Ani wyjątkowo długa zima 2009/2010, ani strajki dokerów w Finlandii nie zagroziły planowemu zakończeniu prac przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy Nabrzeżu Rumuńskim gdyńskiego portu.
1 grudnia nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi symbolizujące oddanie do użytkowania nowego dwupoziomowego stanowiska ro-ro w Porcie Gdynia. Stanowisko to jest elementem dużego przedsięwzięcia inwestycyjnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. pn. "Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia", na realizację którego ZMPG-a S.A. ubiegać się będzie o dofinansowanie unijne.
Dokładnie 3 czerwca u.r. po raz
pierwszy zawinął do Gdyni statek typu ro-pax fińskiego armatora
Finnlines, w ramach nowo otwartego połączenia pasażersko-towarowego
w relacji Helsinki-Gdynia-Travemünde (obecnie do Rostocku). Do końca
2009 roku z połączenia skorzystało około 19.000 pasażerów. Było
to przedsięwzięcie o dużym potencjale rozwojowym i już dziś w
sposób widoczny wpływające na przemiany portowego krajobrazu. Od
kilku miesięcy jego trwałym elementem stała się bowiem
sfinansowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. górna rampa
stanowiska ro-ro w narożniku Nabrzeża Rumuńskiego i Czeskiego.
Nowe stanowisko do obsługi statków ro-ro w narożniku Nabrzeży Rumuńskiego i Czeskiego służyć będzie obsłudze statków Finnlines typu STAR. Prace projektowe i następnie roboty budowlano-montażowe objęły przebudowę dolnej i budowę górnej rampy ro-ro. Ponadto przedmiotem prac było wykonanie umocnienia dna oraz przebudowa linii cumowniczo-odbojowej na Nabrzeżu Rumuńskim.
Prace projektowe rozpoczęto w styczniu b.r. Konstrukcja rampy górnej została zakupiona jako staroużyteczna z portu Helsinki. Demontaż rampy o łącznej wadze przeszło 800 ton i jej transport z Helsinek zostały zrealizowane w okresie od lutego do kwietnia przez Portowy Zakład Techniczny S.A. Od momentu sprowadzenia rampy do gdyńskiego portu trwały sukcesywnie prace nad konstrukcjami stalowymi, polegające na ich adaptacji do naszych potrzeb. Roboty budowlane w terenie rozpoczęły się w sierpniu - czyli niezwłocznie po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
Generalnym Wykonawcą budowy rampy jest Spółka "Hydromega" z Gdyni - ta sama, która przed kilkoma laty wybudowała rampę górną dla obsługi promów Steny Line przy Nabrzeżu Helskim II. Głównymi podwykonawcami prac projektowych i budowlano-montażowych były: Biuro Projektów Wuprohyd, Biuro Projektów Specbud, Hydrobudowa Gdańsk, PRPiH Marinex, spółka Stabilator oraz spółka P.P. SIEĆ.
Na okres prowadzonych robót obsługę statków Finnlines przeniesiono na rampę "B" przy nab. Stanów Zjednoczonych. Na początku listopada rozpoczęły się prace rozruchowe i próby eksploatacyjne z cumowaniem statku.
Nowe stanowisko ro-ro stanowi istotny element rozwoju idei sieci Autostrad Morskich, w których port gdyński odgrywa znaczącą rolę. Stanowi o niej - obok połączenia do Finlandii i Niemiec - funkcjonujące od ponad 15 lat połączenie promowe Gdynia-Karlskrona operatora promowego Stena Line.
Fot. H. Sagan
- 10/12/2010 21:23 - Pieniądze a nie merytoryka
- 10/12/2010 15:37 - Zasypane Trójmiasto
- 09/12/2010 10:51 - Przejście pod Miniaturą zostanie
- 05/12/2010 22:22 - Karnowski nadal prezydentem Sopotu
- 05/12/2010 21:53 - „Nie” likwidacji przejścia pod Miniaturą
- 03/12/2010 16:28 - Czy Fułek gości wyborców Karnowskiego?
- 02/12/2010 16:22 - Rada Miasta Gdańska ma prezydium
- 22/11/2010 16:08 - Nowa gdańska Rada Miasta
- 22/11/2010 09:21 - Gdańsk i Gdynia bez zmian, druga tura w Sopocie
- 19/11/2010 19:07 - Marzenie czy koszmar?