Gdańska Stocznia Remontowa S.A. otrzymała prestiżową nagrodę za budowę przyjaznych środowisku statków napędzanych gazem LNG.
Nagrodę "Ekologiczny Statek Roku" przyznano Remontowej S.A. za dwustronny prom pasażersko–samochodowy „Moldefjord”, jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny (LNG). Budowana jest ona przez Stocznię Północną SA na zamówienie Gdańskiej Stoczni "Remontowej" SA dla armatora Fjord1 MRF AS z Norwegii.
Każdy z promów wyposażony jest w jeden typowy średnioobrotowy silnik wysokoprężny ("diesel") i dwa silniki spalinowe zasilane LNG. Wytwarzają one energię elektryczną na potrzeby napędu głównego, jak i wszelkich pozostałych systemów okrętowych i odbiorników. Statek o długości 122,70 m pomieścić może 390 pasażerów i 128 samochodów osobowych lub 12 zestawów drogowych (trailerów z ciągnikami) i 55 samochodów. Prom „Moldefjord” i każdy z trzech jego "bliźniaków" ma symetryczny kadłub z dwoma pokładami dla samochodów i trailerów drogowych oraz częścią pasażerską. Prom o napędzie diesel-elektrycznym wyposażony jest w 2 pędniki azymutalne napędu głównego, o mocy po 1000 kW, usytuowane na przeciwległych końcach kadłuba. Promy zostały zaprojektowane we współpracy biura projektowo-konstrukcyjnego "Remontowej" z norweskim biurem projektowo-konsultingowym LMG Marin.
Seria stanowi nowa generację statków z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Przede wszystkim należą do jednostek przyjaznych środowisku, co sprawia głównie rodzaj ich napędu - gaz LNG. Zaprojektowane zostały dla spełniania najostrzejszych przepisów mających na celu ochronę środowiska i ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
- Oczywiście cieszymy się z tej prestiżowej nagrody – powiedział nam Jan Paszkowski, z-ca dyrektora handlowo-produkcyjnego ds. budowy statków w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. - Nagroda dla promu „Moldefjord” to uwieńczenie naszej 10-letniej już obecności na rynku budowy promów pasażersko-samochodowych. Zaczynaliśmy od promów z tradycyjnym napędem, a teraz budujemy jednostki odpowiadające najwyższym światowym standardom, także z uwagi na ochronę środowiska. To nagroda za projekt, wykonanie, a także bardzo dobre walory eksploatacyjne, potwierdzone przez armatora. Jednocześnie nie spoczywamy na laurach, bo projektujemy już i oferujemy armatorom budowę promów jeszcze bardziej zaawansowanych technicznie, także pod względem wymagań dotyczących ochrony środowiska.
Jerzy Uklejewski
Prom pasażersko–samochodowy „Moldefjord”
- 18/03/2010 23:08 - Uczelnie kuszą maturzystów
- 18/03/2010 22:46 - Skarbnik Miasta Gdańska: „Nasz budżet jest stabilny”
- 18/03/2010 22:06 - Budowanie społeczeństwa obywatelskiego
- 18/03/2010 16:48 - Eko-Dolina: Plan dla Łężyc
- 18/03/2010 16:07 - Przeciwdziałanie ekonomicznej dyskryminacji kobiet
- 18/03/2010 15:39 - Żarnowiec czeka na atom
- 18/03/2010 07:45 - Konsultacje prezydenta bez prezydenta
- 18/03/2010 07:39 - Nudny remis Lechii z Wisłą Kraków
- 17/03/2010 13:04 - Rynek pracy w lutym: Minimalna poprawa
- 17/03/2010 12:07 - Sztuka a narkotyki