W dniach 16-18 września rozegrana zostanie VI Olimpiada Osób Głuchoniewidomych w Konkurencjach Przeróżnych - Tuzinobój. Organizatorem zawodów jest Pomorska Jednostka Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym. Patronem medialnym zawodów są "Gazeta Gdańska" i portal wybrzeze24.pl.
Po raz szósty w sportowej rywalizacji spotkają się podopieczni Pomorskiej Jednostki Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym. Przez trzy dni 6 sześcioosobowych drużyn będzie rywalizować w 12 konkurencjach. Każda drużyna składa się z 4 osób głuchoniewidomych, tłumacza – przewodnika, wolontariusza. W piątek rozegrane zostaną turnieje tenisa stołowego i warcabów oraz konkurs karaoke. W sobotę na boisku Uniwersytetu Gdańskiego o godz. 10.00 odbędzie się uroczystość oficjalnego otwarcia Olimpiady. Rywalizacja będzie się toczyć w siedmiu konkurencjach: biegu na 60 m z przewodnikiem, skoku w dal, nartach wieloosobowych, wyścigu tandemów rowerowych, pchnięciu kulą, biegu z fajerką, strzelectwie bezwzrokowym. Olimpijskie zmagania zakończą się w niedzielę na sali gimnastycznej UG, na której rozegrano zostanie turniej piłki dźwiękowej. Na boisku UG odbędzie się przeciąganie liny.
Prowadzona będzie wyłącznie klasyfikacja zespołowa. Zwycięska drużyna zdobędzie Puchar Przechodni Pomorskiego Pełnomocnika TPG. W przypadku jednakowej ilości punktów, o wyższym miejscu w klasyfikacji końcowej zadecyduje większa ilość zwycięstw, następnie drugich miejsc, itd. Każdy zwycięzca otrzyma dyplom. Każdemu zawodnikowi wręczony zostanie medal olimpijski.
PIĄTEK, obiekty SN Sinol
15:00 turniej tenisa stołowego
15:00 turniej warcabowy
17:00 spotkania kapitanów z drużynami, omówienie strategii, ćwiczenia karaoke
18:00 konkurs karaoke
SOBOTA, Stadion Uniwersytetu Gdańskiego
10:00 ceremonia otwarcia Olimpiady
10:30 bieg na 60 m z przewodnikiem
10:45 skok w dal
11:15 narty wieloosobowe
12:00 wyścig tandemów rowerowych
12:45 pchnięcie kulą
13:15 bieg z fajerką
14:00 strzelectwo bezwzrokowe
NIEDZIELA, Stadion z Salą Gimnastyczną Uniwersytetu Gdańskiego
10:00 turniej piłki dźwiękowej na Sali Gimnastycznej UG
13:00 przeciąganie liny
14:00 ogłoszenie wyników, wręczenie medali i Pucharu Pełnomocnika PJW
14:30 ceremonia zamknięcia Olimpiady
Punktacja drużynowa w każdej konkurencji
7 punktów - zwycięzca
5 pkt - II miejsce
4 pkt - III miejsce
3 pkt - IV miejsce
2 pkt - V miejsce
1 pkt - VI miejsce
Regulamin poszczególnych konkurencji
Turniej tenisa stołowego
W turnieju startują opiekunowie osób głuchoniewidomych, wolontariusze lub osoby słabo widzące – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: podział zawodników na 2 grupy, w których rywalizacja toczy się systemem każdy z każdym, a zwycięzca każdego pojedynku otrzymuje 2 punkty. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.
Turniej warcabów 100-polowych
W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: rozstawienie zawodników na 2 grupy, w których rywalizują systemem każdy z każdym. Zwycięzca pojedynku otrzymuje 2 punkty, a w przypadku remisu zawodnicy otrzymują po 1 punkcie. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.
Karaoke
Konkurencja polega na wykonaniu wybranego przez drużynę utworu, przy muzyce karaoke. W konkursie bierze udział dowolna ilość zawodników z drużyny; wśród występujących musi być minimum 1 osoba głuchoniewidoma.
System rozgrywek: każda drużyna wykonuje 1 utwór, a zwycięzców wyłoni jury złożone z zaproszonych gości.
Bieg na 60 m z przewodnikiem
Na dystansie 60 metrów ścigają się 2-osobowe drużyny, składające się z jednej osoby głuchoniewidomej oraz przewodnika (czyli wolontariusza lub tłumacza-przewodnika).
System rozgrywek: Wszystkie drużyny startują ze wspólnego startu. Wygrywa zespół, który pierwszy osiągnie linię mety.
Skok w dal
W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: Rozegrane zostaną trzy serie skoków. Zwycięża najdalszy skok.
Wyścig nart wieloosobowych
Na określonym dystansie ścigają się 5-osobowe drużyny, których uczestnicy wchodzą na wieloosobowe narty. Zawodnicy w połowie dystansu robią nawrót, poprzez wyjście z nart i odwrócenie ich na drogę powrotną. Linia startu jest również linią mety.
System rozgrywek: Startują po 3 drużyny ze wspólnego startu. Wygrywa zespół z najlepszym czasem.
Wyścig na tandemach
Rywalizują 2-osobowe drużyny, składające się z osoby niewidomej (lub wyposażonej w gogle) i kierowcy.
System rozgrywek: Każdy zespół startuje osobno po jednym razie. Wygrywa zespół z najlepszym czasem.
Pchnięcie kulą
W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: Rozegrane zostaną trzy serie rzutów. Zwycięży najdalszy rzut.
Bieg z fajerką / obręczą koła rowerowego
Popularna zabawa dzieci z początku i połowy XX wieku polegająca na popychaniu fajerki (obręcz żeliwna przykrywająca otwór w żeliwnej płycie kuchennej) specjalnie ukształtowanym drutem. W niektórych regionach Polski (m.in. na Pomorzu) fajerkę zastępowała obręcz od koła rowerowego, która prowadzona była za pomocą drewnianego kija wkładanego między ranty obręczy. Podczas zawodów kij musi mieć stały kontakt z obręczą. Podczas Olimpiady kij zostanie zastąpiony przez laskę dla niewidomych. W grze bierze udział 2 zawodników z każdej drużyny, starając się uzyskać jak najlepszy czas łączny.
System rozgrywek: Każdy zespół ma tylko jedną próbę i wygrywa zespół z najlepszym czasem.
Strzelectwo bezwzrokowe
Strzelectwo bezwzrokowe rozgrywa się przy użyciu tarczy połączonej z komputerem. Tarcza ma normalnie zaznaczone pierścienie. Każde pole ma inną wartość. Sam środek jest wyceniony jako dziesiątka. Im dalej od środka, tym przyporządkowana wartość jest mniejsza: 9, 8, 7 itd. Skala ocen jest bardzo precyzyjna i sięga dziesiątych części punktu. Zawodnik bierze do rąk karabinek lub pistolet i celuje do tarczy. Zarówno karabinek jak i pistolet są laserowe. Nie strzela się nabojami, lecz świetlnym (laserowym) promieniem. Zawodnicy nakładają na uszy słuchawki i słuchają piskliwych dźwięków. Zależą one od tego, jak daleko od środka tarczy znajduje się świetlny punkcik. Gdy jest w samym środku, dźwięk jest najcieńszy – mamy dziesiątkę. Gdy trafiamy dalej, dźwięk się obniża, aż wreszcie staje się gruby. Wtedy jesteśmy na straconej pozycji. Oddanie celnego strzału, tak jak w strzelectwie osób widzących, wymaga osiągnięcia wysokiego skupienia i ustabilizowania broni, czyli mięśni rąk. Aby wyrównać szanse, wszyscy zawodnicy mają założone gogle przysłaniające oczy.
System rozgrywek: Z każdej drużyny startuje 2 zawodników - osoby niewidome (lub wyposażone w gogle). Każdy z zawodników oddaje 10 strzałów, za które zdobywa punkty. O miejscu zadecyduje suma punktów zdobyta przez zawodników danej drużyny.
Piłka dźwiękowa dla osób niewidzących
Zasady gry zmodyfikowane na potrzeby olimpiady:
Zawodnicy mają oczy zasłonięte specjalnymi goglami, a w czasie gry na widowni musi panować zupełna cisza, ponieważ zawodnicy rozpoznają położenie piłki tylko na podstawie dźwięków, jakie wydają umieszczone w niej dzwoneczki.
Gra odbywa się na boisku o wymiarach ok. 6 x 12 metrów, bramki mają po 6 metrów szerokości (długość linii końcowych). 2 metrowa strefa drużyny jest oznaczona wypukłym znacznikiem. Na boisku gra 6 zawodników, po 3 z każdej strony. Kapitanem drużyny jest gracz środkowy. Mecz ma dwie części, po 5 min. każda.
- Drużyna może przetrzymywać piłkę tylko przez 8 sek.
- Bronić i atakować drużyna może tylko w 2-metrowej strefie swojej drużyny.
- Rzuty piłką muszą być toczone – piłka nie może zostać wyrzucona w górę i skakać po boisku.
Złamanie jakiejkolwiek z tych 3 reguł powoduje zasądzenie rzutu karnego. Podczas wykonywania rzutu karnego bramki broni tylko jeden zawodnik. Wyrzucenie piłki na aut oznacza przejęcie piłki przez drużynę przeciwną.
System rozgrywek: rozstawienie drużyn na 2 grupy A i B – po 3 w każdej. W grupach drużyny walczą każda z każdą. Finał rozgrywają zwycięzcy grup, a pozostałe zespoły klasyfikowane są na miejscach III – VI wg zasad: 1) zdobyte punkty, 2) różnica bramek, 3) ilość zdobytych bramek. Punktacja meczów: zwycięstwo 2 pkty, remis 1 pkt. Rozegranych zostanie 7 meczów.
Przeciąganie liny
Konkurencja siłowa polegająca na przeciągnięciu przeciwnej drużyny przez ustalony dystans. Zawodnicy mogą stykać się z ziemią wyłącznie nogami. W skład każdej drużyny wchodzi 4 zawodników.
System rozgrywek: rozstawienie zawodników/czek na 2 grupy, w których walczy każdy z każdym. W przypadku identycznej ilości zwycięstw o miejscu w grupie zadecyduje najszybszy czas zwycięstwa. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji w grupach o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.
Inne artykuły związane z:
- 18/09/2016 15:32 - Lechia zatrzymała lokomotywę - szczęśliwa wygrana w Gdańsku
- 17/09/2016 20:12 - Czas znów postawić twierdzę
- 16/09/2016 21:29 - Zaczęła się VI Olimpiada Osób Głuchoniewidomych
- 14/09/2016 17:37 - Perger na rok w Lechii
- 13/09/2016 17:37 - Pewna wygrana w meczu pożegnań
- 12/09/2016 07:55 - Nagle zmarł Sławek Bielewicz
- 11/09/2016 19:08 - Nie jestem tu ostatni raz - po meczu z Lokomotiwem
- 11/09/2016 08:35 - Renault Zdunek Wybrzeże - Lokomotiv LIVE: 55:35 89:91
- 10/09/2016 21:11 - Ligowe pożegnanie Magnusa Zetterstroema
- 09/09/2016 23:02 - Solidność zadecydowała o zwycięstwie - oceny lechistów po meczu z Cracovią