Doświadczeniami z budowy pierwszej rury tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku podzielili się naukowcy i wykonawcy podczas drugiego sympozjum, jakie 13 lutego odbyło się w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Najistotniejszym wnioskiem jaki wyciągnięto z tego sympozjum, to możliwość realnego myślenia o skróceniu terminu realizacji wiercenia drugiej nitki tunelu nawet o 90 dni, czyli aż o trzy miesiące. Drugie wiercenie ma się zacząć w pierwszych dniach marca, a zakończyć już pod koniec czerwca.
Podsumowując obrady ogólnopolskiego sympozjum prof. zw. dr hab. inż. Bolesław Mazurkiewicz z Politechniki Gdańskiej, wyraził opinię, że przy drugiej rurze tunelu nadal trzeba przestrzegać dotychczasowych reżimów technologicznych.
- Należy ze satysfakcją stwierdzić, że referaty wygłoszone podczas tego drugiego sympozjum, ukazały ogrom zadań jakie stanęły przed inżynierami. Nauczyli się oni skutecznie radzić sobie z powstałymi problemami technicznymi. I tą wiedzę należy wykorzystać przy kontynuacji tej nowatorskiej inwestycji budowlanej. O tym złożonym projekcie zdobyto praktyczną wiedzę. Teraz trzeba tę wiedzę ze znawstwem kontynuować - stwierdził prof. Mazurkiewicz. Wyraził też zadowolenie z wyboru metody wykopu pod Martwą Wisłą. Wyniki wszystkich badań geotechnicznych zostały potwierdzone w trakcie realizacji tego zadania. Analiza warunków hydrologicznych okazała się być wystarczająca. Oddziaływania na osiadanie gruntu były mniejsze od zakładanych. Uzasadniona była rezygnacja z zastosowania syfonów. W ocenie prof. Mazurkiewicza równie bardzo istotny wniosek to taki, iż nie można realizować tak skomplikowanej operacji budowlanej bez stałego monitoringu i kontroli.
Prof. Bolesław Mazurkiewicz, przewodniczący zespołu konsultantów naukowych GIK ds. budowy tunelu pod Martwą Wisłą, powiedział również, iż sprawa potrzeb materiałowych czy sprzętowych to jedna sprawa, a finanse to druga. Drążenie tuneli to bardzo kosztowna inwestycja. W teorii obliczeniowej oczywiście wszystko zawsze pasuje, ale warunków losowych nikt nie jest w stanie przewidzieć. Dlatego zwracanie uwagi na najdrobniejsze szczegóły daje gwarancję pozytywnych wyników. Jesteśmy bogatsi o sześć miesięcy doświadczeń z drążenia pierwszej rury, a to pozwoli nam wydrążyć drugą w znacznie krótszym czasie.
Przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa inż. Ryszard Trykosko, podziękował wszystkim za tak liczny udział, zarówno ogólnopolskiej kadrze inżynierskiej jak i licznej grupie studentów z różnych krajowych uczelni technicznych, głównie z politechnik. Łącznie w sympozjum uczestniczyło około 800 osób, w tym ponad 200 studentów, które wytrwały do końca obrad. Następnego dnia była okazja zwiedzenia terenu budowy tunelu.
I nic w tym dziwnego, że było tak duże zainteresowanie tą tematyką, skoro podobne inwestycje planuje się zrealizować w najbliższym czasie m.in. w Warszawie i Świnoujściu. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą, realizowana przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), to gigantyczne przedsięwzięcie, w skali kraju pionierskie. Ten dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km, przebiegać będzie pod rzeką Martwą Wisłą w najgłębszym miejscu z lekkim pochyłem dochodzącym do 35 m.
Prezes GIK Ryszard Trykosko wyraził zadowolenie ze szczelności pierwszej rury tunelu i zapowiedział, że w pierwszych dniach marca rozpoczną się wiercenia drugiej nitki tunelu, a zakończą pod koniec czerwca. Przy pierwszej były trudne warunki gruntowe, ale przy drugiej powinno być znacznie łatwiej. Chociaż ta druga nitka będzie przebiegać bliżej zabudowań i może wystąpić większe ich osiadanie, bo teren jest bardziej newralgiczny.
Zarówno prof. Bolesław Mazurkiewicz jak i inż. Ryszard Trykosko (obaj na powyższym zdjęciu) zapowiedzieli zorganizowanie na koniec realizacji tej inwestycji trzeciego takiego sympozjum naukowego. Podobnie jak nad dwoma pierwszymi, honorowy patronat sprawować będzie Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Warto wspomnieć też o tym, że w zespole konsultantów naukowych GIK oprócz prof. Mazurkiewicza działa jeszcze sześciu pracowników Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Wszyscy oni podczas sympozjum przedstawili swoje wystąpienia problemowe. Swoje opracowania przedstawili również przedstawiciele innych firm. Z realizacji tunelu w otwartym wykopie, od stron „Ku Ujściu” i „Marynarki Polskiej” wraz z węzłem drogowym przez hiszpańską firmę wykonawczą OHL S.A., a także z realizacji i monitoringu komory startowej i wyjściowej maszyny TBM przez firmę KELLER Polska Sp. z o.o.
Ponadto o produkcji prefabrykowanych elementów żelbetowych obudowy stałej tunelu pod Martwą Wisłą mówili przedstawiciele gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego Kokoszki S.A., a o doświadczeniach z realizacji budowlanych konstrukcji tymczasowych i pomocniczych z firmy Europrojekt Gdańsk S.A., zaś o doświadczeniach ze stosowania systemów deskowań fachowcy z firmy PERI Polska Sp. z o.o..
Dokładną analizę z dotychczasowej realizacji tunelu oraz zalecenia do wykonania jego drugiej rury i przejść poprzecznych, przedstawił mgr inż. Jose Miguel Fernandez Remesal z hiszpańskiej firmy OHL S.A. W jego ocenie tunel pod Martwą Wisłą będzie oddany do eksploatacji za rok i połączy on Trasę Sucharskiego z Nową Słowackiego, co znacznie ułatwi ruch pojazdów kołowych w Gdańsku.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 18/02/2014 17:30 - Operator szkoły w Kokoszkach wybrany
- 17/02/2014 18:41 - Połączenie nauki i biznesu w zakresie implantologii
- 17/02/2014 14:59 - Otos - zadbaj o słuch
- 17/02/2014 14:28 - Prokuratura przeprasza
- 16/02/2014 15:30 - Gala Evening Pracodawców Pomorza
- 14/02/2014 20:52 - Spotkanie Prezydenta z radnymi osiedli i dzielnic
- 14/02/2014 20:38 - Miasto przekazało budynek Caritas
- 14/02/2014 18:34 - Wiceprezydent odpowiada: W gdańskich kranach płynie czysta woda, a spółki działają zgodnie ze strategią
- 13/02/2014 19:14 - Balicki: Nie zysk, nie bilans - tylko leczenie
- 13/02/2014 18:38 - Pożyczka na kupno operacji? To chore...