“Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic... Hipokryzja PO: Tusk łoi migrantów, Gdańsk nagradza Białorusina » Bycie w Platformie Obywatelskiej to nieustanne narażanie się na głupie zwroty w polityce Donalda Tus... W obronie ogródków » Od kwietnia Urząd Miasta ogłosił konsultacje społeczne w sprawie uchwalenia nowego Planu Ogólnego, k...
Reklama
PRO LIVE w Gdańsku
wtorek, 18 czerwca 2024 08:25
PRO LIVE w Gdańsku
Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Wspomnienie o Emilu. Cezary Paciorek Quintet - Emil
piątek, 06 września 2019 17:21
Wspomnienie o Emilu. Cezary Paciorek Quintet - Emil
Jeszcze niedawno w spisie numerów telefonicznych przemykał mi pod

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 10 kwietnia 2014 19:56

Ograniczenie maksymalnie do 24 godzin czasu na dokonanie odprawy granicznej, zlokalizowanie wszystkich inspekcji w jednym budynku, utworzenie w Gdańsku lub Gdyni dostępnego laboratorium dla wszystkich inspekcji oraz warunkowe odprawy podczas rejsu na dwa dni przed zawinięciem statku do portu, to podstawowe warunki jakie muszą być spełnione dla odzyskania ładunków polskiego handlu zagranicznego. Te warunki przedstawiono podczas II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014, jakie odbyło się 9 kwietnia w gdańskim AmberExpo.



Okazuje się, że aż 45 proc. ładunków kontenerowych z polskim importem trafia do obcych portów. Powody tego stanu rzeczy są trzy, brak centrów dystrybucji towarów, zbyt skomplikowane i czasochłonne odprawy graniczne oraz zbyt długi transport. Dla przykładu, jeśli z Ekwadoru ładunek trafia w 21 dni do Warszawy poprzez port w Antwerpii, to poprzez port w Gdańsku lub Gdyni aż o 17 dni dłużej.


Mimo tej czasowej zwłoki, aż dwie trzecie pociągów kontenerowych zaczyna lub kończy kursy w tychże dwóch trójmiejskich portach. Od 2013 roku regularnie kursuje pociąg pokonujący trasę o długości 10 tys. km przywożący towary z Chin do Polski, zaledwie w 12-14 dni. Rejs statkiem na tej trasie trwa znacznie dłużej, bo aż 45 dni. Zalety transportu kolejowego są zatem ewidentne. Brakuje jednakże w Polsce rozwoju transportu intermodalnego, utożsamiając go jedynie z koleją, a zapominając całkowicie o kliencie. I na tym tle rodzą się waśnie i konflikty pomiędzy decydentami transportu kolejowego i drogowego. Tak jest też w przypadku nierównomiernego podziału środków unijnych na te dwa rodzaje transportu, z preferencją na drogowy. W ogólnej strategii rozwoju naszego kraju nic się nie mówi o wzroście kolejowych ładunków kontenerowych oraz o centrach logistycznych, których właścicielami jest aż sześć podmiotów.


Podczas Forum zgłaszano opinie, że na szczeblu rządowym nie ma nikogo, kto by się zajął transportem intermodalnym. Ten transport realizujemy zbyt drogo, byle jak i nieefektownie. A w UE ten rodzaj transportu będzie wzrastał, przy czym Polska nie będzie na nim zarabiać, bo niewłaściwie rozwiązuje ten problem. Inni mówcy ostrzegali jednakże przed ingerencją rządu w gospodarkę, w tym transportową. Bo im jest w niej więcej rządu, tym jest gorzej. W gestii rządu, władz samorządowych owszem powinno być zapewnienie odpowiedniej infrastruktury. Ale to środowiska transportowe powinny mieć większą skłonność do kooperacji aby sprostać gospodarczym wyzwaniom.


alt



Uczestniczący w Forum wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński powiedział m.in. że Bałtyk nie może być marginalną prowincją. Polskie porty w ramach rywalizacji muszą ze sobą współpracować. Dobrze się dzieje, że z kilkunastu nasz eksport wzrósł ostatnio do 40 proc. Aby w najbliższym czasie wzrósł do wymaganych 60 proc., to już na szczeblu samorządowym musi być koordynacja w działaniu i podejmowaniu strategicznych decyzji. Duże szanse są dla osób kompetentnych, wzbudzających zaufanie, którzy potrafią handlować na skalę światową.
Wicepremier Piechociński wspomniał, że Polska zajmuje drugie miejsce w świecie pod względem budowy jachtów. Rząd na swoim ostatnim posiedzeniu przyjął ustawę o źródłach niekonwencjonalnych energii czyli o łupkach, otwierających duże szanse dla rozwoju gospodarczego Polski. Przyczyni się też do tego prawidłowe wykorzystanie przyznanych nam środków unijnych na lata 2014-2020. Głównie zostaną one przeznaczone na wspieranie biznesu i nauki. Na badania i szkolnictwo wyższe z dotychczasowych 0,3 proc. PKB nastąpi wzrost nakładów do 0,7 proc. PKB. Nastąpi powrót do rozwoju szkolnictwa zawodowego. Pieniądze do Powiatowych Urzędów Pracy będą przekazywane poprzez zakłady pracy aby mieć pewność, że szkolenia przyniosą konkretne efekty zatrudnieniowe.


Wicepremier Piechociński stwierdził na koniec, że w transporcie intermodalnym tkwi ogromna siła i powinniśmy go rozwijać. Bo jeśli Polska ma tylko 5 proc. udział w transporcie kolejowym, to Niemcy aż 27 proc., a Hiszpania 35 proc. Powinno jak najszybciej ruszyć połączenie transportowe Bałtyk – Adriatyk. Zapewnił też, że Polska nie odwróciła się od portów i przemysłu stoczniowego.


alt



Uczestniczący w jednej z trzech debat wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski (na powyższym zdjęciu trzeci od lewej) jako dobry przykład gospodarowania podał budowę 20-km Pomorskiej Kolei Metropolitarnej z wkładem samorządowych 250 mln zł, przy całkowitym koszcie 600 mln zł. Wkład własny w inwestycję, która ma być gotowa w drugim półroczu 2015 roku i która połączy ze sobą kilka dużych miast, a w tym głównie porty morskie z portem lotniczym w Gdańsku Rębiechowie. Jest to pierwsza od 40 lat taka samorządowa inwestycja komunikacyjna. Są kolejne plany rozwoju transportowego i komunikacyjnego, ale jak stwierdził Ryszard Świlski, sami jako samorząd nie damy rady tego zrealizować.


alt



Wicemarszałek Ryszard Świlski odebrał Nagrodę Primus Innovatorum 2013 w Transporcie, Logistyce i Infrastrukturze. Taką nagrodą uhonorowano również prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza oraz Józefa Marka Kowalczyka, przewodniczącego Komitetu Infrastruktury Gospodarczej Krajowej Izby Gospodarczej (Absolwent Wydziału Handlu i Transportu SGPiS w Warszawie).


Nagrody Innowacyjności w Transporcie 2013 i tytuły Ambasadorów Innowacyjności dotychczas otrzymało 13 innowacyjnych przedsiębiorców i wynalazców. Nagroda Primus Innovatorum 2013 została przyznana także trzem działaczom administracji państwowej, sześciu marszałkom i prezydentom miast, działaczom społecznym, przedsiębiorcom oraz dwóm uczelniom wyższym. Nagroda ta jest przyznawana w dowód uznania wieloletniej efektywnej i ważnej społecznie działalności wspierającej interdyscyplinarną innowacyjność, tworzenie efektywnych innowacyjnych programów i struktur administracyjnych i samorządowych, a także rozwijanie programów edukacyjnych i współpracy nauki i przedsiębiorców.
Nagrody ustanowiła Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI).


Kapituła Konkursu składa się z 19 profesorów wyższych uczelni i przedstawicieli praktyki gospodarczej z Polski i zagranicy zajmujących się transportem, logistyką i infrastrukturą.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież