Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Formuła 1 w Gdańsku?

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
środa, 14 maja 2014 16:11

Koncepcji architektonicznej i urbanistycznej Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji w Gdańsku była poświęcona zorganizowana już po raz drugi specjalna konferencja, która odbyła się w połowie maja w Amber Expo. Uczestniczyli w niej  przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki, Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta Gdańska, Polskiego Związku Motorowego, InvestGDA oraz samorządowcy i mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego na terenie którego ma powstać owe Centrum. Jest to teren po byłym PGR-e o powierzchni ok. 195 hektarów, ciągnący się niemal po horyzont, dokładnie w miejscu, w którym krzyżują się dwie drogi ekspresowe pełniące rolę trójmiejskich obwodnic: S7 i S6-tka biegnąca od końca autostrady A1.


Teren leżący po sąsiedzku Gdańska, na południu, w prawie 30-tysięcznym Pruszczu Gdańskim dysponującym m.in. niewielkim, cywilnym lotniskiem. Od centrum Gdańska dzieli go zaledwie 10 km, a od międzynarodowego lotniska im. Lecha Wałęsy, także ulokowanego tuż przy S6, niecałych 20 km. Dojazd z Warszawy autostradami A2 i A1 zajmuje góra 3 godziny, niewiele więcej niż obecnie dojazd ze stolicy na utwardzony tor w Poznaniu, który nie spełnia praktycznie żadnych wymogów.


Jak twierdzi jeden z głównych inicjatorów tego projektu radny Mirosław Zdanowicz, przewodniczący komisji sportu i turystyki oraz członek komisji rozwoju przestrzennego UM Gdańsk, owszem na razie w planowanym miejscu jest ściernisko, ale to właśnie na nim stanie Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji.


Cały kompleks wchodzący w skład NCSMiR miałby spełniać nie tylko rolę rozrywkową, ale także edukacyjną, będąc także regionalnym ośrodkiem szkolenia kierowców.



Podczas konferencji przedstawiciele niemieckiej firmy architektonicznej Tilke GMBH z siedzibą w Aachen, przedstawili koncepcję architektoniczną wraz z planem zagospodarowania pruszczańskiego terenu. Ma on zachować swoje dotychczasowe walory rekreacyjne w połączeniu z nowoczesną techniką motoryzacyjną. Główną inwestycją będzie tor homologowany służący do rozgrywania różnych wyścigów, zarówno samochodowych jak i motocyklowych oraz do testowania nowych modeli pojazdów jak i nowych olei czy smarów motoryzacyjnych.


alt



Tor, to pętla o 12 m szerokości i o długości 4355 m, z 16 zakrętami (6 w lewo i 11 w prawo) przy największym maksymalnym wzniesieniu 6,8 proc. znajdującym się tuż przed 15 zakrętem. 


Podczas rozgrywanych wyścigów przewiduje się 5 tys. widzów na trybunach stałych, tysiąc w obszarze startów i 25 tys. na trybunach tymczasowych oraz 10 tys. na naturalnych trybunach terenowych. Łącznie zatem tysiące widzów będzie mogło oglądać zmagania zmotoryzowanych ścigaczy. Projekt przewiduje, że przy rosnącym zainteresowaniu, widzów będzie mogło się pomieścić nawet do 51 tys. osób.


Planowane budynki i 4-gwiazdkowy hotel z 440 pokojami oraz SPA będą miały bursztynowe elewacje, podobnie jak PGE Arena, nawiązując tym samym do polskiej stolicy bursztynu jaką jest Gdańsk.


Zdanowicz uzasadnia, że podobne obiekty są w Czechach, na Słowacji i aż trzy na Węgrzech. Polscy kierowcy rajdowi rozgrywają mistrzostwa Polski na torze w Słowacji. Dzięki posiadaniu takich torów można szkolić kierowców od najmłodszych lat zachowań podczas jazdy w różnych warunkach drogowych i pogodowych. W innych państwach dzięki posiadaniu takich torów znacznie zmniejszyła się ilość drogowych wypadków, a tym samym ofiar i rannych.


alt



Szczegóły o uwarunkowaniach toru projektowanego koło Rotmanki w Pruszczu Gdańskim omówił Hermann Tilke. W latach osiemdziesiątych brał on udział w wyścigach samochodów turystycznych, głównie na północnej pętli toru Nurburgring. Kilkakrotnie wystartował też na tym torze w serii wyścigów długodystansowych,VLN, a także w24-godzinnym wyścigu na Nordshleife. W latach dziewięćdziesiątych dostał zlecenie gruntownego przeprojektowania szybkiego toru w Austrii. Po przebudowaniu w 1997 roku tor nazwano A1-Ring. W 2002 roku stworzył krótką wersję toru Nurburgring zmieniając przy okazji pierwszy zakręt w celu ułatwienia wyprzedzania.


Hermann Tilke odpowiedzialny jest także za przebudowę dwóch torów Formuły Jeden -  Hockenheimring w Niemczech oraz Fiji International Speedway w Japonii. Stworzył także projekt nowej wersji toru Donington Park, na którym od 2010 roku, miało odbywać się GP Wielkiej Brytanii, ale projekt z powodu problemów finansowych nie został zorganizowany, a Grand Prix Wielkiej Brytanii pozostało na Silverstone. Do tej listy należało by dodać projekt ulicznego toru w Singapurze, lecz niestety został on odrzucony. Obecnie pracuje nad torami w Soczi, gdzie w 2014 ma się odbyć Grand Prix Rosji, oraz nad ulicznym torem w New Jersey.


W padoku Formuły 1 Hermann Tilke nazywany jest „nadwornym architektem" Berniego Ecclestone'a i FIA. Poza tym niemiecki architekt lekko zmodernizował tor Imola, na którym rozgrywane były wyścigi WTCC we Włoszech. WTCC to ogólnoświatowe wyścigowe mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez FIA w 1987 r. i corocznie od 2005 r. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie 10-12 rund złożonych z dwóch wyścigów, każda na różnych torach wyścigowych. Obecnie seria ta - co do ważności - uznawana jest za drugą (po Formule 1) światową serię wyścigową organizowaną przez FIA. 


Hermann Tilke przeprojektował również tor kartingowy Swedbank Kartodroms na Litwie. Ma na swoim koncie 19 zaprojektowanych torów, m.in. w Chinach, Dżakarcie, Hiszpanii i USA.


alt



W jego ocenie średnia prędkość poruszania się po pruszczańskim torze, to 200 km/godz. Czyli jedno okrążenie o długości 4355 m, z 16 zakrętami, pokonujemy zaledwie w... 75 sekund. To oczywiście wyniki zawodowców, bo dla amatorów zostanie wybudowanych kilka innych torów znacznie krótszych i łagodniejszych do pokonania. Przewidziano na przykład budowę toru homologowanego o długości 1994 m i szerokości 8 m do rozgrywania imprez rodzinnych. Będą też tory ćwiczebne dla kierowców samochodów osobowych i ciężarowych oraz autobusów w celu obeznania jak mają reagować podczas poślizgów. Projektowane są też tory dla kartingowców, dla motocykli i taki do ćwiczeń z zakrętem pod kątem 120 st.
I uwaga kibice żużla, w planach jest też budowa toru żużlowego z trybunami na 10 tys. widzów. Wszystkie tory i obiekty zostaną tak zaprojektowane, aby było jak najmniej robót ziemnych.


alt



W ramach II konferencji, dla miłośników motoryzacji na torze gokartowym znajdującym się w pobliżu PGE Arena, rozegrano wyścigi poprzedzone eliminacjami. Kierowcy z najlepszymi czasami okrążeń kwalifikowali się do finału, którego zwycięzcą został Piotr Bąkiewicz z Biura Rozwoju Gdańska (na powyższym zdjęciu). Uzyskał on najlepszy czas 48,44 sek i w nagrodę otrzymał okazały puchar.


Problem w tym, że z uwagi na bliskość projektowanego toru w Pruszczu Gdańskim w stosunku do już istniejących budynków mieszkalnych, rodzi się sprzeciw w obawie o ogromny hałas. Dlatego też oddziaływaniu planowanego obiektu na otoczenie i jaka będzie jego funkcjonalność, poświęcone było oddzielne spotkanie grupy samorządowej połączonych Komisji Sportu i Turystyki Rady Miasta Gdańska oraz Rad Miasta i Gminy Pruszcza Gdańskiego.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski


Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież