List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ... Liberał na etacie w Brukseli - Lewandowski w interesie Ukrainy » Janusz Lewandowski, pierwszy przewodniczący Kongresu Liberalno-Demokratycznego, minister prywatyzacj... Brządkowski wygrał proces i wybory » Trudno było sobie wyobrazić inny finał - Karnowski i Pobłocki muszą zapłacić po 2500 zł na cel społe... Dzień Ziemi w Przedszkolu nr 31 » Ekologia i dbanie o środowisko były głównymi tematami Dnia Ziemi zorganizowanego w Przedszkolu nr 31... Nowi włodarze w Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie, bez zmian Kartuzach i S... » W niedzielę odbyła się II tura wyborów samorządowych. W Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie wybrano nowe w... Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau...
Reklama
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
piątek, 26 kwietnia 2024 16:46
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE: 45:45
piątek, 26 kwietnia 2024 21:12
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE: 45:45
W sobotę o godz. 16.30 w Poznaniu rozpocznie się mecz
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
piątek, 26 kwietnia 2024 17:34
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
I LIGA FORTUNA
Liga przyśpiesza. W ciągu tygodnia od 21 do
Lechia rozbita w Rzeszowie
niedziela, 28 kwietnia 2024 09:33
Lechia rozbita w Rzeszowie
Lechii w tym sezonie nie służą wyjazdy do Rzeszowa. Po jesiennej

Galeria Sztuki Gdańskiej

Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
sobota, 13 kwietnia 2024 18:02
Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
Tytuł ostatniej wystawy Michała Wójcika nie może zaskakiwać.

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Ciemności kryją ziemię
środa, 17 kwietnia 2024 14:01
Ciemności kryją ziemię
Od pierwszych chwil ciemność, a właściwie półmrok towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Różne spojrzenia na balet

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
sobota, 27 lutego 2010 22:25

alt200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina Opera Bałtycka uczciła premierą Baletu do muzyki Chopina „Chopinart”. W sobotni wieczór zobaczyliśmy przedstawienie złożone z dwóch części różnego autorstwa. Pierwszą zrealizował tancerz i choreograf Ho Sin Hang z Chin. Autorem drugiej jest tancerz i choreograf, wieloletni dyrektor Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie Emil Wesołowski.


Autorką scenografii i kostiumów obu części jest Izabela Stronias.
W oczekiwaniu na nowe odkrycia
(…) „Naszym wieczorem choreograficznym chcemy uciec od tego prostego myślenia: Chopin + balet = „Chopiniana”. Szukamy nowych sposobów tanecznego wcielenia słynnych mazurków, walców, preludiów… Dwie części wieczoru to dwa różne spojrzenia na balet współczesny (…) zapowiadano w programie przedstawienia. 


Zakrwawiona chusteczka

- Pomyślałem, że jeżeli spróbuje się muzykę Chopina pokazać z tak dwóch różnych punktów widzenia to ten wieczór może się stać nośnikiem nowych odkryć, wzruszeń - zapowiadał Marek Weiss Grzesiński, dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej.  


I tak część pierwsza, chińskiego autorstwa, to cykl baletowych etiud, każda na temat wybranego fragmentu biografii Chopina. Wykorzystano różne utwory Chopina lub ich fragmenty. Choreograf z pewnością jest Chopinem zafascynowany, ale efekt jego działań pozostawił niesmak i zawód. Pojawiają się na tle wiszącej pionowo biało – czerwonej flagi – obok Chopina – wybrane postaci z jego biografii. 


Młodzieńcy, dziewczyna, Mikołaj Chopin, zaraz potem George Sand z córką Solange i synem Morisem. Życie Chopina pędzi jak strzała, jest konkretne i namacalne. Wygląda na to, że prócz biologicznych fascynacji obu płciami nic więcej bohatera nie interesowało, ani nie inspirowało. Nie był to taniec, ale raczej to, co zobaczyliśmy, przypominało popołudniowe ćwiczenia gimnastyczne dorosłych do muzyki Chopina. Rytmiczne ruchy rąk i nóg, miejscami nawet toporne, niczego nie wyrażały. Sceny zmieniały się mechanicznie. Finał przygniótł dosłownością. Na narożnej kanapie, która za chwilę przemieniła się w mary, leży Chopin, przy ustach trzyma – żeby nie było wątpliwości, że pluje krwią, czerwoną! chusteczkę. Za kanapą kucają znane z jego życia postaci, które po oddaniu ducha przez Chopina się wyłaniają. Ku ciału suną odziane w czarny muślin demony i – przy pięknej wokalizie wykonywanej przez śpiewaczkę na scenie - przykrywają je kirem. Na tym kończy się opowieść o wielkim polskim kompozytorze. 


Miłość do szaleństwa
Część druga, Emila Wesołowskiego – miała być, zgodnie z zapowiedziami - polska, z wierzbami, naszym krajobrazem, nostalgią. Kanwą do scenicznej dramaturgii był Koncert fortepianowy f – moll w wykonaniu Rafała Blechacza z Królewską Filharmonia Amsterdamską pod dyrekcją Jerzego Semkowa. Zobaczyliśmy bardzo ciekawy choreograficznie, świetnie zatańczony, baletowy spektakl, a właściwie teatr ruchu, traktujący o żywiołowej szalonej, młodzieńczej, nie spełnionej, więc tragicznej miłości. Gwiazdą była Beata Giza - Ona, która od początku do końca trzymała widzów w napięciu. Pełna wiary i nadziei, rozkwitająca, walczy o szczęście, spełnienie. Czuje się coraz bardziej oszukana przez los, odarta z wartości, które złożyła mężczyźnie w ofierze, co doprowadza ją do szaleństwa. Partnerował jej dzielnie Michał Łabuś – On. Tancerze stworzyli opowieść pełną emocjonalnych zawiłości, niuansów, dynamiczną, piękną. Rozgrywało się wszystko w otoczeniu tancerzy tworzących „Ulicę”, na tle prostej scenografii z wielkim krzesłem i stołem, którym dano wiele funkcji. Tak zainspirowała Emila Wesołowskiego muzyka Chopina.
Prócz paru zarysowanych niewyraźnie elementów scenograficznych, ten spektakl nie zawierał jednak w sobie niczego w treści związanego z Chopinem. To samo przedstawienie można by było z powodzeniem zrealizować do jakiejkolwiek muzycznej kompozycji dowolnego autora. 
Gdyby Chopin osadzony nie był w realiach polskich, nie zawarł w swej muzyce patriotycznych uczuć z pewnością nie został by uznany za wzniosłego nieprzemijającego geniusza. I tego ważnego wątku – mimo skrajnie różnych obu części – w Balecie do muzyki Chopina „Chopinart” na scenie Opery Bałtyckiej nie było. 
Katarzyna Korczak
Fot. Krzysztof Mystkowski, materiały promocyjne Opery Bałtyckiej


Sceny z części I w choreografii Ho Sin Hanga


alt


alt


alt


345, 440,1005, 1114,9929 Sceny z części II w choreografii Emila Wesołowskiego


alt


alt


alt


alt


alt

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież