Realizacja inwestycji budowy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 - założe... » 23 września 2021 w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa, w trakcie któ... Piotr Gierszewski: Teren Gedanii to wielki gdański wstyd » Z Piotrem Gierszewskim, gdańskim radnym z Klubu Radnych PiS rozmawia Artur S. Górski- Za rok będzie ... Ulica Pokoleń Gedanii - a może wykup stadionu? » Za rok 100.lecie Gedanii, klubu, miejsca, stadionu, którego wartość historyczna, społeczna, znaczeni... Zielone inicjatywy MIIWŚ » „Kultura wielu wymiarów” to hasło przewodnie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Realizując liczne ... SYBILLA 2020 - wyróżnienie dla MIIWŚ za „Interdyscyplinarny projekt na... » Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otrzymało wyróżnienie w Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku Sy... Konkurs graficzny #ObrońcyNiepodległej dla uczniów szkół podstawowych ... » Do 11 października 2021 r. można nadsyłać prace graficzne na konkurs #ObrońcyNiepodległej organizowa... Zatrudnianie osób osadzonych w Nadleśnictwach Regionalnej Dyrekcji Las... » Na mocy porozumienia zawartego w dniu 15 września 2021 r. pomiędzy szefami Służby Więziennej (Jacek ... Konferencja “Etnopomorze” » Fundacja „Wiem i Umiem” we współpracy z Wydziałem Nauk Społecznych oraz NSZZ “Solidarność” Uniwersyt... Ulica Pokoleń Gedanii » Jest w Gdańsku ulica Pokoleń Lechii Gdańsk. Nie byłoby tej ulicy gdyby nie było pokoleń Gedanii Pols... Komunikat p.o. dyrektora MIIWŚ ws. wyroku NSA » Komunikat pełniącego obowiązki dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dr. hab. Grzegorza Bere...
Ulica Pokoleń Gedanii - a może wykup stadionu?
czwartek, 23 września 2021 18:13
Ulica Pokoleń Gedanii - a może wykup stadionu?
Za rok 100.lecie Gedanii, klubu, miejsca, stadionu, którego
W Akademii Żeglarskiej młodzież chce inwestować w siebie
sobota, 18 września 2021 14:34
W Akademii Żeglarskiej młodzież chce inwestować w siebie
Daniel Obajtek, prezes Grupy ORLEN, odwiedził siedzibę klubu Energa
Lechia podtrzymała zwycięską passę
piątek, 24 września 2021 18:24
Lechia podtrzymała zwycięską passę
Bez problemów Lechia zdobyła trzy punkty. Biało-zieloni w meczu

Galeria Sztuki Gdańskiej

U Berlewiego przy Senatorskiej w Warszawie
wtorek, 14 września 2021 08:12
U Berlewiego przy Senatorskiej w Warszawie
Pracownia malarska Henryka Berlewiego znajdowała się przy ulicy

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Wystawa ceramiki w Pałacu Opatów

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 07 kwietnia 2014 17:42

„Sztuka ceramiki - forma i osobowość. Henryk Lula. Krystyna Andrzejewska-Marek. Katarzyna Jóźwiak-Moskal”, to tytuł wystawy ukazującej 150 prac ceramicznych prezentowanych w oliwskim Pałacu Opatów, będącym oddziałem Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wystawa potrwa do 1 czerwca 2014 roku.


Troje artystów rzeźbiarzy związała wieloletnia współpraca w Pracowni Ceramiki Artystycznej w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Profesor Henryk Lula prowadził zajęcia z ceramiki z Krystyną Andrzejewską-Marek i z Katarzyną Jóźwiak-Moskal w czasie ich studiów na Wydziale Rzeźby, w późniejszych latach stały się jego asystentkami.


Łączy ich podobne podejście do ceramiki, na które składają się szacunek wobec trudnej technologii, wytrwałość w dążeniu do osiągania perfekcyjnych efektów oraz pasja twórcza.


alt



Mimo tego, że artyści wykorzystują w swojej twórczości ten sam materiał, to jak twierdzi kuratorka wystawy Joanna Szymula-Grygiel, ekspozycja ujawnia trzy bardzo różne indywidualności twórcze. Wystawa jest pretekstem do zastanowienia się nad miejscem ceramiki wśród dyscyplin artystycznych. Ceramika jako jedna z najstarszych dziedzin twórczości artystycznej człowieka stosunkowo niedawno zaczęła być postrzegana jako niezależna dyscyplina sztuki – przez lata pełniła bowiem funkcję użytkową. Dopiero w XX wieku kształtuje się pojęcie ceramiki unikatowej, artystycznej – ceramiki autorskiej. Stąd podkreślenie roli osobowości artysty pracującego w tej plastycznej materii.


alt



Uczestniczący w otwarciu wystawy Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku (na powyższym zdjęciu), publicznie powiedział, iż Henryk Lula, Krystyna Andrzejewska-Marek oraz Katarzyna Jóźwiak-Moskal, rozumieją ceramikę jako tworzenie dzieł sztuki, poddanych wszelkim rygorom technologii, przede wszystkim jednak kreowanych przez twórców. Bonisławski powiedział też, że niektóre ze 150 prac zostały wypożyczone z państwowych i prywatnych kolekcji i obecnie można je pokazać tutaj w Pałacu Opatów. Ceramiczne prace wypożyczyły muzea narodowe w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu oraz z Muzeum Historii Miasta Gdańska. Co istotne, że organizacji takich wystaw sprzyja dobra atmosfera. Jest to też okazja do przywołania pamięci wielkich mistrzów rzeźby, profesorów Stanisława Horno Popławskiego i Franciszka Duszeńko, u których autorzy tej wystawy czerpali artystyczną wiedzę.


Kuratorka wystawy Joanna Szymula-Grygiel pokrótce omówiła prezentowane prace ceramiczne i ich autorów.


alt



Henryk Lula (ur. 1930 r.) odbył studia w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego na Wydziale Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, które ukończył w 1957 roku. W zespole Hanny Żuławskiej brał udział w odbudowie kamienic ulicy Długiej i Długiego Targu w Gdańsku, był też członkiem Grupy Kadyńskiej. Istotną część jego pracy, oprócz twórczości w zakresie ceramiki unikatowej, architektonicznej, a także rzeźby i biżuterii artystycznej, stanowi praca pedagoga gdańskiej uczelni artystycznej. W roku 1977 przejął prowadzenie pracowni ceramiki od prof. Żuławskiej. Posługując się technologiami z XVI wieku, dokonał rekonstrukcji zagubionych i zniszczonych kafli renesansowego pieca w Dworze Artusa w Gdańsku, przywracając świetność „króla wszystkich pieców”.


Henryk Lula osiągnął  w ceramice mistrzostwo. Przez wiele lat ulepszał warsztat technologiczny. Przez lata wypracował swój własny styl. Charakterystyczny i rozpoznawalny. Formuje bryły o idealnych proporcjach i odpowiedniej harmonii.


alt



Krystyna Andrzejewska-Marek (ur. 1950 r.) ukończyła studia w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w roku 1978 (dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki). W latach 1986-1993 była kierownikiem artystycznym w Manufakturze Ceramiki Artystycznej w Nieborowie przy Muzeum Narodowym w Warszawie. W pracowni ceramiki gdańskiej ASP pełniła funkcję adiunkta, pracując tam w latach 1978-1986 oraz 1993-2013.


alt



Krystyna Andrzejewska-Marek tworzy abstrakcyjne prace ceramiczne, czerpiąc natchnienie z kształtów występujących w naturze.


alt



Katarzyna Jóźwiak-Moskal (ur. 1960 r.) studiowała na Wydziale Rzeźby w PWSSP w Gdańsku, uzyskując dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki w 1986 roku. Na uczelni pracuje od 1987 roku jako adiunkt w pracowni ceramiki. Zajmuje się rzeźbą, zwłaszcza rzeźbą ceramiczną, której szczególnym przykładem są portrety ludzkie naturalnej wielkości.


alt



W swoich pracach Katarzyna Jóźwiak-Moskal oprócz materiału ceramicznego wykorzystuje również drewno i papier. Ujmuje problemy egzystencjalne w swoich pracach. Związane z istnieniem, przemijaniem, cierpieniem, radościami, ciemnością i życiem po śmierci.


alt



Ceramika unikatowa nie często jest prezentowana na ekspozycjach, dlatego oprócz jej artystycznej wymowy, autorzy wystawy proponują spojrzenie na ceramikę także od jej strony technologicznej i odkrycie tajemnic ceramicznego warsztatu. Rozwieszone na ścianach fotogramy pokazują różne typy pieców oraz czynności wykonywane podczas wytwarzania ceramiki.


W czasie trwania wystawy planowane są spotkania z twórcami, a także program edukacyjny dla różnych grup odbiorców, na który złożą się wykłady, warsztaty plastyczne oraz lekcje muzealne.


Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież