Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau... Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7...
Reklama
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
czwartek, 18 kwietnia 2024 16:32
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil
Trefl rozbity w Lublinie
czwartek, 18 kwietnia 2024 21:05
Trefl rozbity w Lublinie
Bardzo jednostronny był pierwszy mecz o piąte miejsce w PlusLidze.
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
piątek, 19 kwietnia 2024 14:48
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
I LIGA FORTUNA
Ostatnia kolejka I-ligowa nie była
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Moda na ikony

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
czwartek, 18 maja 2017 19:33

Przed kilkoma dniami dobiegła końca w gdańskiej Galerii ZPAP wystawa Ikon. Pokaz wzbudził szerokie zainteresowanie i cieszył się sporą frekwencją. Autorki wystawy Karolina Dąbrowska i Jolanta Kleinschmidt przedstawiły prace rozwijającej się w Polsce sztuki ikony, reprezentując w tej dziedzinie pewne doświadczenie związane z ośrodkami w Krakowie, Warszawie, Bielsku Podlaskim i Gdańsku.



Pisanie ikon obejmuje freski, mozaiki, malowidła ścienne oraz malarstwo temperowe na deskach do tego specjalnie przygotowanych. Najważniejszym aspektem tej sztuki jest zachowanie zasad malarskich i tradycji, która jest niezmienna od wielu wieków. Ikonograf nie maluje dla swojej sławy, lecz dla chwały Bożej. Tradycja pisania ikon sięga Cesarstwa Bizantyjskiego. Tam powstały najpiękniejsze dzieła. Z czasem jednak malarstwo bizantyjskie przeniosło się na Bałkany i Ruś, gdzie szczyt jego rozkwitu przypadł na XV i XVI wiek. Sztuka ikony w ostatnich latach przeżywa w kulturze Zachodu oraz Polski wielki renesans. Z autorkami wystawy rozmawia Stanisław Seyfried.


alt

Karolina Dąbrowska, Krzyż San Damiano, 2015, deska, tempera jajowa, złocenia


- Jakie miejsce w sztuce światowej zajmuje pisanie ikon?
Jolanta Kleinschmidt: Ikonografia, odzyskuje miejsce, które miało przed wiekami, a przypomnę miało ważne miejsce w liturgii i duchowości, szczególnie w obrządku Kościoła wschodniego. Ikony malowano od wieków tą samą techniką – temperą jajową. Późnej w Europie zachodniej nastąpiło odejście od tradycyjnej techniki malarskiej na rzecz malarstwa olejnego. W tym kierunku poszli artyści z Włoch i Holandii. Rozwój malarstwa wiązał się także z innym postrzeganiem perspektywy i światłocienia. Nie były to już ikony. Dzięki temu ikona pozostała niezmienna, aż do współczesności. Obecnie mamy renesans tej sztuki i odkrywamy ją na nowo.

Karolina Dąbrowska: Wspomnę o nieco wcześniejszej sytuacji. Zmiany nastąpiły około XIV wieku. W roku 1453  Turcy. zdobyli Konstantynopol, upadło Cesarstwo Bizantyjskie. Malarze oraz duchowni przenosili się na Bałkany i Ruś, którą zaczęli uznawać za drugie Bizancjum i tam zostali wierni sztuce ikonowej, chociaż nie zawsze reprezentowała ona tak samo wysoki poziom. Ale artyści wyjeżdżali również do Włoch, gdzie rozpoczął się kontakt z realiami włoskimi. Zaczęło się przekształcanie ikony. Następuje zachwyt szczegółem, światłocieniem, perspektywą, kolorem, barwą. Widać to już w twórczości Giotta di Bondone, wybitnego włoskiego malarza. Malował szeroką skalą barw, zachowywał zrównoważoną koncepcję. Zaczynały być widoczne ludzkie emocje, gesty, ale bardzo subtelnie. Nastąpiło zwrócenie uwagi na osobę bardziej niż w Bizancjum. W rezultacie, na zachodzie w XIX wieku nikt już nie wiedział jak wygląda prawdziwa ikona. Dopiero migracja artystów z Rosji, spowodowana rewolucją, ożywiła francuskie środowiska, powoli zaczęto odkrywać, jak wygląda prawdziwa ikona.


alt

Jolanta Kleinschmidt, Matka Boża, 2014,tempera jajowa, złocenia



- Jak wygląda to dzisiaj?
Jolanta Kleinschmidt: Rozróżniamy wiele szkół ikonograficznych. Możemy powiedzieć o szkole rosyjskie, bułgarskiej, rumuńskiej, greckiej czy ukraińskiej. Ikony różnią się techniką i są rozpoznawalne. Niewątpliwie najbardziej rozpoznawalnym mistrzem jest Andriej Rublow. Na zachodzie Europy, na przykład we Włoszech, ikona różni się od prac ikonograficznych pochodzących z Rosji.

Karolina Dąbrowska: Żeby zrozumieć ikony trzeba wejść w świat prawosławia. Tam jest ona częścią liturgii, jest cały czas obecna i nie jest tylko ozdobą świątyni. Myślę, że ikona jest naszym wspólnym dziedzictwem, bowiem narodziła się wtedy, kiedy tradycja była wspólna dla Kościołów Europy wschodniej i zachodniej. My w środowisku katolickim powracamy do jej piękna, do tego, co ze sobą niesie. Dla mnie oprócz wymiaru duchowego, ważna jest strona warsztatowa jej powstawania. Artyści odkrywają piękno ikony na nowo, ale nierzadko jednak podlegają pewnym nadużyciom, poprzez brak odpowiedniego warsztatu. Często zdarzają się podstawowe niedociągnięcia przy ich tworzeniu.


alt

Karolina Dąbrowska, Madonna z dzieciątkiem wg Hansa Memlinga, deska



- Gdzie można nauczyć się takiego warsztatu?
Karolina Dąbrowska: Jest wiele możliwości, kiedy zaczynałam przed dziesięciu laty można było uczyć się w Krakowie, Warszawie i Bielsku Podlaskim w Policealnym Studium Ikonograficznym. Często rozpoczynający taką naukę myślą, że nie potrzeba mieć plastycznych talentów. Nic bardziej mylnego – trzeba posiadać podstawową wiedzę, na przykład dotyczącą rysunku. Uważam, że potrzebne są również predyspozycje i tak zwana „ręka”. Nie mówiąc już o tym, że trzeba rozumieć, co się maluje.

Jolanta Kleinschmidt: Musi być też pasja, ikonografia jest wymagającą sztuką, to żmudna praca, szukanie również mistrzów, ale rzeczą najważniejszą jest szukanie duchowości, która jest nierozłączna z procesem malowania ikon.

Karolina Dąbrowska: Często ludzie zachwycają się tymi pracami, ale równocześnie przyznają się do tego, że nie rozumieją ich i nie czują tej więzi duchowej. Oczywiście nie każdy musi to czuć i rozumieć.

Jolanta Kleinschmidt: Zauważyłam, że zdarzają się artyści, którzy tej duchowości w czasie tworzenia nie zaznają, ale czasami również dobrze malują ikony.


- Sam znam takich artystów, którzy tworzą ikony bez tej jak myślę potrzebnej ekstazy.
Jolanta Kleinschmidt: Oczywiście tak też można, ale dla nas ta duchowość jest bardzo ważna, bo to nie tylko obraz ale i słowo, które odgrywa istotną rolę zarówno przy tworzeniu jak i odbiorze. Odbiór jest oczywiście bardzo indywidualną sprawą.


alt

Jolanta Kleinschmidt, Chrystus Tronujący, 2016, tempera jajowa, złocenia



- Jeszcze słowo o warsztacie.
Karolina Dąbrowska: Potrzebna jest duża wiedza, począwszy od technik gruntowania deski, pozłotnictwa, rysunku. Maluję temperami specjalnie przygotowanymi na bazie naturalnych pigmentów, jajek i wina. Nie używam farb z tubek czy farb akrylowych. Stosuję stare techniki przygotowania farb. Tempera stwarza wiele ciekawych możliwości.


- A co z typowymi walorami warsztatu artystycznego?
Jolanta Kleinschmidt: Jest potrzebna umiejętność posługiwania się światłocieniem, malowanie szat, ich cieniowanie wymaga dużej cierpliwości, przestrzeń też jest niekonwencjonalna, maluje się pigmentami naturalnymi rozprowadzanymi w medium (żółtko i wino).Istotne są również umiejętności pozłotnicze i ornamentyka.

Karolina Dąbrowska: W ikonie nie ma zwykłej perspektywy – jest odwrócona, hierarchiczna i rządzi się trochę innymi prawami. Postaci na drugim planie są nienaturalnie większe, perspektywa odwrócona wypada przed obrazem, odbiorca staje w centrum wydarzeń. Światło jest centralne. Zadziwiające jest również to, że to malarstwo staje się bardzo popularne na całym świecie.


alt

Od lewej Karolina Dąbrowska i Jolanta Kleinschmidt



- Co jest powodem popularności ikony w dzisiejszym świecie?
Karolina Dąbrowska: To kryzys wartości, zaczynamy poszukiwać czegoś intymnego dla siebie, poszukujemy wznioślejszych wartości.

Jolanta Kleinschmidt: Nasza wystawa w galerii sztuki Gdańskiego ZPAP, okazała się sporym sukcesem, ale najwłaściwszym miejscem wystawiania tej sztuki zawsze będzie dla ikony przestrzeń sakralna.


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież