Gdynianie z Krzysztofem Chachulskim na czele zbierają podpisy pod uchwałą obywatelską w sprawie wprowadzenia darmowych przejazdów dla dzieci, do czasu rozpoczęcia nauki oraz promocyjnego biletu dla ludzi kończących 65 lat. Kiedy rok temu, w czasie obchodów 1 maja, przedstawiciele gdańskiego SLD wyszli z podobną propozycją, usłyszeli od władz miasta: "Taka decyzja byłaby nieracjonalna ". Teraz głos zabrał wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i choć początkowo nieprzychylny, odpowiedział: "Zastanowimy się nad tą propozycją".
Mieszkańcy Gdyni zauważyli problem związany z komunikacją miejską i postanowili podjąć działania, które w przyszłości wprowadziłyby ulgi lub bezpłatne przejazdy dla określonej grupy ludzi, o ile zarząd miasta po wyliczeniach finansowych zaakceptowałby tą propozycję. W uchwale, której autorem jest m. in. Krzysztof Chachulski, przewidziane są darmowe przejazdy dla dzieci do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej (obecnie: do ukończenia 4 roku życia) oraz możliwość zakupu promocyjnego biletu seniora, który uprawniałby do przejazdów przez cały rok w cenie 50 zł wszystkich, którzy ukończyli 65 lat.
- Wraz z grupą mieszkańców zaczęliśmy dyskutować i zrodził się taki pomysł. Przyjrzeliśmy się wówczas uchwale miasta w zakresie przewozów i niezrozumiały okazał się zapisał o dzieciach, bo jaka jest różnica między 4 a 4,5 letnim dzieckiem? W mojej ocenie żadna. W opinii socjologów i pedagogów również żadna - oznajmił Krzysztof Chachulski.
Według pomysłodawców koszt projektu to 450 tys. zł rocznie. Warto dodać, że miasto Gdynia otrzymało 14 mln dofinansowania w ramach programu „Gazela”, dzięki któremu pozyskało środki na zakup 10 ekologicznych hybrydowych autobusów gazowych, które nie tylko zmniejszą emisję spalin, ale i wpłyną na koszt utrzymania tego pojazdu (cały koszt projektu to 15 mln zł.). W 2007 roku Gdynia wprowadziła do obiegu 5 autobusów napędzanych gazem ziemnym. Pierwotnie był to eksperyment, który w ciągu 5 lat pozwolił na zaoszczędzenie prawie 4 mln zł. W związku z tym, iż wprowadzając autobusy zasilane gazem z budżetu miasta ubędzie mniej środków, można by było przeznaczyć je z myślą o potrzebach mieszkańców, bo 450 tys. zł to w porównaniu do kilku- kilkunastu milionów złotych nie jest zatrważającą sumą.
Zgodnie z wymogami, aby zarejestrować uchwałę należy zebrać 50 podpisów, natomiast aby była ona rozpatrzona konieczne jest umieszczenie parafek 500 osób.
- Te 500 już dawno mam, ale chcę zebrać więcej. Jak będziemy mieli parę tysięcy podpisów to dopiero wszystko ostatecznie złożymy w urzędzie miasta - poinformował Chachulski.
Wiceprezydent Marek Stępa, choć pierwotnie nie widział takiej możliwości z uwagi na umowy międzygminne, teraz odpowiada: „zastanowimy się nad propozycją i wyliczymy jej koszty”.
Innego zdania był prezydent Paweł Adamowicz, kiedy rok temu w czasie obchodów 1 maja przedstawiciele SLD rekomendowali swoje rozwiązania problemów komunikacji miejskiej, które polegałyby na wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów i studentów do 24 roku życia, dla emerytów i rencistów od 67 roku życia oraz bezpłatnych przejazdów dla zarejestrowanych bezrobotnych (jedyny element, który udało się wprowadzić w życie). Zarząd SLD puścił w obieg darmowy autobus, którym mieszkańcy mogli przemieścić się z Targu Drzewnego do dworca PKP we Wrzeszczu przez dwie godziny i to właśnie w święto pracy, czas upominania się o swoje prawa.
„Decyzja o bezpłatnej komunikacji miejskiej byłaby nieracjonalna. Jak wszyscy wiemy, nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja. Jej koszty ponoszą mieszkańcy, na przykład rezygnując z inwestycji” - takie stanowisko przedstawił Adamowicz w zeszłym roku, ale czy zapytał obywateli czy woleliby wprowadzenie bezpłatnych przejazdów od budowy Europejskiego Centrum Solidarności lub Teatru Szekspirowskiego?
W 2013 roku przeszkodą w wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów była również konieczność uzgodnienia warunków z komunikacyjnymi partnerami, głównie z Gdynią, ponieważ w innym wypadku rozchwiałoby to spójny system taryfowy w Trójmieście i okolicach. Obecnie, kiedy mieszkańcy Gdyni zaangażowali się w „ulgową” uchwałę i walczą o wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i zniżki dla seniorów, problemów z uzgodnieniem warunków zapewne by nie było. Oczywiście gdyński projekt różni się nieco od zaproponowanego przez działaczy SLD, ale niesie za sobą ten sam przekaz i ułatwienie dla mieszkańców, a to dla nich jest ta komunikacja.
- Proponujemy władzom Gdańska pozytywny namysł nad ideą bezpłatnej komunikacji w Gdańsku. Jest wiele form finansowania i organizowania bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czas to przedyskutować i odwołać się do opinii gdańszczan - co jest im bardziej potrzebne: nierentowne pomniki pychy włodarzy, czy bezpłatny transport dla wszystkich? W końcu 40 groszy z każdej złotówki podatku oddajemy do dyspozycji władz Gdańska - twierdził Marek Formela, ówczesny szef gdańskiej SLD.
Czy chociaż miasto Gdynia zrobi krok w stronę mieszkańców?
- Obserwuje tonowanie ostrzejszych wypowiedzi przez wiceprezydenta, więc chyba będą chcieli w jakiś sposób pogodzić sprawę. Wydaje mi się, że kwestia dzieci na pewno zostanie rozwiązana - z nadzieją odpowiedział Krzysztof Chachulski.
Żaneta Stasiowska
- 28/04/2014 20:48 - Stefania Toczyska doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Gdańsku
- 28/04/2014 18:12 - Chadecy z Niemiec finansowali gdańskich liberałów?
- 25/04/2014 22:10 - Wystawa fotografii Erwina Olafa w Zielonej Bramie
- 25/04/2014 17:00 - Uroczysta gala Pomorskiej Nagrody Artystycznej za 2013 rok
- 25/04/2014 14:57 - Waldemar Bartelik kandydatem na prezydenta Gdańska
- 24/04/2014 15:40 - Sellin: Tusk to polityk toksyczny
- 24/04/2014 12:22 - Budżet Obywatelski kością niezgody na sesji Rady Miasta
- 24/04/2014 12:19 - Kary za przekroczenie czasu parkowania – legalne czy nie?
- 24/04/2014 09:41 - Otwarciem dachu uczczono 450-rocznicę urodzin Wiliama Szekspira
- 24/04/2014 09:17 - Prokuratura z Poznania zbada procesy decyzyjne w gdańskim magistracie