Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Okiem Borowczaka: Sentymenty, a prawa rynku

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 17 grudnia 2012 17:43

altKilka dni temu  przedstawiciele Fiata zapowiedzieli sporą redukcję zatrudnienia  w polskich fabrykach koncernu. Bez wątpienia jest to decyzja polityczna, podyktowana kryzysem gospodarczym w Italii. Włosi chcą ratować własny rynek pracy i skoncentrować swoją produkcję głównie w fabryce w Turynie. Nowo powołany wicepremier Janusz Piechociński z wielką energią  próbuje powstrzymać  odchodzących Włochów, a zewsząd płyną złote rady i pomysły.

SLD proponuje więc dopłaty w wysokości 7 tysięcy złotych dla kupujących Fiaty wyprodukowane w Polsce. Pomysł mało oryginalny, bo zaczerpnięty z Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi już ratowali swój rynek motoryzacyjny dopłatami do swoich fabryk. Przede wszystkim mieli na to pieniądze…  Propozycja SLD jest czystym populizmem i demagogią na użytek publiczny. Każde dziecko nad Wisłą wie, że to pomysł nierealny. A tak na marginesie, to każdy producent chciałby takich dopłat w zamian za miejsca pracy. Złoty interes! Ćwiczyliśmy już to w socjalizmie i wiemy, czym się takie dopłaty skończyły.

Który to już raz po pieniądze z budżetu zwraca się zarząd LOT-u? Nie tak dawno byliśmy świadkami szopki pod tytułem „mamy Dreamlinera”, która kosztowała zapewne kilka milionów złotych. Przez chwilę mieliśmy wrażenie, że nasze linie lotnicze to niemal światowa potęga. A tu okazuje się, że LOT ledwie zipie…

Przypomnę, że tylko w tym roku spółka sprzedała  cześć swego majątku za sumę miliarda złotych. I co? Jak w błoto… Uważam, że nie warto topić kolejnych pieniędzy podatników. Skoro nasze linie lotnicze nie wytrzymują konkurencji na rynku, to LOT powinien upaść, a podatnicy zaoszczędzą . Zastanawiam się tylko, co robiła rada nadzorcza reprezentująca skarb państwa? Minister Budzanowski winą za fatalną kondycję przedsiębiorstwa obarczył jego zarząd, który od lat źle zarządzał spółką. Założę się jednak, że nagrody dla zarządu i rady nadzorczej były wypłacane.

Kiedy mówię o państwowych molochach – kiepsko radzących sobie na rynku i będącymi studniami bez dna, zawsze będę przytaczał przykład gdańskich stoczni. Mamy bowiem państwową Stocznię Gdańską i prywatną Gdańską Stocznię Remontową. Ta druga należy do europejskich liderów w swojej branży. Prywatna GSR nigdy nie korzystała z pomocy państwa, a zatrudnia 7 tysięcy pracowników, którzy nie muszą strajkować i palić opon.

„Remontówka” skończyła właśnie 60 lat i wiem, że nadal będzie się rozwijać, bo interesów przedsiębiorstwa pilnuje prawdziwy właściciel, a nie wirtualny skarb państwa. Z autopsji wiem, co mówię. Likwidacja państwowej Stoczni Gdańskiej trwa już 16 lat i tylko syndyk ma się dobrze. Wracając do Polskich Linii Lotniczych, to uważam, że powinny one, jak najszybciej upaść, dlatego, że są podwoźnikiem, a nie przewoźnikiem. My, podatnicy, płacimy za to, że LOT podwozi klientów Lufthansy do Frankfurtu i British Airways do Londynu, bo dopiero z tamtych lotnisk pasażerowie biznesowi udają się w różne strony świata.

Amerykanie mieli swoje wielkie linie PAN-AM. Założone w 1927 roku były wielkim graczem na światowym rynku lotniczym. Tymczasem kolos na glinianych nogach upadł w 1991 roku i nikt z tego powodu nie rozpaczał. Amerykanie przesiedli się do konkurencyjnych linii, a podatnicy nie dopłacają  do nierentownego molocha.
Jerzy Borowczak


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież