Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Podsumowanie Open'er Festival 2014 - GALERIE

Kolejna edycja Open'er Festival za nami. Było inaczej niż do tej pory, ale wcale nie oznacza to, że gorzej, jak mówią niektórzy. Przez cztery dni towarzyszyły nam piękna pogoda, świetne koncerty i sympatyczna atmosfera.


DZIEŃ PIERWSZY

DZIEŃ DRUGI

DZIEŃ TRZECI

DZIEŃ CZWARTY


O tym, że tegoroczna edycja festiwalu będzie się różnić od poprzednich było wiadomo w momencie, kiedy główny sponsor – marka Heineken – zrezygnował i postanowił zostać jedynie partnerem imprezy. Oznaczało to, że line up będzie musiał być nieco uboższy niż w latach poprzednich, a także to, że ceny będą musiały pójść w górę.


Ale tej podwyżki będę bronił. Owszem, może przeskok z 480 na nawet 630zł (jeśli ktoś wybrał karnet z polem namiotowym, 550zł jeśli bez) może się wydawać drastyczny, ale nie oszukujmy się, sześć stów za cztery dni, podczas których można posłuchać prawie osiemdziesięciu koncertów to nie jest duża kwota. Zwykle jeden duży koncert to koszt rzędu przynajmniej dwustu złotych. Więc sama logika nakazuje siedzieć cicho i nie marudzić. Tym bardziej, że bilety na festiwal nie wyprzedają się nigdy na pniu. Jest to duża przestrzeń, która pomieści wiele osób, zatem wejściówkę można kupić równie dobrze w dzień rozpoczęcia. A to oznacza, że od momentu ogłoszenia cen biletów do rozpoczęcia festiwalu jest kilka miesięcy – zatem praktycznie każdy ma możliwość odłożenia odpowiedniej gotówki.


alt


Z drugiej strony słyszę, że niby to prawda, ale bony festiwalowe podrożały o złotówkę. W ubiegłych latach były to 3zł, w tym 4zł. Fakt, żeby spokojnie przeżyć na festiwalu przez cztery dni – najeść się i napić do woli – potrzeba około czterdziestu bonów. Przy takiej liczbie to fakt – złotówka robi wielką różnicę. Niestety, wszystko drożeje i ta podwyżka jest zapewne podyktowana także sytuacją na rynku gastronomicznym. Jednak patrząc na ceny, jakie dominowały w miasteczku, widać że były one na poziomie zbliżonym do poprzednich lat. Jedynie napoje kosztowały ciut więcej.


Łącznie na cztery dni Open'era trzeba przeznaczyć około tysiąca złotych. To niewiele. Bo jeśli chce się pojechać na zagraniczny festiwal to tyle najmniej kosztuje sam karnet. Dodajmy do tego dojazd i utrzymanie, i już nam się kwota podwaja. A to oznacza, że gdyński festiwal wciąż jest najtańszym tego typu wydarzeniem w Europie i jednocześnie nie odstającym poziomem. Bo przecież poza muzyką oferuje chociażby kino, teatr czy muzeum sztuki, czyli coś czego nie ma większość podobnych imprez.


alt


Tyle tytułem pozamuzycznego wstępu. Jeszcze co do organizacji, jedyne co mogę dodać to to, że niektóre strefy toaletowe były słabo oświetlone, jak i również teren przy głównym wejściu zaraz przy Open'er Stage. Problem polega na konktrującym świetle, przez które nie widzi się co się ma pod nogami. W związku z tym można się potknąć, wpaść w dziurę, skręcić kostkę lub kogoś zdeptać. Warto by było wziąć to pod uwagę za rok i trochę polepszyć.


Mankamenty finansowe wpłynęły w bardzo dużym stopniu na frekwencję. Spora grupa osób zrezygnowała, bo uznała, że te kwoty nie są adekwatne do jakości czy wielkości wykonawców. I dlatego też sporo osób udało się na Orange Warsaw Festival, który zerżnął od Open'era i innych festiwali to wszystko, co było w latach ubiegłych i dzięki temu uzyskał hitowy line up. Ale... za dużo większe pieniądze, bo karnet kosztował ponad 500zł za trzy dni! Co również przełożyło się na dramatycznie niską frekwencję. Jednak ci, którzy nie widzieli wcześniej występujących tam muzyków, postawili na to, co jest powszechnie znane. Widać to było zwłaszcza na parkingach w Kosakowie, gdzie próżno było szukać warszawskich „blach”.


alt





Nie oznacza to jednak, że lista zaproszonych na tegorocznego Open'era wykonawców była słaba. Nic z tych rzeczy. Weźmy samych headlinerów. The Black Keys po raz pierwszy w Polsce. Rozczarowali, co zapowiadałem od początku, ale wciąż to wielka nazwa. Jack White – dziecko Open'era tak naprawdę. Głównie dzięki temu festiwalowi jest tak kultowym wykonawcą według polskiej publiczności. Po raz kolejny przyjechał do Gdyni i po raz kolejny udowodnił, że jest absolutnym mistrzem i wizjonerem muzyki. Pearl Jam – wrócili po czterech latach i zagrali rewelacyjny koncert, który nadrobił to, czego brakowało w 2010 roku. No i, oczywiście, absolutni w swej świetności Faith No More, którzy w tym sezonie zagrali tylko dwa koncerty. W Londynie i Gdyni. Dlatego też polscy widzowie powinni czuć się wyjątkowo. Tym bardziej, że Mike Patton i spółka udowodnili, że wciąż są w świetnej formie, nie traktują Polski jako zapyziałej prowincji oraz zagrali nowe utwory.




Ponadto spójrzmy na pozostałych wykonawców, którzy zagrali świetne koncerty. Nie tylko na Open'er Stage, ale także na pozostałych. Wspaniały Interpol, żywiołowi Foster the People, rewelacyjni Foals, magiczna Lykke Li, interesujący The Horrors czy dynamiczni Phoenix. Na głównej scenie był tak naprawdę jeden słaby koncert – wspomnianych The Black Keys.






Patrząc na pozostałe sceny nie można nie wspomnieć o fenomenalnych siostrach Haim, rozsadzających energią Wild Beasts, zadziornym Warpaint i sentymentalnym Daughter w Tent Stage czy – jak to wiele osób określiło – cudownie smęcącym Benie Howardzie i bezbłędnych Bastille na Here & Now Stage. Zwłaszcza ci ostatni byli bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Wszystko dlatego, że ich dość ciekawą taneczną muzykę alternatywną wrzucono przez mainstreamowe media do jednego kotła z ogólnie dostępną popową popeliną. Na całe szczęście panowie udowodnili, że świetnie potrafią grać na żywo oraz że ich głowy są pełne ciekawych pomysłów – ot, chociażby cover „No scrubs” z repertuaru TLC czy „The Rythm of the Night”, czyli hit sprzed lat z repertuaru Corony.


alt


Nie można także zapomnieć o kapitalnych występach Jagwar Ma czy Royal Blood na Alter Stage, gdzie też zresztą bardzo przyjemny, letni koncert zagrali polscy chłopcy z Hello Mark.


Open'er 2014 na pewno należy uznać za udany. Zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i muzycznym. Teraz przed Alter Artem stoi nie lada wyzwanie. Była to dla nich bardzo eksperymentalna edycja. I teraz muszą się zastanowić czy dalej podążają w tym kierunku, który obrali tym razem, czy też poszukują innego sponsora tytularnego, dzięki któremu pozostawią wszelką rodzimą konkurencję w tyle. W ciągu trzynastu edycji Open'er niesamowicie się rozwinął, stając się przecież najlepszym nowym festiwalem w Europie. Cieszy się dużym zainteresowaniem poza granicami naszego kraju, co widać chociażby po sporej liczbie akredytowanych dziennikarzy spoza Polski oraz dużą liczbą obcokrajowców wśród festiwalowiczów.


alt


W tym roku było wszystko, co najważniejsze w letnim festiwalu – piękna pogoda, świetne koncerty i sympatyczna atmosfera. Aż szkoda, że te cztery dni w Kosakowie zawsze tak szybko mijają, bo później ciężko powrócić do codzienności. Dzięki za ten rok – do zobaczenia w przyszłym!


alt


Patryk Gochniewski

fot. Patrycja Sobucka

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież