PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa! » Państwowa Komisja Wyborcza ogłosiła oficjalnie po godz. 8.30 wybór Karola Nawrockiego na Prezydenta ... Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz...
PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa!
poniedziałek, 02 czerwca 2025 07:49
PKW podała oficjalne wyniki II tury. Nawrocki wygrywa!
Państwowa Komisja Wyborcza ogłosiła oficjalnie po godz. 8.30
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

"Zrównoważony Plan Mobilności Miejskiej" - seminarium w sprawie polityki parkingowej

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
piątek, 09 grudnia 2016 00:18

W Nowym Ratuszu odbyło się seminarium specjalistów dotyczące polityki parkingowej, związane z opracowywaniem "Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej (SUMP)". Podczas spotkania swoje prezentacje wygłosili specjaliści z Warszawy, Krakowa oraz Gdańska. Przedstawiały one różne strategie radzenia sobie z problemem parkowania i uregulowaniem kwestii parkingów w mieście. Organizatorem był Zespół ds. Mobilności i Transportu przy Prezydencie Miasta Gdańska.


Na wstępie wiceprezydent Piotr Grzelak podkreślił, że opracowywanie Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej musi przebiegać w sposób partycypacyjny i być mocno przedyskutowane. Ponadto wiceprezydent powiedział, że dokument ma być umową społeczną. Dodano także, że Gdańsk staje się powoli miastem rowerowym, ponieważ udział tego środka transportu w gdańskiej komunikacji to 5,9%.


Jako pierwszy swoją prezentację przedstawił Łukasz Twardowski - zastępca dyrektora ds. technicznych Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. W Warszawie strefa płatnego parkowania obowiązuje w robocze dni tygodnia od 8:00-18:00 (z wyjątkiem świąt). Dostępnych jest ponad 29 tys. miejsc parkingowych, które obejmują niespełna 10% miasta - przede wszystkim Śródmieście. Mimo wszystko z dzielnic okalających Śródmieście, m.in. z Żoliborza, czy Ochoty, zgłaszają potrzebę poszerzenia strefy płatnego parkowania. Celem utworzenia strefy było ograniczenie dojazdu samochodów do centrum miasta, rotacja pojazdów, a także uporządkowanie parkowania poprzez wyznaczenie miejsc. Jeśli chodzi o udział poszczególnych elementów stref płatnego parkowania w 2015 roku 34% stanowiły wykupione abonamenty, 36% to bilety parkingowe, 22% to brak biletu, reszta to m.in. przekroczenie czasu parkowania, karta N+ (przeznaczona dla niepełnosprawnych) lub pojazdy CC/CD. Abonamenty przeznaczone są wyłącznie dla mieszkańców, nie dla firm, i kosztują 30 zł rocznie. Koszt abonamentu rocznego dla mieszkańca jest niższy, niż dzienny koszt postoju dla użytkownika biletu. Z jednego miejsca parkingowego w ciągu doby korzystają średnio 3-4 pojazdy. Przygotowywana jest także specjalna aplikacja, dzięki której kierowcy będą mogli sprawdzić wolne miejsca parkingowe w obrębie strefy. Obecnie sprawdzany jest system detekcji miejsc w dwóch formach - kamer  oraz czujników umieszczonych w nawierzchni. Władze starają się, by łączne koszty eksploatacji strefy płatnego parkowania przekraczały 20% przychodu z tejże strefy. Warszawska polityka mobilności dąży do poprawy jakości przestrzeni miejskiej i życia mieszkańców, ograniczenia ruchu samochodowego w mieście oraz zmniejszenia zatłoczenia ulic.


Kolejnym prelegentem był Łukasz Franek - zastępca dyrektora ds. transportu Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, który podkreślił, że sytuacja tego miasta jest specyficzna, ponieważ ścisłe centrum miasta, tzw. Planty, są wolne od parkowania. Ponadto podkreślił, że miasto doprowadziło do zamknięcia dwóch dużych parkingów na Placu Świętego Ducha oraz na Placu Szczepańskim. W Krakowie dąży się do uwolnienia centrum miasta od ruchu samochodowego - przykładem jest tu ulica Grodzka, która stała się ciągiem pieszym. Na niektórych ulicach zakazano także ruchu rowerowego. W Krakowie funkcjonują również tzw. dwie obwodnice, czyli ulice, które zostały przekształcone w ten sposób, by zniwelować ruch samochodowy w centrum. Jeśli chodzi o statystyki - w Krakowie 36,3% krakowskiej komunikacji stanowi transport zbiorowy, 33,7% samochodowy, 28,4% krakowian i turystów porusza się pieszo, zaś 4% rowerami. Pierwsze opłaty za parkowanie w Krakowie zaczęły być pobierane już w 1991 roku. Obecnie strefa płatnego parkowania funkcjonuje tam od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-20:00. Cena abonamentu ogólnodostępnego wynosi 250 zł miesięcznie. Jeśli chodzi o mieszkańców strefy - ich abonament kosztuje 120 zł rocznie. W Krakowie, jak w każdym dużym mieście, pojawiają się problemy z parkowaniem m.in. błędna świadomość mieszkańców, że opłacenie standardowego abonamentu automatycznie przypisuje im miejsce postojowe lub, znany także w Gdańsku, problem "uciekania" kierowców na obrzeża stref, by uniknąć opłat.


Zarówno w Krakowie, jak i w Warszawie funkcjonują różnego rodzaju parkingi typu P+R (park and ride), które umożliwiają pozostawienie na nich samochodu w celu zmiany środka komunikacji na transport zbiorowy.


Prezentację na temat stref parkowania wygłosił prof. dr hab. Kazimierz Jamroz wraz z asystentem. Strefowanie w polityce parkingowej reguluje się w trzech kategoriach, poprzez: urbanistyczne wskaźniki parkingowe, regulację dostępu dla grup użytkowników oraz strefowanie poprzez opłaty parkingowe. Obecnie wprowadzanie lub poszerzanie stref płatnego parkowania zdaje się być robione po to, by zniechęcić do podróżowania w dane miejsce. Jednocześnie wynika z tego brak działań, mających na celu zachowanie możliwie tego samego poziomu dostępności, a także brak alternatywy komunikacyjnej. Jeśli chodzi o Gdańsk - komunikacja rowerowa rzeczywiście jest rozwijana, natomiast przy wprowadzaniu nowych stref płatnego parkowania nie zmienia się nic w komunikacji miejskiej. Wyznaczanie stref płatnego parkowania powinno wiązać się z analizą wpływu takiego działania na dostępność danego obszaru, z uwzględnieniem oferty alternatywnego środka transportu, głównie transportu zbiorowego.


Kolejnym prelegentem był dr Piotr Kuropatwiński, który przedstawił piramidę, jaka powinna być brana pod uwagę w projektowaniu komunikacji w dużych miastach. Mieszkańcy przede wszystkim powinni poruszać się pieszo, następnie rowerami, transportem zbiorowym, taksówkami, samochodami, które zabierają więcej osób, a na końcu samochodem indywidualnie. Dr Piotr Kuropatwiński, na przykładzie Atlanty i Barcelony, pokazał jak istotne jest niedopuszczenie do rozlania się miasta, gdyż ogranicza to możliwości komunikacyjne. Dr Piotr Kuropatwiński nie do końca pochwala parkingi typu P+R, gdyż powoduje to właśnie rozlewanie się miast. Jeśli chodzi o Gdańsk wyzwaniami, a w zasadzie problemami, są tu głównie: wzrost wskaźnika motoryzacji i utożsamianie go ze wzrostem gospodarczym, planowanie infrastruktury pod samochody osobowe i tworzenie kierowcom dużych udogodnień, odmienne oczekiwania mieszkańców dzielnic peryferyjnych i centralnych, traktowanie komunikacji miejskiej jako jedynego substytutu, niedobór woli politycznej do zakwestionowania roli motoryzacji. Wnioski końcowe brzmiały, że posiadanie auta nie implikuje prawa do korzystania z niego w dowolny sposób ani do darmowego parkowania w dowolnych miejscach w mieście. Ponadto istotne jest poszerzanie stref wolnych od ruchu i parkowania pojazdów. Korzyści z tego płynące to m.in. produktywne wykorzystanie przestrzeni, poprawa wizerunku miasta i jakości życia w nim, podniesienie poziomu bezpieczeństwa, a także obniżenie kosztów.


GG

Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież