Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7... Magdalena Czarzyńska-Jachim wygrała wybory na prezydenta Sopotu » Według danych Państwowej Komisji Wyborczej ze wszystkich sopockich obwodowych komisji, na Magdalenę ... W tygodniku „Sieci”: To bitwa mojego życia » Na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Zbigniew Ziobro, były minister sprawiedliwości i prokurat...
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
czwartek, 18 kwietnia 2024 16:32
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
poniedziałek, 15 kwietnia 2024 14:24
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
Po fatalnym początku meczu Energa Wybrzeże goniła Cellfast Wilki
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
piątek, 12 kwietnia 2024 15:35
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
I LIGA FORTUNA
Radość w Gdyni, niepokój w Gdańsku.
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

„Nad ciepłym morzem” - wystawa F.M. Wygrzywalskiego

Ocena użytkowników: / 14
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 27 maja 2013 15:18

Centralne Muzeum Morskie na Ołowiance w Gdańsku przygotowało wystawę malarstwa Feliksa Michała Wygrzywalskiego (1875-1944), polskiego marynisty pochodzącego z Przemyśla, ale prawdę mówiąc lwowianina.


Pewnie dla mniej interesujących się sztuką, nazwisko może być nieco obce. Studia w Monachium i Paryżu oraz wieloletni pobyt we Włoszech, nie pomogły artyście ani jego sztuce wybić się w powojennej Polsce.


alt

Autoportret z paletą na tle morza i portu, Muzeum Narodowe w Warszawie


„Artyści o morzu”, to jedenasta wystawa jakże udanego cyklu gdańskiego muzeum. Oglądaliśmy już między innymi prezentację twórczości: Leona Wyczółkowskiego, Mariana Mokwy, Antoniego Suchanka, Jana Rubczaka, ale także naszych wspaniałych malarek na czele z Olgą Boznańską i Zofia Stryjeńską. Teraz przyszedł czas na mniej znanych marynistów, choć szczerze mówiąc, wcześniej przed Wygrzywalskim, wolałbym zobaczyć twórczość polskich  Bretończyków, których w poprzednich latach spotkał podobny los jak tegorocznego bohatera wystawy w Muzeum Morskim.


alt

Rybacy neapolitańscy, ok. 1915, Muzeum Narodowe w Krakowie


Na wystawie „Nad ciepłym morzem” możemy zobaczyć około 30 obrazów, z różnych lat, lepszych i gorszych, ale interesujących. Brakuje prac namalowanych zaraz po 1905 roku, kiedy autor zafascynowany był ruchem robotniczym. Namalował wówczas  słynny tryptyk „Wyzwolenie” oraz obrazy „Strajk”, „Chleba nam głodnym” i już w Polsce „Bez roboty”. Obrazy powstawały pod koniec jego pobytu we Włoszech. 


alt

Ciągnienie sieci, 1918-39, Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku


Dobrze wykształcony artysta, studiował najpierw w Monachium (1893-1898), a później w Paryżu. Umiejętności zdobyte pod okiem monachijczyka, profesora  Johanna Caspara Hertericha, malarza rodzajowego z zacięciem historycznym zwracającego baczną uwagę na studia z natury, w znacznym stopniu ukształtowały styl Wygrzywalskiego. Dodając do tego zamiłowanie do antyku oraz szczególne upodobanie malarstwa Henryka Siemiradzkiego i niemieckiego symbolisty Maxa Klingera, mistrzów swojej młodości, skierowały jego zainteresowania w kierunku estetyki nurtu naturalistycznego realizmu, tak preferowanego w jego monachijskiej uczelni. Pod koniec XIX wieku, następowało tam pewne przeorientowanie pojęcia nastroju w malarstwie do tej pory kojarzonego ze sferą zjawisk światła pochmurnego, wieczorowego wręcz nocnego. W malarstwie Wygrzywalskiego było odwrotnie, nastrój osiągał zupełnie innymi środkami: słońcem, efektami światłocienia, barwy i powietrza.


alt

Cisza morska, 1926, własność: Sopocki Dom Aukcyjny


W Monachium wydarzył się również ważny epizod w życiu artysty. Wraz ze swoimi kolegami, między innymi z pisarzem Adamem Przesmyckim i malarzami Władysławem Wankie, Józefem Czajkowskim, Teofilem Terleckim, Stanisławem Radziejowskim  w 1897 roku, Wygrzywalski jako współautor wydał „Jednodniówkę”, pismo poświecone polskiemu malarstwu końca XIX wieku w Monachium. 


alt

Rybak na lagunie weneckiej, własność prywatna


Natomiast kilkuletni pobyt malarza w Rzymie w otoczeniu sporej kolonii polskich twórców oraz malowanie wraz z nimi widoków znad Zatoki Neapolitańskiej oraz małżeństwo z Włoszką miało znaczny wpływ na jego przyszłą drogę artystyczną.


alt

Rybak z Capri, własność: Iwona i Michał Sikora


Te wszystkie doświadczenia wraz z podróżą w 1906 roku do Egipty i Libii, ostatecznie rozszerzyły jego zainteresowania twórcze do tematyki orientu,  ale morze było najważniejsze, stanowiło miłość jego życia, temat uwielbiany. We Włoszech i w krajach arabskich powstało wiele prac, które przejdą do historii malarstwa polskiego.


alt

Połów nad Nilem, po 1906, Muzeum Okręgowe w Toruniu


Trzeba jednak zauważyć również, że Wygrzywalski jako sprawny i błyskotliwy artysta dobrze wyczuwający potrzeby swoich wielbicieli, często poruszał się po cienkiej granicy malarskiego przesłodzenia i geniuszu. Jego obrazy od czasu do czasu pojawiają się w renomowanych europejskich domach aukcyjnych, ale pozostaje nadal malarzem, mimo wszystko jeszcze mało znanym. Jego twórczość oparta była na drobiazgowej obserwacji rzeczywistości, był nastrojowym realistą sięgającym aż do twórczości mistrzów włoskiego renesansu, których sztukę wcześniej pilnie studiował. Jego postaci czasami nawiązujące do świata antyku, przedstawiane w wyidealizowanej aurze opromienione efektami neapolitańskiego słońca, zgrane harmonicznie czystością barw, przywodzą na myśl antyczny kanon piękna. Tego typu malarstwo ogląda się bez udręki z wielką przyjemnością. Obrazy Feliksa Michała Wygrzywalskiego pozwalają uciec od problemów dnia dzisiejszego. W związku z czym gorąco polecam tę wystawę.

Stanisław Seyfried (galeriaessey@wp.pl)

Zdjęcia obrazów dzięki uprzejmości Centralnego Muzeum Morskiego

galeria-essey.pl


 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież