Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Reklama
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

O połowę krótszy termin budowy drugiej rury tunelu pod Martwą Wisłą

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
niedziela, 16 lutego 2014 14:51

Doświadczeniami z budowy pierwszej rury tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku podzielili się naukowcy i wykonawcy podczas drugiego sympozjum, jakie 13 lutego odbyło się w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Najistotniejszym wnioskiem jaki wyciągnięto z tego sympozjum, to możliwość realnego myślenia o skróceniu terminu realizacji wiercenia drugiej nitki tunelu nawet o 90 dni, czyli aż o trzy miesiące. Drugie wiercenie ma się zacząć w pierwszych dniach marca, a zakończyć już pod koniec czerwca.



Podsumowując obrady ogólnopolskiego sympozjum prof. zw. dr hab. inż. Bolesław Mazurkiewicz z Politechniki Gdańskiej, wyraził opinię, że przy drugiej rurze tunelu nadal trzeba przestrzegać dotychczasowych reżimów technologicznych.


alt


- Należy ze satysfakcją stwierdzić, że referaty wygłoszone podczas tego drugiego sympozjum, ukazały ogrom zadań jakie stanęły przed inżynierami. Nauczyli się oni skutecznie radzić sobie z powstałymi problemami technicznymi. I tą wiedzę należy wykorzystać przy kontynuacji tej nowatorskiej inwestycji budowlanej. O tym złożonym projekcie zdobyto praktyczną wiedzę. Teraz trzeba tę wiedzę ze znawstwem kontynuować - stwierdził prof. Mazurkiewicz. Wyraził też zadowolenie z wyboru metody wykopu pod Martwą Wisłą. Wyniki wszystkich badań geotechnicznych zostały potwierdzone w trakcie realizacji tego zadania. Analiza warunków hydrologicznych okazała się być wystarczająca. Oddziaływania na osiadanie gruntu były mniejsze od zakładanych. Uzasadniona była rezygnacja z zastosowania syfonów. W ocenie prof. Mazurkiewicza równie bardzo istotny wniosek to taki, iż nie można realizować tak skomplikowanej operacji budowlanej bez stałego monitoringu i kontroli.


Prof. Bolesław Mazurkiewicz, przewodniczący zespołu konsultantów naukowych GIK ds. budowy tunelu pod Martwą Wisłą, powiedział również, iż sprawa potrzeb materiałowych czy sprzętowych to jedna sprawa, a finanse to druga. Drążenie tuneli to bardzo kosztowna inwestycja. W teorii obliczeniowej oczywiście wszystko zawsze pasuje, ale warunków losowych nikt nie jest w stanie przewidzieć. Dlatego zwracanie uwagi na najdrobniejsze szczegóły daje gwarancję pozytywnych wyników. Jesteśmy bogatsi o sześć miesięcy doświadczeń z drążenia pierwszej rury, a to pozwoli nam wydrążyć drugą w znacznie krótszym czasie.


Przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa inż. Ryszard Trykosko, podziękował wszystkim za tak liczny udział, zarówno ogólnopolskiej kadrze inżynierskiej jak i licznej grupie studentów z różnych krajowych uczelni technicznych, głównie z politechnik. Łącznie w sympozjum uczestniczyło około 800 osób, w tym ponad 200 studentów, które wytrwały do końca obrad. Następnego dnia była okazja zwiedzenia terenu budowy tunelu.


alt



I nic w tym dziwnego, że było tak duże zainteresowanie tą tematyką, skoro podobne inwestycje planuje się zrealizować w najbliższym czasie m.in. w Warszawie i Świnoujściu. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą, realizowana przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), to gigantyczne przedsięwzięcie, w skali kraju pionierskie. Ten dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km, przebiegać będzie pod rzeką Martwą Wisłą w najgłębszym miejscu z lekkim pochyłem dochodzącym do 35 m.


Prezes GIK Ryszard Trykosko wyraził zadowolenie ze szczelności pierwszej rury tunelu i zapowiedział, że w pierwszych dniach marca rozpoczną się wiercenia drugiej nitki tunelu, a zakończą pod koniec czerwca. Przy pierwszej były trudne warunki gruntowe, ale przy drugiej powinno być znacznie łatwiej. Chociaż ta druga nitka będzie przebiegać bliżej zabudowań i może wystąpić większe ich osiadanie, bo teren jest bardziej newralgiczny.


alt



Zarówno prof. Bolesław Mazurkiewicz jak i inż. Ryszard Trykosko (obaj na powyższym zdjęciu) zapowiedzieli zorganizowanie na koniec realizacji tej inwestycji trzeciego takiego sympozjum naukowego. Podobnie jak nad dwoma pierwszymi, honorowy patronat sprawować będzie Minister Infrastruktury i Rozwoju.


Warto wspomnieć też o tym, że w zespole konsultantów naukowych GIK oprócz prof. Mazurkiewicza działa jeszcze sześciu pracowników Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Wszyscy oni podczas sympozjum przedstawili swoje wystąpienia problemowe. Swoje opracowania przedstawili również przedstawiciele innych firm. Z realizacji tunelu w otwartym wykopie, od stron „Ku Ujściu” i „Marynarki Polskiej” wraz z węzłem drogowym przez hiszpańską firmę wykonawczą OHL S.A., a także z realizacji i monitoringu komory startowej i wyjściowej maszyny TBM przez firmę KELLER Polska Sp. z o.o.


alt



Ponadto o produkcji prefabrykowanych elementów żelbetowych obudowy stałej tunelu pod Martwą Wisłą mówili przedstawiciele gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego Kokoszki S.A., a o doświadczeniach z realizacji budowlanych konstrukcji tymczasowych i pomocniczych z firmy Europrojekt Gdańsk S.A., zaś o doświadczeniach ze stosowania systemów deskowań fachowcy z firmy PERI Polska Sp. z o.o..


Dokładną analizę z dotychczasowej realizacji tunelu oraz zalecenia do wykonania jego drugiej rury i przejść poprzecznych, przedstawił mgr inż. Jose Miguel Fernandez Remesal z hiszpańskiej firmy OHL S.A. W jego ocenie tunel pod Martwą Wisłą będzie oddany do eksploatacji za rok i połączy on Trasę Sucharskiego z Nową Słowackiego, co znacznie ułatwi ruch pojazdów kołowych w Gdańsku.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież