„Gazeta Gdańska” zwróciła się do radnych Rady Miasta Gdańska z okręgu wyborczego numer 6, który obejmuje m.in. Oliwę, z pytaniami dotyczącymi mającej powstać strefy płatnego parkowania w Oliwie. – Dlaczego ma powstać strefa płatnego parkowania w Oliwie i dlaczego mieszkańcy prawdopodobnie będą musieli płacić podatek od parkowania? – zapytaliśmy radnych.
– Jestem przeciwny inicjatywie, która w rezultacie ma obciążyć mieszkańców Oliwy za parkowanie w miejscu swego zamieszkania – odpowiedział radny Jacek Włodzimierz Teodorczyk, jedyny radny Prawa i Sprawiedliwości w tym okręgu wyborczym.
– Nie możemy mówić o podatku od parkowania ponieważ strefa płatnego parkowania obejmuję pas drogowy, nie obejmuję m.in. miejsc parkingowych na posesjach. Nie wszyscy mieszkańcy Oliwy posiadają samochody i nie ma też obowiązku posiadania auta. Samochody w mieście powodują wiele chorób cywilizacyjnych, wychodząc na tzw. "świeże powietrze", rzadko zastanawiamy się, co tak naprawdę się w nim znajduje. Tymczasem często jest w nim cała masa zanieczyszczeń, którymi na pewno nie chcemy oddychać. Zwykle też nie zdajemy sobie sprawy, że bóle głowy albo znacznie bardziej poważne dolegliwości spowodowane są właśnie wdychaniem trucizn unoszących się w powietrzu. Główną przyczyną zanieczyszczeń jest niska emisja, czyli dym pochodzący z domowych pieców i lokalnych kotłowni oraz transport samochodowy, który trzeba ograniczać. Trzeba też pamiętać, że auta wytwarzają spaliny przez cały rok, a pył z kominów doskwiera nam głównie zimą. Biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców i niekiedy brak miejsc parkingowych na posesjach na prośbę radnych, m.in. moją, zostały znacząco obniżone opłaty dla mieszkańców w ramach rocznych abonamentów do 10 zł miesięcznie czyli ok 2,5 l paliwa czyli 0,33 gr. dziennie. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój biznesowy dzielnicy Oliwa, m.in. powstanie ok. 9000 nowych miejsc pracy w samej tylko Oliwie! Obecnością wielu firm i związanymi z tym miejscami pracy chcemy zachęcić pracujących w Oliwie do przyjeżdżania do naszej dzielnicy komunikacją miejską ponieważ jesteśmy najlepiej połączoną komunikacyjnie dzielnicą Gdańska (PKM, Tramwaj 7 linii, 11 linii autobusowych, SKM, PKP połączenia dalekobieżne). Strefa płatnego parkowania ograniczona w Oliwie będzie tylko od poniedziałku do piątku oraz tylko w godzinach 10.00 – 15.00. Większość mieszkańców nie wykupując abonamentów jest w tym czasie w pracy. Kiedy spędza czas w Oliwie parkowanie jest bezpłatne. Dodatkowo strefa parkowania nie obejmie od razu całej Oliwy tylko ulice o niespotykanym natężeniu parkujących pojazdów głownie w okolicy OBC.
Warto też zwrócić uwagę, że w Gdańsku mamy już prawie 600 samochodów na 1000 mieszkańców dla porównania w Berlinie czy Wiedniu liczba ta nie przekracza 300 warto więc zastanowić się czy masa krytyczna pojazdów w Gdańsku nie utrudni nam dalszego rozwoju.
Decyzja o stworzeniu strefy płatnego parkowania powstała w związku z decyzją radnych Dzielnicy Oliwa – odpowiedział radny Mariusz Andrzejczak z Platformy Obywatelskiej, do niedawna radny Rady Dzielnicy Oliwa.
Niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi od pozostałych radnych z 6 okręgu wyborczego: Jarosława Goreckiego, Wojciecha Stybora, Żanety Geryk.
GG
- 30/05/2016 15:18 - Przed XXIV sesją Rady Miasta Gdańska
- 30/05/2016 12:10 - Debata o stanie opieki zdrowotnej w erze komercjalizacji
- 29/05/2016 20:48 - Festyn Rodzinny „Gdańsk Dzieciom” na Stadionie Energa Gdańsk
- 28/05/2016 20:04 - Kazimierz Jagiellończyk powrócił do Gdańska – Wielka Historyczna Parada „Wiwat Gdańsk. Wiwat Rzeczpospolita”
- 28/05/2016 18:06 - Weterynaria: dziwna sprawa
- 25/05/2016 23:42 - Wręczenie nagród Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2016”
- 25/05/2016 20:59 - Marchlewicz: Skończymy z podatkiem korupcyjnym
- 25/05/2016 14:04 - Maibock - Majowy zawrót głowy
- 24/05/2016 16:24 - Prokuratura wznawia postępowanie wobec Pawła Adamowicza
- 24/05/2016 09:39 - Weterynaria: sądowe remanenty