Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-... Zmarł Paweł Huelle » Nie żyje Paweł Huelle, poeta, pisarz, autor bestselleru „Weiser Dawidek”, wykładowca akademicki oraz... Radni PiS chcą wyjaśnień w sprawie wycięcia wierzby przy ul. Wajdeloty » Przy ul. Wajdeloty wycięto wierzbę. Radni PiS Przemysław Majewski, Andrzej Skiba i Roman Plewa wraz ... Prezydent Andrzej Duda w tygodniku „Sieci”: Tusk nie będzie moim premi... » W nowym numerze „Sieci” prezydent Andrzej Duda w wyjątkowym wywiadzie wyjaśnia powody powierzenia mi... Inauguracja cyklu „Muzyczne popołudnie w Muzeum" » Koncert Mikołaja Sikały zainaugurował cykl recitali fortepianowych w ramach współpracy Muzeum II Woj... ROD "Kaczeńce" bez zmian » W sobotę 18 listopada na nadzwyczajnym zebraniu Stowarzyszenia Ogrodowego Rodzinnego Ogrodu Działkow...
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
czwartek, 23 listopada 2023 17:36
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy od kwietnia b. roku prowadzi

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
wtorek, 28 listopada 2023 15:09
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
Komunikat właścicieli Wybrzeże S.A. dotyczący powołania
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Czas derbów!
czwartek, 23 listopada 2023 17:46
Czas derbów!
Po ponad 3 latach czekają nas kolejne emocje derbowe. Po zawieszeniu

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
niedziela, 19 listopada 2023 18:48
Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
Zakończenie sezonu wystawienniczego 2023 „Gazety Gdańskiej”

Sport w szkole z ORLENEM

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Piękna Zośka
wtorek, 14 listopada 2023 19:40
Piękna Zośka
Długie jesienne wieczory sprzyjają, a wręcz zachęcają do

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Okiem Borowczaka: Sentymenty, a prawa rynku

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 17 grudnia 2012 17:43

altKilka dni temu  przedstawiciele Fiata zapowiedzieli sporą redukcję zatrudnienia  w polskich fabrykach koncernu. Bez wątpienia jest to decyzja polityczna, podyktowana kryzysem gospodarczym w Italii. Włosi chcą ratować własny rynek pracy i skoncentrować swoją produkcję głównie w fabryce w Turynie. Nowo powołany wicepremier Janusz Piechociński z wielką energią  próbuje powstrzymać  odchodzących Włochów, a zewsząd płyną złote rady i pomysły.

SLD proponuje więc dopłaty w wysokości 7 tysięcy złotych dla kupujących Fiaty wyprodukowane w Polsce. Pomysł mało oryginalny, bo zaczerpnięty z Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi już ratowali swój rynek motoryzacyjny dopłatami do swoich fabryk. Przede wszystkim mieli na to pieniądze…  Propozycja SLD jest czystym populizmem i demagogią na użytek publiczny. Każde dziecko nad Wisłą wie, że to pomysł nierealny. A tak na marginesie, to każdy producent chciałby takich dopłat w zamian za miejsca pracy. Złoty interes! Ćwiczyliśmy już to w socjalizmie i wiemy, czym się takie dopłaty skończyły.

Który to już raz po pieniądze z budżetu zwraca się zarząd LOT-u? Nie tak dawno byliśmy świadkami szopki pod tytułem „mamy Dreamlinera”, która kosztowała zapewne kilka milionów złotych. Przez chwilę mieliśmy wrażenie, że nasze linie lotnicze to niemal światowa potęga. A tu okazuje się, że LOT ledwie zipie…

Przypomnę, że tylko w tym roku spółka sprzedała  cześć swego majątku za sumę miliarda złotych. I co? Jak w błoto… Uważam, że nie warto topić kolejnych pieniędzy podatników. Skoro nasze linie lotnicze nie wytrzymują konkurencji na rynku, to LOT powinien upaść, a podatnicy zaoszczędzą . Zastanawiam się tylko, co robiła rada nadzorcza reprezentująca skarb państwa? Minister Budzanowski winą za fatalną kondycję przedsiębiorstwa obarczył jego zarząd, który od lat źle zarządzał spółką. Założę się jednak, że nagrody dla zarządu i rady nadzorczej były wypłacane.

Kiedy mówię o państwowych molochach – kiepsko radzących sobie na rynku i będącymi studniami bez dna, zawsze będę przytaczał przykład gdańskich stoczni. Mamy bowiem państwową Stocznię Gdańską i prywatną Gdańską Stocznię Remontową. Ta druga należy do europejskich liderów w swojej branży. Prywatna GSR nigdy nie korzystała z pomocy państwa, a zatrudnia 7 tysięcy pracowników, którzy nie muszą strajkować i palić opon.

„Remontówka” skończyła właśnie 60 lat i wiem, że nadal będzie się rozwijać, bo interesów przedsiębiorstwa pilnuje prawdziwy właściciel, a nie wirtualny skarb państwa. Z autopsji wiem, co mówię. Likwidacja państwowej Stoczni Gdańskiej trwa już 16 lat i tylko syndyk ma się dobrze. Wracając do Polskich Linii Lotniczych, to uważam, że powinny one, jak najszybciej upaść, dlatego, że są podwoźnikiem, a nie przewoźnikiem. My, podatnicy, płacimy za to, że LOT podwozi klientów Lufthansy do Frankfurtu i British Airways do Londynu, bo dopiero z tamtych lotnisk pasażerowie biznesowi udają się w różne strony świata.

Amerykanie mieli swoje wielkie linie PAN-AM. Założone w 1927 roku były wielkim graczem na światowym rynku lotniczym. Tymczasem kolos na glinianych nogach upadł w 1991 roku i nikt z tego powodu nie rozpaczał. Amerykanie przesiedli się do konkurencyjnych linii, a podatnicy nie dopłacają  do nierentownego molocha.
Jerzy Borowczak


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież