Lech Kaczyński - nie, Eugeniusz Węgrzyn - tak » 24 października 2024 na sesji Rady Miasta Gdańska, z inicjatywy radnych PO podjęto kuriozalną uchwał... Mali artyści zachwycili w małych formach teatralnych » Fragmenty książki autorstwa Katarzyny Błaszkiewicz i Katarzyna Sadowskiej pt: „Kto do Gdańska jedzie... Narodowy Marsz Papieski » W tym roku przypada 40 rocznica śmierci błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki. Podobnie jak św... List "Godności" do prezydenta RP » Pan Andrzej DudaPrezydent Rzeczpospolitej Polskiej Szanowny Panie PrezydencieW imieniu Stowarzyszeni... Zadbaj o lasy razem z Planetą Energii » Jakie gatunki drzew występują w Polsce, jak możemy chronić ekosystemy leśne? O tym, dlaczego lasy są... Miesiąc AAC w Przedszkolu nr 77 dla Dzieci z Porażeniem Mózgowym » Październik jest na całym świeci miesiącem użytkowników komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W... List Stowarzyszenia Godność do ks. abpa T. Wojdy w sprawie homilii bpa... » Jego Ekscelencja,Ks. Abp Tadeusz WojdaOrdynariusz Archidiecezji GdańskiejPowodowani troską jaką wywo... Cios za cios, miasto na linach » Spór o budowę trasy tramwajowej Gdańsk Piołunie – Wrzeszcz bardziej przypomina walkę bokserską niż d... Poseł Smoliński: Konsultacje tak jak my je rozumiemy » Ustawa o Samorządach obliguje wszystkie władze do przeprowadzenia wcześniejszych konsultacji społecz... "W imieniu sopocian" do premiera: odwołać wiceministra Karnowskiego » Sopockie ugrupowanie obywatelskie, "W imieniu sopocian", które brało udział w ostatnich wyborach sam...
Trupy w sopockiej szafie - zmierzch Karnowskiego?
czwartek, 01 sierpnia 2024 20:03
Trupy w sopockiej szafie - zmierzch Karnowskiego?
To może być niepogodna jesień dla Jacka Karnowskiego, b.
Lufka w Sektorze niebo. Andrzej Głownia (1952-2024)
środa, 25 września 2024 19:07
Lufka w Sektorze niebo. Andrzej Głownia (1952-2024)
Andrzeja poznałem w 1973 roku na krakowskim dworcu PKP po meczu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Odeszła Krystyna Jacobson - Nestorka sopockiego malarstwa
niedziela, 21 lipca 2024 18:50
Odeszła Krystyna Jacobson - Nestorka sopockiego malarstwa
Odeszła wybitna osobowość gdańskiej sztuki Krystyna Jacobson. 7

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Różne spojrzenia na balet

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
sobota, 27 lutego 2010 22:25

alt200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina Opera Bałtycka uczciła premierą Baletu do muzyki Chopina „Chopinart”. W sobotni wieczór zobaczyliśmy przedstawienie złożone z dwóch części różnego autorstwa. Pierwszą zrealizował tancerz i choreograf Ho Sin Hang z Chin. Autorem drugiej jest tancerz i choreograf, wieloletni dyrektor Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie Emil Wesołowski.


Autorką scenografii i kostiumów obu części jest Izabela Stronias.
W oczekiwaniu na nowe odkrycia
(…) „Naszym wieczorem choreograficznym chcemy uciec od tego prostego myślenia: Chopin + balet = „Chopiniana”. Szukamy nowych sposobów tanecznego wcielenia słynnych mazurków, walców, preludiów… Dwie części wieczoru to dwa różne spojrzenia na balet współczesny (…) zapowiadano w programie przedstawienia. 


Zakrwawiona chusteczka

- Pomyślałem, że jeżeli spróbuje się muzykę Chopina pokazać z tak dwóch różnych punktów widzenia to ten wieczór może się stać nośnikiem nowych odkryć, wzruszeń - zapowiadał Marek Weiss Grzesiński, dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej.  


I tak część pierwsza, chińskiego autorstwa, to cykl baletowych etiud, każda na temat wybranego fragmentu biografii Chopina. Wykorzystano różne utwory Chopina lub ich fragmenty. Choreograf z pewnością jest Chopinem zafascynowany, ale efekt jego działań pozostawił niesmak i zawód. Pojawiają się na tle wiszącej pionowo biało – czerwonej flagi – obok Chopina – wybrane postaci z jego biografii. 


Młodzieńcy, dziewczyna, Mikołaj Chopin, zaraz potem George Sand z córką Solange i synem Morisem. Życie Chopina pędzi jak strzała, jest konkretne i namacalne. Wygląda na to, że prócz biologicznych fascynacji obu płciami nic więcej bohatera nie interesowało, ani nie inspirowało. Nie był to taniec, ale raczej to, co zobaczyliśmy, przypominało popołudniowe ćwiczenia gimnastyczne dorosłych do muzyki Chopina. Rytmiczne ruchy rąk i nóg, miejscami nawet toporne, niczego nie wyrażały. Sceny zmieniały się mechanicznie. Finał przygniótł dosłownością. Na narożnej kanapie, która za chwilę przemieniła się w mary, leży Chopin, przy ustach trzyma – żeby nie było wątpliwości, że pluje krwią, czerwoną! chusteczkę. Za kanapą kucają znane z jego życia postaci, które po oddaniu ducha przez Chopina się wyłaniają. Ku ciału suną odziane w czarny muślin demony i – przy pięknej wokalizie wykonywanej przez śpiewaczkę na scenie - przykrywają je kirem. Na tym kończy się opowieść o wielkim polskim kompozytorze. 


Miłość do szaleństwa
Część druga, Emila Wesołowskiego – miała być, zgodnie z zapowiedziami - polska, z wierzbami, naszym krajobrazem, nostalgią. Kanwą do scenicznej dramaturgii był Koncert fortepianowy f – moll w wykonaniu Rafała Blechacza z Królewską Filharmonia Amsterdamską pod dyrekcją Jerzego Semkowa. Zobaczyliśmy bardzo ciekawy choreograficznie, świetnie zatańczony, baletowy spektakl, a właściwie teatr ruchu, traktujący o żywiołowej szalonej, młodzieńczej, nie spełnionej, więc tragicznej miłości. Gwiazdą była Beata Giza - Ona, która od początku do końca trzymała widzów w napięciu. Pełna wiary i nadziei, rozkwitająca, walczy o szczęście, spełnienie. Czuje się coraz bardziej oszukana przez los, odarta z wartości, które złożyła mężczyźnie w ofierze, co doprowadza ją do szaleństwa. Partnerował jej dzielnie Michał Łabuś – On. Tancerze stworzyli opowieść pełną emocjonalnych zawiłości, niuansów, dynamiczną, piękną. Rozgrywało się wszystko w otoczeniu tancerzy tworzących „Ulicę”, na tle prostej scenografii z wielkim krzesłem i stołem, którym dano wiele funkcji. Tak zainspirowała Emila Wesołowskiego muzyka Chopina.
Prócz paru zarysowanych niewyraźnie elementów scenograficznych, ten spektakl nie zawierał jednak w sobie niczego w treści związanego z Chopinem. To samo przedstawienie można by było z powodzeniem zrealizować do jakiejkolwiek muzycznej kompozycji dowolnego autora. 
Gdyby Chopin osadzony nie był w realiach polskich, nie zawarł w swej muzyce patriotycznych uczuć z pewnością nie został by uznany za wzniosłego nieprzemijającego geniusza. I tego ważnego wątku – mimo skrajnie różnych obu części – w Balecie do muzyki Chopina „Chopinart” na scenie Opery Bałtyckiej nie było. 
Katarzyna Korczak
Fot. Krzysztof Mystkowski, materiały promocyjne Opery Bałtyckiej


Sceny z części I w choreografii Ho Sin Hanga


alt


alt


alt


345, 440,1005, 1114,9929 Sceny z części II w choreografii Emila Wesołowskiego


alt


alt


alt


alt


alt

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież