Za nami pierwsze przymrozki i pierwsze opady śniegu. Lada dzień możemy się spodziewać regularnych opadów. Czas więc sprawdzić jak do zimy przygotowują się drogowcy. Z takim pytaniem zwróciliśmy się do rzecznika Generalnej Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad, która o dziwo nic sobie z obiegowych opinii o jej pracy nie robi i zapowiada sumienne przygotowanie się do pierwszych śniegów.
Jak co roku, od 15 października br. na drogach krajowych rozpoczyna się zimowa mobilizacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku musi być gotowa na konieczność odśnieżania około 802 km dróg krajowych w województwie pomorskim. Dlatego przygotowania do zimy rozpoczynamy już… w czasie wakacji.
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie pomorskim jest przygotowanych już dzisiaj łącznie 80 pojazdów, w tym 48 samochodów wyposażonych w solarki i pługi, 27 pługów, a na szczególnie ciężkie warunki w pogotowiu czeka 5 pługów wirnikowych. W magazynach soli znajduje się 13 000 ton tej substancji. W razie potrzeby na bieżąco zapas soli będzie uzupełniany.
W tym roku pilotażowo w dwóch Obwodach Drogowych – w Gdańsku Matarni (odpowiada za S6 Obwodnicę Trójmiasta) i w Tczewie (droga krajowa nr 91) zostały zainstalowane dodatkowe wytwornice solanki do jej wytwarzania na bazie bardziej szlachetnych chlorków wapnia i magnezu (oba działają do -20°C). Środki te pomagają zwalczać skutki zimy w bardzo niskich temperaturach, kiedy nie działa już „standardowa sól” czyli chlorek sodu (do -6°C).
Przygotowania do zimy muszą rozpoczynać się już wtedy, gdy temperatury sięgają 30 °C, a większość z nas jest na letnich urlopach. Wtedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym – sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.
Przed nadejściem pierwszego ataku zimy stan pełnej gotowości muszą osiągnąć Obwody Drogowe, w których zgromadzony jest sprzęt – solarki i pługi, a także gdzie składowane są materiały do usuwania śliskości drogowej. Trzynaście obwodów drogowych odpowiada bezpośrednio za utrzymanie dróg. Są one rozlokowane na terytorium całego województwa. Wszystkie pracujące na krajowych drogach pługi, piaskarki i solarki są jednak na bieżąco monitorowane przez Oddział w Gdańsku poprzez specjalny system GPS zamontowany na samochodach. Dzięki niemu widać, na którym odcinku drogi się znajdują, z jaką prędkością się poruszają, a nawet jaką czynność wykonują (np. posypują solą czy płużą).
Pomocą w ocenie stanu przejezdności dróg drogowcom służy 30 kamer zainstalowanych przy „krajówkach” (podgląd części z nich jest dostępny publicznie) oraz 12 stacji meteorologicznych.
O przejezdności dróg, ewentualnych utrudnieniach w ruchu można się zapoznać na stronie internetowej GDDKiA: www.gddkia.gov.pl oraz w całodobowych Punktach Informacji Drogowej, w Oddziale w Gdańsku tel. 58-51-12-414. Począwszy od sezonu 2009/2010 kierowcy podróżujący drogami krajowymi otrzymają informacje o stanie jezdni przez system CB-radia.
Znaczenie dróg jest różne. Wynika to z klasy drogi, natężeń ruchu i ich znaczenia w komunikacji. Z tego powodu GDDKiA Oddział w Gdańsku stosuje się trzy standardy utrzymania dróg w okresie zimowym (II plus, II i III). Łącznie w województwie pomorskim GDDKiA zarządza 802 km dróg krajowych.
Ważne: w miastach na prawach powiatu – Gdańsku, Gdyni i Słupsku drogami krajowymi (za wyjątkiem dróg ekspresowych) zajmują się odpowiednie zarządy dróg miejskich.
Standard II plus
Jezdnia jest odśnieżana i posypywana na całej długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu wystąpienia zjawiska powodującego śliskość. Czas odśnieżania nie może przekraczać 4-6 godzin od ustania opadów śniegu.
170 km dróg o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard II
Ten standard jest analogiczny do standardu II, jednak dopuszcza się, że na drodze może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu.
510 km dróg o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard III
Jezdnia jest odśnieżana
na całej szerokości. Zwalczanie śliskości prowadzone jest przez
posypanie tylko wyznaczonych miejsc, takich jak np. skrzyżowania z
innymi drogami i liniami kolejowymi, przystanki komunikacyjne,
odcinki dróg o pochyleniu podłużnym ponad 4%. Zakładany czas
odśnieżania drogi – nie może przekraczać
6 godzin po ustaniu
opadów, z tym że dopuszcza się po intensywnych opadach
pozostawienie na jezdni lokalnych zasp i „języków” śniegu
utrudniających ruch samochodów osobowych. Zwalczanie śliskości
prowadzone jest przez posypanie wyznaczonych miejsc - w czasie nie
przekraczającym 6 godzin od wystąpienia zjawiska powodującego
śliskość.
122 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
GDDKiA
opracował RS.
- 02/11/2010 10:38 - SLD prezentuje program dla Sopotu
- 31/10/2010 20:00 - Strzelanina w Brzeźnie
- 30/10/2010 09:11 - Kandydaci PSL mówią o koniecznych zmianach
- 27/10/2010 22:40 - Komisja chce, by eksperci zaopiniowali podwyżki cen wody
- 26/10/2010 20:12 - SLD w Sopocie - reaktywacja
- 25/10/2010 20:05 - Debata gdańskich „jedynek”
- 24/10/2010 13:58 - Zmiana organizacji ruchu na węźle Karczemki
- 23/10/2010 12:37 - I Gdańskie forum Rad Szkół i Rad Rodziców
- 22/10/2010 18:01 - Niedostępne przystanki na ul. Hynka
- 22/10/2010 17:37 - Obowiązki i kompetencje strażnika miejskiego