Komisja Kultury i Promocji Rady Miasta Gdańska w tym roku miała już swoje trzy posiedzenia. Przyjrzeliśmy się kilku punktom, które uznaliśmy za najistotniejsze.
Jednym z punktów, którym zajmuje się Komisja jest nadawanie nazw ulicom, placom i innym terenowym obiektom publicznym oraz drogom wewnętrznym. Może się to wydać dziwne, bo co nazwy ulic czy innych obiektów mają do kultury czy promocji miasta. Wątpliwości wyjaśnia Marek Bumblis, przewodniczący Komisji: - To wynika z regulaminu Rady Miasta. W większości miast to właśnie Komisja Kultury i Promocji jest odpowiedzialna za te sprawy. Chyba że jest powołana specjalna komórka, która zajmuje się tymi sprawami. Nie powinno jednak dziwić, że nasza Komisja się tym zajmuje, bo chodzi tu o pamięć historyczną, a przecież jest ona często także częścią kultury.
Inną sprawą, która była omawiana na jednym z tegorocznych posiedzeń Komisji Kultury i Promocji były Efekty Euro 2012 i jaki wpływ te zawody miały na globalne postrzeganie Gdańska. - Z raportu, który przedstawiła nam Anna Zbierska, z Biura Prezydenta do spraw Promocji Miasta, wynika że Gdańsk po Euro bardzo zyskał na popularności – wyjaśnia Bumblis. Trudno się nie zgodzić z tą opinią. Widać to gołym okiem, że miasto bardziej tętni życiem. Przede wszystkim turystycznym. Bo obcokrajowcy przyjeżdżają tu nie tylko latem czy na konkretne wydarzenie, jak Jarmark św. Dominika. Praktycznie codziennie, a w weekend szczególnie, widać i słychać Niemców, Rosjan czy coraz więcej Anglików, którzy przyjeżdżają na krótkie urlopy. I – co najważniejsze – wszyscy są zachwyceni miastem.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że efekt Euro należy kontynuować, bo jeśli miasto spocznie na laurach, to w pewnym momencie może stać się nudne dla turystów, którzy obecnie uważają je za jeden z obowiązkowych punktów na trasie swoich podróży. Dlatego warto inwestować w duże, jak i mniejsze wydarzenia, które mogą przyciągnąć osoby spoza Polski.
Dlatego też Komisja przyjrzała się dotacjom Ministra Kultury i Miasta Gdańska dla instytucji kulturalnych. - Najważniejsze dla nas było czy granty zostały przyznane reprezentacyjnym wydarzeniom, jak Gdański Festiwal Muzyczny, Alternativa czy Transvizualia – mówi Marek Bumblis. - Odpowiedziano nam na wszystkie pytania dotyczące finansowania kultury w Gdańsku i nie dopatrzyliśmy się żadnych nieprawidłowości – kontynuuje.
Duże wydarzenia kulturalne to nie wszystko czym zajmuje się Komisja Kultury i Promocji. Owszem, są one istotne pod kątem atrakcyjności miasta, ale nie można skupiać się jedynie na nich. Są przecież inicjatywy kulturalne młodych, które przedstawia Młodzieżowa Rada Miasta Gdańska. - Zawsze zapraszamy ich do tego, aby przedstawili nam swoje pomysły, dzięki czemu obie strony mogą się lepiej poznać, zwłaszcza jeśli jedna z nich jest na początku swojej kadencji – wyjaśnia Przewodniczący. - To młodzi, pełni pomysłów ludzie, którzy mają swoją wizję.
Jednak sama Komisja Kultury i Promocji, ze względu na regulacje prawne, nie może przyznawać dotacji. Może jedynie nakierować młodych pomysłodawców na odpowiednią drogę. - Zachęcamy ich, żeby korzystali z pomocy stowarzyszeń, bo wtedy nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stanąć do walki o granty – kończy Marek Bumblis.
Patryk Gochniewski
- 13/03/2014 19:51 - Pogrzeb dr. Krzysztofa Zawalskiego, twórcy NCŻ
- 12/03/2014 16:45 - Samir S., podejrzany o zabójstwo trzyosobowej rodziny, całkowicie poczytalny
- 12/03/2014 14:38 - Zawiłe dzieje "Głosu Wybrzeża"
- 12/03/2014 14:28 - Nie będzie Jarmarku Europa na stadionie UG
- 12/03/2014 14:23 - Sąd karci Agorę za komentarz o SKOK
- 11/03/2014 11:11 - Nowy projekt PUP w Gdańsku - „Na skrzydłach kariery”
- 10/03/2014 10:37 - Całkowite zamknięcie przejazdu starą Słowackiego
- 07/03/2014 15:28 - ERGO Hestia zapewnia bezpieczne mistrzostwa świata w ERGO Arenie
- 07/03/2014 13:26 - Dzień Kobiet na sportowo, rozrywkowo, kulturalnie i dla zdrowia
- 06/03/2014 19:48 - Kozłowski: Pokażmy, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim