Przejeżdżając przez Wrzeszcz kolejką SKM można zobaczyć zmiany, jakie są dziełem prowadzonych równolegle prac w okolicach dworca, browaru i ulicy Wajdeloty. Można to również zobaczyć jadąc samochodem, rowerem czy idąc pieszo. Najlepszy widok będziemy jednak mieć patrząc na tą część Wrzeszcza z poziomu wyremontowanego peronu kolejki.
Prace rewitalizacyjne nawierzchni ciągu ulicy Wajdeloty obejmują już odcinek od Wallenroda do Grażyny. Nieco dalej, za dworem Kuźniczki, trwają prace nad nowym osiedlem na terenie starego browaru. Tuż przy dworcu powstaje duża galeria handlowa.
Na tym nie koniec. Za rok prace na Wajdeloty obejmą rejon skrzyżowania z Białą i Kilińskiego. I tu planowane są duże zmiany w rozwiązaniach komunikacyjnych tej części miasta. Prace drogowe zostały podzielone na kilka etapów. Pierwszy z nich to przebudowa połączenia ulicy Wajdeloty i Kilińskiego, którą inwestor realizujący projekt osiedla i centrum handlowego, firma PB Górski, opracował we współpracy z Urzędem Miasta. Nawierzchnia tego węzła ma być ułożona z kostki brukowej i nawiązywać do zrewitalizowanej nawierzchni całej ulicy Wajdeloty.
Wzdłuż torów utworzony zostanie odcinek Drogi Czerwonej, który tymczasowo posłuży jako dodatkowy wjazd do galerii, a także parking dla autokarów.
Kolejnym etapem prac drogowych będzie remont ulicy Kilińskiego, która na całej długości zostanie poszerzona. Dzięki temu zyska nowe prawo- i lewoskręty umożliwiające bezkolizyjny wjazd w ulicę Białą, nową Lelewela, a także w zupełnie przebudowaną ulicę Nad Stawem, która stanowić będzie jeden z dojazdów do galerii. Ulica ta będzie łączyła się z ulicą Kościuszki na wysokości dzisiejszych schodów, czyli przejścia tylko dla pieszych.
Dziś ulica Kilińskiego we Wrzeszczu jest, z wyjątkiem godzin szczytu komunikacyjnego, praktycznie pusta. Po otwarciu nowej galerii handlowej może zmienić się w szeroką, ruchliwą arterię
Nowa Lelewela to nazwa odcinka ulicy, którego jeszcze nie ma, przebiegającego przez teren browaru od placu Wybickiego do ulicy Kilińskiego. Będzie to przedłużenie obecnej Lelewela.
Ostatni, najbardziej skomplikowany etap prac, to połączenie ulicy Nad Stawem z ulicą Hynka. W tym miejscu rozważany jest przejazd podziemny pod ulicą Kościuszki.
Wszystkie zaplanowane inwestycje drogowe w tym rejonie Wrzeszcza powinny zostać oddane do użytku za dwa lata, na koniec 2015 roku.
Nowe odcinki ulic poprawią zapewne komunikację w Dolnym Wrzeszczu. Zniknięcia korków w godzinach szczytu komunikacyjnego, które obecnie są normą w tym rejonie, raczej nie należy się spodziewać. Oddane już do użytku Nowa Słowackiego, przejazd nad Grunwaldzką, zjazdy w i z Kościuszki miały usprawnić ruch. Tymczasem przejazd od Hallera do Grunwaldzkiej przez ulicę Kościuszki często zajmuje kilkanaście minut. Samochodów jest coraz więcej, a ruch spowodowany powstaniem nowej galerii handlowej we Wrzeszczu z pewnością nie będzie mniejszy niż obecnie.
Krzysztof Andruszkiewicz
- 06/12/2013 18:12 - Mój Wrzeszcz: 750 urodziny Wrzeszcza
- 06/12/2013 18:11 - Fakty i Pogłoski
- 21/11/2013 20:13 - Mój Wrzeszcz: Nie będzie już hamburgerów z najstarszego, wrzeszczańskiego McDonald's
- 21/11/2013 08:25 - Latarką w półmrok: Domarski i Biernat w szatni Tuska
- 18/11/2013 13:11 - Okiem Borowczaka: Nie bójcie się tęczy!
- 11/11/2013 11:19 - Okiem Borowczaka: Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka
- 07/11/2013 18:48 - Mój Wrzeszcz: Gdańsk miastem wielu kultur?
- 06/11/2013 16:08 - Wizerunek polityka USA
- 05/11/2013 12:30 - Okiem Borowczaka: Poseł to ma klawe życie
- 31/10/2013 21:56 - Mój Wrzeszcz: Cmentarze Wrzeszcza