Zabraknie ponad 400 kilometrów dróg, pieniędzy na bezpieczeństwo, promocję, komunikacji miejskiej w miastach gospodarzach. PKP także nie będzie gotowe – piszą kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli w opublikowanym dziś raporcie.
- W przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy – ocenia NIK.
Stadiony spóźnione, ale będą
Kontrolerzy mają zastrzeżenia do stadionów, na których odbyć mają się mecze. W Poznaniu chodzi o przestrzeganie prawa budowlanego, w Gdańsku i Warszawie – niedotrzymania terminów oddania obiektów do użytku, choć kontrolerzy zastrzegają, że „stadiony [...] będą gotowe do przeprowadzenia EURO 2012”.
Kolej nie uratuje braku dróg
Bardzo wiele wątpliwości NIK rodzi stan przygotowań dróg i są to dodatkowe opóźnienia oprócz sygnalizowanych w latach 2009 i 2010.
Chodzi o 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km. W tym 7 odcinków autostrad określanych jako „kluczowe” - 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), 7 odcinków dróg ekspresowych - 85 km i dw odcinki na autostradzie A2 – 50km.
Nieprzygotowanie dróg może zmusić PKP do uruchomienia nowych połączeń. „Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO 2012 budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami.” - piszą autorzy raportu.
Kibice mogą jednak także napotkać problemy w komunikacji kolejowej. PKP ograniczyło kilka inwestycji. Chodzi m.in. o opóźnienia na dworcach kolejowe w Poznaniu i trzech dworców w Warszawie
Niegotowa komunikacja miejska
Zagrożona jest także komunikacja wewnątrz wszystkich czterech miast gospodarzy. - W Gdańsku spośród sześciu przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., tylko dwa zostaną ukończone na czas, natomiast cztery spółka odda do użytku już po mistrzostwach - w tym kluczowe połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk oraz wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.
- To , że niektóre z odcinków nie zostaną ukończone w 100% na EURO nie oznacza, że nie będą podczas Euro wykorzystywane. UEFA postawiła wymóg tzw. efektu komunikacyjnego czyli przejezdności - uspokaja rzeczniczka GIK, Magdalena Skorupka-Kaczmarek. - Zgodnie z harmonogramami (a nawet wyprzedzająco) zostaną w Gdańsku zakończone 2 spośród komunikacyjnych inwestycji to jest Trasa WZ i Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (przebudowa torowisk i budowa nowej linii tramwajowej). W trakcie budowy będą zaś część Trasy Słowackiego - tu odcinek tzw. lotniskowy zakończy się jeszcze przed EURO w 11.2011 i część Trasy Sucharskiego - tu odcinek od węzła ku Ujściu do Portu kończymy w czerwcu 2011 - dodaje rzeczniczka.
Ćwierć bezpieczeństwa i promocji
NIK wraca też uwagę na niedostateczne środki przeznaczone w budżecie państwa na Program Bezpieczeństwa EURO 2012 i promocję Polski w związku z mistrzostwami. Łączny koszt 86 projektów wdrażanych na mistrzostwa oszacowano na 200 milionów złotych, tymczasem w budżecie wyasygnowano jedynie jedną czwartą tej kwoty - 51,8 miliona zł.
Jacek Wierciński
jacek.wiercinski@wybrzeze24.pl
- 08/06/2011 10:52 - Gorąca sobota: w hali konwencja, przed halą protesty
- 08/06/2011 10:48 - Rok przed EURO 2012 – jak idą przygotowania?
- 08/06/2011 08:37 - Dorota Gardias kandydatką SLD w Gdyni
- 07/06/2011 18:07 - Będą kary dla wykonawcy PGE Arena
- 07/06/2011 12:38 - Sąd: Nic o Nas Bez Nas kontra Rada Miasta
- 06/06/2011 14:05 - Węzeł Kliniczna do remontu za 27 milionów zł
- 06/06/2011 11:54 - Kontenery socjalne sprzeczne z prawem?
- 06/06/2011 11:35 - Lis: "ECS powinien być instytucją państwową"
- 06/06/2011 09:36 - Wystartował Festiwal Filmowy w Gdyni
- 05/06/2011 13:46 - Tysiące na Wielkim Przejeździe Rowerowym