Sellin: jako Pomorzanie jesteśmy dumni z UCK » Kompleks Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku powiększy się o nową przestrzeń, w której do... Andrzej Jaworski: my realnie pilnujemy naszych granic » Andrzej Jaworski, kandydat na posła PiS oraz Hubert Grzegorczyk, kandydat na senatora PiS odnieśli s... Kandydaci PiS zachęcali do udziału w wyborach » - Za 26 dni zdecydujemy, jak będzie wyglądała Polska w przyszłości. Namawiamy do pójścia na wybory i... Muzeum Plenerowe na Westerplatte » Pierwszym etapem powstającego na Westerplatte Muzeum była uroczystość pochowania 4 listopada 2022 ro... Jesień w ogrodzie - na zakupy i po wiedzę » Na terenie Pomorskiego Centrum Hurtowego Rënk w Gdańsku odbyła się 12. edycja kiermaszu ogrodniczego... Profesor Burkiewicz kończy współpracę z instytucjami miejskimi » List Otwarty prof. dr inż. arch. Witolda Burkiewicza do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.Szanowna Pan... W tygodniku „Sieci”: Ten film to hańba » Nowe wydanie tygodnika „Sieci” podejmuje temat nagrodzonego na weneckim festiwalu filmu Agnieszki Ho... A. Kobylarz mierzy w senat » Andrzej Kobylarz, b. poseł Kukiz15, dołączył w ostatniej chwili do walki o senat okręgu 66 obejmując... Jesień w ogrodzie 2023 » Za nami pierwszy dzień kiermaszu ogrodniczego "Jesień w grodzie". W sobotę teren Pomorskiego Hurtowe... 101 rocznica powołania KS Gedania » Minęła 101. rocznica powołania 15 września 1922 roku Zarządu Polskiego Klubu Gedania. Zebranie miało...
101 rocznica powołania KS Gedania
piątek, 15 września 2023 17:58
101 rocznica powołania KS Gedania
Minęła 101. rocznica powołania 15 września 1922 roku Zarządu
Michalski w kadrze Probierza
czwartek, 21 września 2023 15:57
Michalski w kadrze Probierza
Rozmowa z Radosławem Michalskim, prezesem Pomorskiego Związku
Lechia to zagadka*Kosznik do Baltii*Uwaga, Czychowski
czwartek, 21 września 2023 16:02
Lechia to zagadka*Kosznik do Baltii*Uwaga, Czychowski
I LIGA Fortuna
Trudne chwile w Arce a na boisku walka i
Lechia rozbiła wykartkowany GKS Katowice
piątek, 22 września 2023 21:37
Lechia rozbiła wykartkowany GKS Katowice
Lechia efektownie wygrała na Polsat Plus Arenie z GKS Katowice.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Dwaj panowie Góreccy
poniedziałek, 11 września 2023 17:12
Dwaj panowie Góreccy
Stosunkowo niedawno pisałem o Bogusławie Góreckim, malarzu

Sport w szkole z ORLENEM

Zaproszenie do udziału w rozgrywkach Gdańskiej Olimpiady Młodzieży
niedziela, 10 września 2023 17:31
Zaproszenie do udziału w rozgrywkach Gdańskiej Olimpiady Młodzieży
Dyrekcja Gdańskiego Zespołu Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

O połowę krótszy termin budowy drugiej rury tunelu pod Martwą Wisłą

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
niedziela, 16 lutego 2014 14:51

Doświadczeniami z budowy pierwszej rury tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku podzielili się naukowcy i wykonawcy podczas drugiego sympozjum, jakie 13 lutego odbyło się w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Najistotniejszym wnioskiem jaki wyciągnięto z tego sympozjum, to możliwość realnego myślenia o skróceniu terminu realizacji wiercenia drugiej nitki tunelu nawet o 90 dni, czyli aż o trzy miesiące. Drugie wiercenie ma się zacząć w pierwszych dniach marca, a zakończyć już pod koniec czerwca.



Podsumowując obrady ogólnopolskiego sympozjum prof. zw. dr hab. inż. Bolesław Mazurkiewicz z Politechniki Gdańskiej, wyraził opinię, że przy drugiej rurze tunelu nadal trzeba przestrzegać dotychczasowych reżimów technologicznych.


alt


- Należy ze satysfakcją stwierdzić, że referaty wygłoszone podczas tego drugiego sympozjum, ukazały ogrom zadań jakie stanęły przed inżynierami. Nauczyli się oni skutecznie radzić sobie z powstałymi problemami technicznymi. I tą wiedzę należy wykorzystać przy kontynuacji tej nowatorskiej inwestycji budowlanej. O tym złożonym projekcie zdobyto praktyczną wiedzę. Teraz trzeba tę wiedzę ze znawstwem kontynuować - stwierdził prof. Mazurkiewicz. Wyraził też zadowolenie z wyboru metody wykopu pod Martwą Wisłą. Wyniki wszystkich badań geotechnicznych zostały potwierdzone w trakcie realizacji tego zadania. Analiza warunków hydrologicznych okazała się być wystarczająca. Oddziaływania na osiadanie gruntu były mniejsze od zakładanych. Uzasadniona była rezygnacja z zastosowania syfonów. W ocenie prof. Mazurkiewicza równie bardzo istotny wniosek to taki, iż nie można realizować tak skomplikowanej operacji budowlanej bez stałego monitoringu i kontroli.


Prof. Bolesław Mazurkiewicz, przewodniczący zespołu konsultantów naukowych GIK ds. budowy tunelu pod Martwą Wisłą, powiedział również, iż sprawa potrzeb materiałowych czy sprzętowych to jedna sprawa, a finanse to druga. Drążenie tuneli to bardzo kosztowna inwestycja. W teorii obliczeniowej oczywiście wszystko zawsze pasuje, ale warunków losowych nikt nie jest w stanie przewidzieć. Dlatego zwracanie uwagi na najdrobniejsze szczegóły daje gwarancję pozytywnych wyników. Jesteśmy bogatsi o sześć miesięcy doświadczeń z drążenia pierwszej rury, a to pozwoli nam wydrążyć drugą w znacznie krótszym czasie.


Przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa inż. Ryszard Trykosko, podziękował wszystkim za tak liczny udział, zarówno ogólnopolskiej kadrze inżynierskiej jak i licznej grupie studentów z różnych krajowych uczelni technicznych, głównie z politechnik. Łącznie w sympozjum uczestniczyło około 800 osób, w tym ponad 200 studentów, które wytrwały do końca obrad. Następnego dnia była okazja zwiedzenia terenu budowy tunelu.


alt



I nic w tym dziwnego, że było tak duże zainteresowanie tą tematyką, skoro podobne inwestycje planuje się zrealizować w najbliższym czasie m.in. w Warszawie i Świnoujściu. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą, realizowana przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), to gigantyczne przedsięwzięcie, w skali kraju pionierskie. Ten dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km, przebiegać będzie pod rzeką Martwą Wisłą w najgłębszym miejscu z lekkim pochyłem dochodzącym do 35 m.


Prezes GIK Ryszard Trykosko wyraził zadowolenie ze szczelności pierwszej rury tunelu i zapowiedział, że w pierwszych dniach marca rozpoczną się wiercenia drugiej nitki tunelu, a zakończą pod koniec czerwca. Przy pierwszej były trudne warunki gruntowe, ale przy drugiej powinno być znacznie łatwiej. Chociaż ta druga nitka będzie przebiegać bliżej zabudowań i może wystąpić większe ich osiadanie, bo teren jest bardziej newralgiczny.


alt



Zarówno prof. Bolesław Mazurkiewicz jak i inż. Ryszard Trykosko (obaj na powyższym zdjęciu) zapowiedzieli zorganizowanie na koniec realizacji tej inwestycji trzeciego takiego sympozjum naukowego. Podobnie jak nad dwoma pierwszymi, honorowy patronat sprawować będzie Minister Infrastruktury i Rozwoju.


Warto wspomnieć też o tym, że w zespole konsultantów naukowych GIK oprócz prof. Mazurkiewicza działa jeszcze sześciu pracowników Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Wszyscy oni podczas sympozjum przedstawili swoje wystąpienia problemowe. Swoje opracowania przedstawili również przedstawiciele innych firm. Z realizacji tunelu w otwartym wykopie, od stron „Ku Ujściu” i „Marynarki Polskiej” wraz z węzłem drogowym przez hiszpańską firmę wykonawczą OHL S.A., a także z realizacji i monitoringu komory startowej i wyjściowej maszyny TBM przez firmę KELLER Polska Sp. z o.o.


alt



Ponadto o produkcji prefabrykowanych elementów żelbetowych obudowy stałej tunelu pod Martwą Wisłą mówili przedstawiciele gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego Kokoszki S.A., a o doświadczeniach z realizacji budowlanych konstrukcji tymczasowych i pomocniczych z firmy Europrojekt Gdańsk S.A., zaś o doświadczeniach ze stosowania systemów deskowań fachowcy z firmy PERI Polska Sp. z o.o..


Dokładną analizę z dotychczasowej realizacji tunelu oraz zalecenia do wykonania jego drugiej rury i przejść poprzecznych, przedstawił mgr inż. Jose Miguel Fernandez Remesal z hiszpańskiej firmy OHL S.A. W jego ocenie tunel pod Martwą Wisłą będzie oddany do eksploatacji za rok i połączy on Trasę Sucharskiego z Nową Słowackiego, co znacznie ułatwi ruch pojazdów kołowych w Gdańsku.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież