem, Lovisem Corinthem i Maxem Slevogtem. W pierwszym okresie twórczości był malarzem bezkompromisowym i radykalnym, nieco później ustabilizował swoje kolory, pozbawił je kontrastów i napięć. Dopiero I wojna światowa wywołała w nim nowe refleksje. Zajął się rysunkiem, który w tamtym okresie wydał się najwłaściwszym dla niego, zarówno w klimacie jak i ekspresji. Jego linie były wypracowane, charakteryzowały się czystością i świeżością używał suchej igły, ołówków, długopisów, prace wykonywał w różnych technikach graficznych, przeważnie były to akwaforty.


alt

Felix Meseck - Wielkie cierpienie, 1917, akwaforta, papier czerpany



alt

Felix Meseck - April, 1920, akwaforta, karta z kalendarza



Drzewa stały się w jego twórczości powtarzającym motywem jako ilustracja do zniszczonych wojną krajobrazów.  W latach 1924-1930 był już profesorem i wykładał w Akademii Sztuk Pięknych w Weimarze, tam swoje graficzne zainteresowania doprowadził do perfekcji, mając już na koncie ilustracje do dzieł Johanna Wolfganga Goethego (Faust, 1914; 1920, Prometeusz), Williama Shakespeare’a (Burza, 1922), dzieł Novalisa, Brentano i serię kart kalendarzowych z 1920 roku. W tym czasie wystawiał swoje prace na Biennale w Wenecji. Po zakończeniu pracy w Weimarze w 1930 roku udał się do Rzymu na stypendium Niemieckiej Akademii Sztuki. Na Pomorze powrócił w roku 1939 i osiedlił się niedaleko Gdańska prawdopodobnie w okolicach Gniewu. Po wojnie artysta wyjechał do Niemiec. Osiedlił się w Holzminden, powiatowym miasteczku położonym nad Wezerą w Dolnej Saksonii, gdzie zmarł w roku 1955. Pamięć o tym zapomnianym artyście, gdańszczaninie kultywuje muzeum położone nieopodal w Höxter-Corvey.


alt

Felix Meseck - Nad Renem, 1925, akwaforta, papier czerpany



alt

Felix Meseck - Gniew, 1940, reprodukcja



Lista prac graficznych zgromadzonych w Gdańsku, pomimo strat wojennych jest nadal imponująca. Zainteresowanie grafiką nad Motławą zawsze było duże. Tworzenie nowego środowiska artystycznego w tak ciężkim okresie powojennym zawdzięczać możemy artystom przybyłym z Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilna i Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Wiodącą grupę grafików tworzyli wilnianie, którzy od początku z wielką werwą rozpoczęli organizacje nowego środowiska grafików. To jednak inna historia, której niebawem również poświęcę osobne miejsce.

- Prace Felixa Mesecka pochodzą z prywatnej kolekcji Andrzeja Walasa

Stanisław Seyfried 

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież