Podczas Property Forum Trójmiasto pod lupę wzięto rynek centrów handlowych. Jako eksperci wypowiadali się Leszek Sikora, dyrektor Zarządzający ECE Projektmanagement Polska, Jan Szczygielski, pełnomocnik inwestora w Centrum Hevelius, Ronan Martin, wiceprezes Carrefour Polska oraz Maciej Kiełbicki, dyrektor zarządzający Mayland Real Estate. Dyskusja dotyczyła nasycenia rynku nowoczesną powierzchnią handlową, budowy nowych obiektów oraz modernizacja już istniejących.
Trójmiasto budując nowe centra handlowe rozpoczęło wyścig i obecnie dogania m. in. Wrocław czy Poznań - liderów miejskich na rynku handlowym. Najpierw powstały mniejsze obiekty, pokroju Madison lub Manhattan, po czym kolej przyszła na Galerię Bałtycką i Centrum Riviera. Zapowiada się powstanie jeszcze jednego centrum o powierzchni gdyńskiego kolosa, rozbudowa powierzchni najmu o kolejne 16 tys. m2 (Galeria Bałtycka) oraz otwarcie Galerii Metropolia Browar, wznoszonej przy peronie we Wrzeszczu. Zmian należy oczekiwać również w Centrum Morena, które zostanie wzbogacone o klub fitness i kino.
Budować czy modernizować?
- Jeżeli znajdziemy najemcę, który zechce podpisać z nami umowę na 10 lat to centrum wybudujemy nawet na Księżycu - z uśmiechem powiedział Leszek Sikora.
Podjęcie decyzji o realizacji nowego projektu jest ryzykowne. Po pierwsze większość atrakcyjnych lokalizacji przejęli inni developerzy i to nawet kilka lat temu. Sukces przyniesie taka przestrzeń, która będzie zachęcała do zakupu poprzez swoją atrakcyjność i położenie, dlatego budowanie centrum na obrzeżach miasta może nie przynieść zakładanego efektu.
Po drugie ciężko jest znaleźć odpowiednich najemców, pomimo obszernego rynku lokalnego. Obok małych firm istnieje 350 najemców kluczowych, z czego sama Galeria Bałtycka planuje zawrzeć umowę z 270. Poza tym osoby zainteresowane współpracą często żądają dopłat do sklepów (w konsekwencji czynsz jest bardzo niski lub w ogóle zostaje się z niego zwolnionym) oraz zmian w klauzuli dotyczącej możliwości "wyjścia" po 3 latach. To decyduje o tym, czy inwestycja jest możliwa i opłacalna.
Inaczej przedstawia się sytuacja w wypadku rozbudowy lub modernizacji centrów istniejących, choćby z uwagi na przyzwyczajenia klientów i nabytego już zaufania do marki, miejsca. Większy efekt przyniesie powiększenie powierzchni najmu i wprowadzenie dodatkowych usług. Taką politykę prowadzi m. in. Carrefour Polska.
- Główną siłą napędową jest hipermarket, natomiast jeżeli chodzi o nasz projekt to mamy wyższość nad innymi. Jesteśmy obecni na rynku 10 lat, więc najemcy znają nasze wyniki i wiedzą, czego mogą się spodziewać - poinformował Ronan Martin.
Dodajmy, że w Centrum Morena powstanie kino oraz centrum fitness. Prace mają się zakończyć na początku 2016 roku.
Podobną politykę prowadzi ECE Projektmanagement Polska, która postanowiła poszerzyć powierzchnię handlową Galerii Bałtyckiej o kolejne 16 tys m2.
Madison był jednym z pierwszych centr handlowych
Centrum obok centrum?
We Wrzeszczu powstaje kolejne centrum handlowe - Metropolia Browar. Wiązało się to z przebudową peronu (będzie możliwość bezpośredniego wejścia do obiektu), modernizacją infrastruktury wodnej przebiegającej pod centrum oraz remontem dróg dojazdowych. Co ciekawe, na poziomie -1 został wmontowany zbiornik retencyjny, a na tzw. drodze czerwonej swoje przeznaczenie znajdzie parking tymczasowy (firma może korzystać z tego terenu do 2037 roku).
Obiekt handlowy można określić "sąsiadującą konkurencją" dla Galerii Bałtyckiej.
- Budowa jednego centrum obok drugiego.. Duży znak zapytanie - wyraził swoją opinię Maciej Kiełbicki.
Inwestorzy wykazali się pomysłowością i uwzględnili w projekcie usługi, których Bałtycka nie ma - kino oraz hotel (operator jeszcze nie znany).
- Przystępując do realizacji przedsięwzięcia należy być pewnym, że damy radę to zrealizować, mając za plecami sąsiada. Mieliśmy dwie opcje, pozostawić teren albo wybudować na nim centrum - zapewniał Jan Szczygielski. - Był tam Browar, więc będziemy też produkować własne piweńko - dodał.
Galerii coraz więcej, a co z popytem?
Zasobnych klientów przybywa, a dodatkowo wzmaga się turystyka handlowa. Choć wzrost jest powolny to Gdańsk umiejscawia się za takimi miastami jak Wrocław i Poznań, co świadczy o dobrym wskaźniku na rynku klienta.
Żaneta Stasiowska
Inne artykuły związane z:
- 24/02/2014 20:39 - Gdańskie szpitale połączone
- 24/02/2014 12:01 - Komisarz na czele listy
- 21/02/2014 17:56 - Pierwsze szkolenie w Centrum Rozwoju Osobistego zakończone
- 21/02/2014 11:36 - Bandycki napad na kioskarkę w Nowym Porcie
- 20/02/2014 21:32 - Menedżerowie ochrony zdrowia dyskutowali o służbie zdrowia na Pomorzu
- 20/02/2014 20:56 - Jaworski: Układ gdański zostanie rozliczony
- 19/02/2014 14:09 - Z identyfikatorem na Główne Miasto
- 19/02/2014 14:03 - Tramwaje nie pojadą przez Jana z Kolna
- 18/02/2014 19:18 - Wróbel: Zrobić wszystko, żeby Pruszcz był dobrym miejscem do mieszkania
- 18/02/2014 17:30 - Operator szkoły w Kokoszkach wybrany