Gala 14. Wielkiego Maratonu Czytelniczego » W audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego, og... Otwarcie ekspozycji „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Ob... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otwarto ekspozycję „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Fund... Płace na gdańską miarę... » Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim urzędzie miejskim aż 9 dodatkowo zarabia w ... Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r... W tygodniku „Sieci”: Miliony przeciw PiS » W nowym numerze „Sieci” Marek Pyza i Marcin Wikło ujawniają, jak wielki biznes wchodzi w politykę i ...
Płace na gdańską miarę...
wtorek, 06 czerwca 2023 12:18
Płace na gdańską miarę...
Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
poniedziałek, 05 czerwca 2023 13:52
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
Energa z Grupy ORLEN kontynuuje wsparcie pomorskiego sportu. Od
8
piątek, 02 czerwca 2023 18:02
8
EKSTRAKLASA BP
Żenujące pożegnanie z ekstraklasą. Na
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
sobota, 20 maja 2023 16:33
Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
Obraz rozbijającej się fali morskiej na skalistym Wybrzeżu Zatoki
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Okiem Borowczaka: Sentymenty, a prawa rynku

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 17 grudnia 2012 17:43

altKilka dni temu  przedstawiciele Fiata zapowiedzieli sporą redukcję zatrudnienia  w polskich fabrykach koncernu. Bez wątpienia jest to decyzja polityczna, podyktowana kryzysem gospodarczym w Italii. Włosi chcą ratować własny rynek pracy i skoncentrować swoją produkcję głównie w fabryce w Turynie. Nowo powołany wicepremier Janusz Piechociński z wielką energią  próbuje powstrzymać  odchodzących Włochów, a zewsząd płyną złote rady i pomysły.

SLD proponuje więc dopłaty w wysokości 7 tysięcy złotych dla kupujących Fiaty wyprodukowane w Polsce. Pomysł mało oryginalny, bo zaczerpnięty z Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi już ratowali swój rynek motoryzacyjny dopłatami do swoich fabryk. Przede wszystkim mieli na to pieniądze…  Propozycja SLD jest czystym populizmem i demagogią na użytek publiczny. Każde dziecko nad Wisłą wie, że to pomysł nierealny. A tak na marginesie, to każdy producent chciałby takich dopłat w zamian za miejsca pracy. Złoty interes! Ćwiczyliśmy już to w socjalizmie i wiemy, czym się takie dopłaty skończyły.

Który to już raz po pieniądze z budżetu zwraca się zarząd LOT-u? Nie tak dawno byliśmy świadkami szopki pod tytułem „mamy Dreamlinera”, która kosztowała zapewne kilka milionów złotych. Przez chwilę mieliśmy wrażenie, że nasze linie lotnicze to niemal światowa potęga. A tu okazuje się, że LOT ledwie zipie…

Przypomnę, że tylko w tym roku spółka sprzedała  cześć swego majątku za sumę miliarda złotych. I co? Jak w błoto… Uważam, że nie warto topić kolejnych pieniędzy podatników. Skoro nasze linie lotnicze nie wytrzymują konkurencji na rynku, to LOT powinien upaść, a podatnicy zaoszczędzą . Zastanawiam się tylko, co robiła rada nadzorcza reprezentująca skarb państwa? Minister Budzanowski winą za fatalną kondycję przedsiębiorstwa obarczył jego zarząd, który od lat źle zarządzał spółką. Założę się jednak, że nagrody dla zarządu i rady nadzorczej były wypłacane.

Kiedy mówię o państwowych molochach – kiepsko radzących sobie na rynku i będącymi studniami bez dna, zawsze będę przytaczał przykład gdańskich stoczni. Mamy bowiem państwową Stocznię Gdańską i prywatną Gdańską Stocznię Remontową. Ta druga należy do europejskich liderów w swojej branży. Prywatna GSR nigdy nie korzystała z pomocy państwa, a zatrudnia 7 tysięcy pracowników, którzy nie muszą strajkować i palić opon.

„Remontówka” skończyła właśnie 60 lat i wiem, że nadal będzie się rozwijać, bo interesów przedsiębiorstwa pilnuje prawdziwy właściciel, a nie wirtualny skarb państwa. Z autopsji wiem, co mówię. Likwidacja państwowej Stoczni Gdańskiej trwa już 16 lat i tylko syndyk ma się dobrze. Wracając do Polskich Linii Lotniczych, to uważam, że powinny one, jak najszybciej upaść, dlatego, że są podwoźnikiem, a nie przewoźnikiem. My, podatnicy, płacimy za to, że LOT podwozi klientów Lufthansy do Frankfurtu i British Airways do Londynu, bo dopiero z tamtych lotnisk pasażerowie biznesowi udają się w różne strony świata.

Amerykanie mieli swoje wielkie linie PAN-AM. Założone w 1927 roku były wielkim graczem na światowym rynku lotniczym. Tymczasem kolos na glinianych nogach upadł w 1991 roku i nikt z tego powodu nie rozpaczał. Amerykanie przesiedli się do konkurencyjnych linii, a podatnicy nie dopłacają  do nierentownego molocha.
Jerzy Borowczak


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież