Marek Jakubiak: Nie trwać w okopach! » Trzeba żyć chwilą, ale też planować, mieć elastyczność odreagowywania na zmieniającą się sytuację. T... Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji » Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał zmiany w pierwszej turze był większy n... Mieczysław Jałowiecki patronem Dworca Gdańsk Główny » Agronom i dyplomata, autor operacji zakupu dla Polski terenów na Westerplatte – Mieczysław Jałowieck... Igor Strzok: jest zielone światło na odbudowę mostu w Tczewie » Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, poinformował że powiat tczewski może ruszyć z... XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski » XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Opowieści gdańskiego astronoma" odbył się 30 listopada. Jego... Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-...
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
czwartek, 07 grudnia 2023 17:42
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
poniedziałek, 04 grudnia 2023 18:15
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
Udanie zakończyli rok 2023 i rundę zasadniczą na swoim lodzie
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Lechia wypunktowała Miedź
niedziela, 03 grudnia 2023 19:00
Lechia wypunktowała Miedź
W ostatniej kolejce rundy jesiennej Lechia pokonała na Polsat Plus

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji polskich barw
niedziela, 26 listopada 2023 15:49
W tonacji polskich barw
Przygotowując wystawę „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje”

Sport w szkole

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Jak się tu znaleźliśmy?
wtorek, 28 listopada 2023 14:22
Jak się tu znaleźliśmy?
Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci mówi

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Alternatywny atlas samochodowy Gdańska

altKorki to stały element gdańskiego pejzażu, zwłaszcza w pewnych rejonach miasta i o pewnych porach dnia. Najgorzej jest oczywiście rano, kiedy tysiące ludzi spieszy się do szkół i miejsc pracy oraz po południu, kiedy ci sami ludzie wracają do swoich domów.


Czy jest jakiś sposób na to żeby ominąć korki szybciej przecisnąć się z jednego krańca miasta na drugi? Idealnego rozwiązania nie ma, ale jest kilka tras, które warto poznać, jeśli chcemy szybciej i bez większych przeszkód poruszać się po mieście.


Gdańsk rozrasta się w błyskawicznym tempie, a najbardziej „rozwojowe” są południowe dzielnice miasta. Z myślą między innymi o mieszkańcach tych nowych terytoriów proponujemy naszym Czytelnikom alternatywne objazdy, czasem nieco dłuższe niż tradycyjna trasa, ale za to pozbawione korków, co w efekcie pozwala na szybsze przemieszczanie się z miejsca na miejsce.


I trasa

Pierwsza trasa to droga wiodąca z osiedli Świętokrzyskiego, V Wzgórz i części Ujeściska, położonych wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do centrum miasta. Droga zaczyna się tradycyjnie od zjazdu do Świętokrzyskiej, potem trzeba skierować się nie tradycyjnie, w dół, przez Małomiejską do Traktu św. Wojciecha, ale do ulicy Niepołomickiej, skąd należy skręcić w ul. Kampinoską. Uwaga! Tu zaczyna się problem. Otóż nie jest to trasa do sportowych cacek z niskim zawieszeniem, ani dla wymuskanych i błyszczących limuzyn, których właściciele najbardziej cenią sobie dyplomatyczny szyk i elegancję. Trasa bywa wyboista, a po deszczu zdarzyć się może kałuża. Ale jeśli ktoś się spieszy, jedzie dalej. A dalej trzeba kierować się prosto, aż „do końca asfaltu” mijając po prawej stronie ulicę Aliny Pieńkowskiej, wiodącą do nowego, odciętego od świata płotem i szlabanem, eleganckiego osiedla mieszkalnego. Dalej trzeba jechać prosto i w dół, do ul. Nowiny, gdzie skręcamy w lewo w stronę Raduńskiej. Ulica Raduńska, równoległa o Traktu św. Wojciecha kończy się skrzyżowaniem z ul. Małomiejską i Podmiejską, a jej przedłużeniem jest ul. Zamiejska. Ta ulica, wiodąca w górę przez nowe osiedle na Chełmie, poprowadzi do ul. Worcela i Odrzańskiej, aż do skrzyżowania w prawo z ul. Lubuską. Wyłożona brukiem Lubuska zamienia się w pewnym momencie w ul. Pohulanka. Jadąc tą drogą w dół, należy zatrzymać się na skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem przejazdu. Tu można skręcić w prawo, do ul. Na Stoku lub w lewo, dalej jadąc ul. Pohulanka do ul. Kartuskiej. Aktualnie Kartuska jest częściowo nieprzejezdna w stronę centrum ze względu na remont, dlatego należy przejechać skrzyżowanie i ul. Powstańców Warszawskich dotrzeć do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego. Skręt w prawo i jazda pod górę, a potem w dół i już docieramy do rozwidlenia na Błędniku. Możemy zawrócić w stronę centrum Gdańska lub pojechać w stronę Wrzeszcza. Kiedy skończy się remont na Kartuskiej, będzie można wybrać szybszą trasę do centrum.


II trasa

Ale jest jeszcze jedna możliwość. Wróćmy do skrzyżowania z ul. Na Stoku. Jeśli wybierzemy tę trasę, szybko trafimy na wyjazd do ul. Armii Krajowej. Niestety, tam także często grożą nam korki. Dlatego można spróbować przejechać dalej, obok dawnych budynków urzędu skarbowego i skręcić w ul. Biskupią. Stamtąd, prosto dojedziemy do skrzyżowania z trasami wiodącymi przez centrum miasta.


III trasa

Warto pamiętać, że jeśli chcemy dostać się z Oruni Dolnej do centrum, to można ominąć korek na głównej drodze wybierając trasę przez ul. Brzegi. Dalej, z ul. Zaroślak można skręcić do Traktu św. Wojciecha lub pojechać prosto w górę i dotrzeć do ul. Biskupiej.


IV trasa

Jest jeszcze jeden sposób, by ominąć korek na ul. Łódzkiej i części Świętokrzyskiej, jadąc tym razem z centrum w stronę dzielnic południowych. Zamiast dojechać Łódzką do Świętokrzyskiej, wystarczy pojechać ul. Warszawską do ul. Piotrkowskiej na Ujeścisku, a potem skręcić z niej w lewo do ul. Jeleniogórskiej. Ta ulicą, mijając po prawej stronie nową szkołę, dojedziemy do ul. Kazimierza Porębskiego i dalej do ul. Bergiela na osiedlu V Wzgórz.


V trassa

Kolejna droga alternatywna pozwala zaoszczędzić czas dzięki ominięciu części ul. Słowackiego w jej dolnym biegu. Tam właściwie zawsze jest korek i każda sekunda swobodnej jazdy jest cenna. Dlatego kierowcom, którzy utknęli na trasie z lotniska lub z Matarni i poszukują dobrego rozwiązania dla dotarcia do Alei Grunwaldzkiej, proponujemy przejazd ul. Słowackiego do skrzyżowania z ul. Władysława Reymonta. To i tak będzie wymagało postania w korku. Ale potem będzie już tylko lepiej, bo skręt w tę ulicę w prawo i dojazd o ul. Partyzantów pozwoli ominąć całkiem spory zator. Z ul. Partyzantów możemy kierować się w stronę centrum lub dalej na Zaspę.


Oczywiście, proponowane przez nas drogi to tylko część alternatywnej mapy drogowej Gdańska. Wiele z tych dróg, to nawierzchnie brukowe lub wręcz betonowe płyty, ale można przecież nauczyć się po nich poruszać, a warto z nich skorzystać, bo dzięki temu zaoszczędzimy czas i paliwo. A to jest przecież najważniejsze.
Dariusz Olejniczak


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież