Pogrzeb Żołnierza Wyklętego śp. Stanisława Szafranka » 18 października odbędzie się uroczysty pogrzeb śp. Stanisława Szafranka, żołnierza ZWZ-AK oraz WiN, ... Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... GEMO na Długim Targu: prawdziwa Gruzja tuż pod oknami gdańskiego ratus... » Nie każdy lokal „z kuchnią świata” potrafi uchwycić to, co w danym kraju najcenniejsze: smak, rytuał... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Fort24 – Twój magazyn spokoju i porządku w sercu Warszawy » W szybko zmieniającej się Warszawie, gdzie każdy metr kwadratowy ma ogromne znaczenie, znalezienie m... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Food Hall Długi Targ – jeden adres, wiele historii. Zjedz jak chcesz, ... » W samym środku gdańskiego Głównego Miasta, między Dworcem Artusa a Zieloną Bramą, jest miejsce, któr...
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

O połowę krótszy termin budowy drugiej rury tunelu pod Martwą Wisłą

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
niedziela, 16 lutego 2014 14:51

Doświadczeniami z budowy pierwszej rury tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku podzielili się naukowcy i wykonawcy podczas drugiego sympozjum, jakie 13 lutego odbyło się w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Najistotniejszym wnioskiem jaki wyciągnięto z tego sympozjum, to możliwość realnego myślenia o skróceniu terminu realizacji wiercenia drugiej nitki tunelu nawet o 90 dni, czyli aż o trzy miesiące. Drugie wiercenie ma się zacząć w pierwszych dniach marca, a zakończyć już pod koniec czerwca.



Podsumowując obrady ogólnopolskiego sympozjum prof. zw. dr hab. inż. Bolesław Mazurkiewicz z Politechniki Gdańskiej, wyraził opinię, że przy drugiej rurze tunelu nadal trzeba przestrzegać dotychczasowych reżimów technologicznych.


alt


- Należy ze satysfakcją stwierdzić, że referaty wygłoszone podczas tego drugiego sympozjum, ukazały ogrom zadań jakie stanęły przed inżynierami. Nauczyli się oni skutecznie radzić sobie z powstałymi problemami technicznymi. I tą wiedzę należy wykorzystać przy kontynuacji tej nowatorskiej inwestycji budowlanej. O tym złożonym projekcie zdobyto praktyczną wiedzę. Teraz trzeba tę wiedzę ze znawstwem kontynuować - stwierdził prof. Mazurkiewicz. Wyraził też zadowolenie z wyboru metody wykopu pod Martwą Wisłą. Wyniki wszystkich badań geotechnicznych zostały potwierdzone w trakcie realizacji tego zadania. Analiza warunków hydrologicznych okazała się być wystarczająca. Oddziaływania na osiadanie gruntu były mniejsze od zakładanych. Uzasadniona była rezygnacja z zastosowania syfonów. W ocenie prof. Mazurkiewicza równie bardzo istotny wniosek to taki, iż nie można realizować tak skomplikowanej operacji budowlanej bez stałego monitoringu i kontroli.


Prof. Bolesław Mazurkiewicz, przewodniczący zespołu konsultantów naukowych GIK ds. budowy tunelu pod Martwą Wisłą, powiedział również, iż sprawa potrzeb materiałowych czy sprzętowych to jedna sprawa, a finanse to druga. Drążenie tuneli to bardzo kosztowna inwestycja. W teorii obliczeniowej oczywiście wszystko zawsze pasuje, ale warunków losowych nikt nie jest w stanie przewidzieć. Dlatego zwracanie uwagi na najdrobniejsze szczegóły daje gwarancję pozytywnych wyników. Jesteśmy bogatsi o sześć miesięcy doświadczeń z drążenia pierwszej rury, a to pozwoli nam wydrążyć drugą w znacznie krótszym czasie.


Przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa inż. Ryszard Trykosko, podziękował wszystkim za tak liczny udział, zarówno ogólnopolskiej kadrze inżynierskiej jak i licznej grupie studentów z różnych krajowych uczelni technicznych, głównie z politechnik. Łącznie w sympozjum uczestniczyło około 800 osób, w tym ponad 200 studentów, które wytrwały do końca obrad. Następnego dnia była okazja zwiedzenia terenu budowy tunelu.


alt



I nic w tym dziwnego, że było tak duże zainteresowanie tą tematyką, skoro podobne inwestycje planuje się zrealizować w najbliższym czasie m.in. w Warszawie i Świnoujściu. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą, realizowana przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), to gigantyczne przedsięwzięcie, w skali kraju pionierskie. Ten dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km, przebiegać będzie pod rzeką Martwą Wisłą w najgłębszym miejscu z lekkim pochyłem dochodzącym do 35 m.


Prezes GIK Ryszard Trykosko wyraził zadowolenie ze szczelności pierwszej rury tunelu i zapowiedział, że w pierwszych dniach marca rozpoczną się wiercenia drugiej nitki tunelu, a zakończą pod koniec czerwca. Przy pierwszej były trudne warunki gruntowe, ale przy drugiej powinno być znacznie łatwiej. Chociaż ta druga nitka będzie przebiegać bliżej zabudowań i może wystąpić większe ich osiadanie, bo teren jest bardziej newralgiczny.


alt



Zarówno prof. Bolesław Mazurkiewicz jak i inż. Ryszard Trykosko (obaj na powyższym zdjęciu) zapowiedzieli zorganizowanie na koniec realizacji tej inwestycji trzeciego takiego sympozjum naukowego. Podobnie jak nad dwoma pierwszymi, honorowy patronat sprawować będzie Minister Infrastruktury i Rozwoju.


Warto wspomnieć też o tym, że w zespole konsultantów naukowych GIK oprócz prof. Mazurkiewicza działa jeszcze sześciu pracowników Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Wszyscy oni podczas sympozjum przedstawili swoje wystąpienia problemowe. Swoje opracowania przedstawili również przedstawiciele innych firm. Z realizacji tunelu w otwartym wykopie, od stron „Ku Ujściu” i „Marynarki Polskiej” wraz z węzłem drogowym przez hiszpańską firmę wykonawczą OHL S.A., a także z realizacji i monitoringu komory startowej i wyjściowej maszyny TBM przez firmę KELLER Polska Sp. z o.o.


alt



Ponadto o produkcji prefabrykowanych elementów żelbetowych obudowy stałej tunelu pod Martwą Wisłą mówili przedstawiciele gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego Kokoszki S.A., a o doświadczeniach z realizacji budowlanych konstrukcji tymczasowych i pomocniczych z firmy Europrojekt Gdańsk S.A., zaś o doświadczeniach ze stosowania systemów deskowań fachowcy z firmy PERI Polska Sp. z o.o..


Dokładną analizę z dotychczasowej realizacji tunelu oraz zalecenia do wykonania jego drugiej rury i przejść poprzecznych, przedstawił mgr inż. Jose Miguel Fernandez Remesal z hiszpańskiej firmy OHL S.A. W jego ocenie tunel pod Martwą Wisłą będzie oddany do eksploatacji za rok i połączy on Trasę Sucharskiego z Nową Słowackiego, co znacznie ułatwi ruch pojazdów kołowych w Gdańsku.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież