Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa » Duet Donald Tusk-Paweł Olechnowicz nieroztropnie gospodaruje prawdą. Były premier sprzedaż aktywów s... Czesław Nowak: W samorządach przeważają plusy ujemne » Z Czesławem Nowakiem, posłem w latach 1989–93 (OKP, PC), gdańskim radnym 1998-2006, prezesem Stowarz... Zmarł autor koncepcji pomnika Poległych Stoczniowców 1970 » 21 maja 2022 r. zmarł Bogdan Pietruszka, autor koncepcji gdańskiego pomnika Poległych Stoczniowców 1... Konkurs dla młodzieży „Zainwestuj w naszą planetę” rozstrzygnięty » Wyłoniono zwycięzców konkursu „Zainwestuj w naszą planetę” na plakat cyfrowy o tematyce ekologicznej... W tygodniku „Sieci”: Tak Tusk chciał sprzedać LOTOS Rosjanom » Upublicznienie dokumentów zdradzających plany sprzedania Rosjanom Grupy LOTOS przez rząd PO-PSL jasn... Rafał Chwedoruk: Polityka to nie gra komputerowa » Z dr. hab. Rafałem Chwedorukiem, politologiem, profesorem Uniwersytetu Warszawskiego, komentatorem p... Minister Skarbu Państwa: Rząd PO-PSL chciał sprzedać LOTOS Rosjanom i ... » Dokument, który został odtajniony przez obecnego Ministra Skarbu Państwa Jacka Sasina dowodzi, że te... W tygodniku „Sieci”: Jak patrzy na nas Rosja? » W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” Marek Budzisz analizuje, skąd się wzięło u Rosjan przeświadcz... Święto ogrodnicze w Rënku » To było prawdziwe święto ogrodnicze. 19. edycję Ogólnopolskiej Wystawy Ogrodniczej połączonej z kier... „Wejście w historię”: prezentacja eksponatów związanych z działalności... » W ramach kolejnej odsłony cyklu „Wejścia w historię” w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprezent...
Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa
czwartek, 26 maja 2022 19:49
Lotos na sprzedaż: zamiar ministra i podpis prezesa
Duet Donald Tusk-Paweł Olechnowicz nieroztropnie gospodaruje

Muzeum Stutthof w Sztutowie

KL Stutthof 2077 dni zbrodni
poniedziałek, 09 maja 2022 14:15
KL Stutthof 2077 dni zbrodni
Stosunkowo niedaleko Gdańska, 36 kilometrów od wielkiego ośrodka
Bartłomiej Bołądź atakującym Trefla
czwartek, 26 maja 2022 19:56
Bartłomiej Bołądź atakującym Trefla
Jeden z czołowych atakujących i punktujących sezonu 2021/2022
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
sobota, 21 maja 2022 19:07
Wicemistrz wyraźnie lepszy do Lechii na koniec sezonu
Porażką z wicemistrzem Polski zakończyła sezon Lechia.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Bracia z Nowego Portu
poniedziałek, 16 maja 2022 10:13
Bracia z Nowego Portu
Trudno w wypadku mało znanych, wywodzących się z Nowego Portu,

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Ćwicz z Drużyną Energii
poniedziałek, 23 maja 2022 13:50
Ćwicz z Drużyną Energii
Trwa sportowy etap Drużyny Energii, w którym rywalizuje 191 szkół
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
czwartek, 30 grudnia 2021 20:01
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
W środę (29 grudnia) elbląscy radni zadecydowwali o kształcie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Tunel pod Martwą Wisłą odetnie Nowy Port od Westerplatte pieszym i rowerzystom

Ocena użytkowników: / 9
SłabyŚwietny 
czwartek, 27 marca 2014 21:23

Już w połowie przyszłego roku samochody będą mogły przejechać wyczekiwanym od wielu lat tunelem pod Martwą Wisłą. Otwarcie tunelu będzie wiązać się z zaprzestaniem kursowania promu Wisłoujście, a co za tym idzie piesi i rowerzyści zostaną pozbawieni możliwości szybkiej przeprawy z Nowego Portu do Westerplatte i zmuszeni do objechania niemal całego Gdańska.


Już od kilku lat gdańskie wybrzeże można nazwać przyjaznym dla rowerzystów – sieć dróg rowerowych pozwala na szybki przejazd z Sopotu aż po Nowy Port i dalej – do twierdzy Wisłoujście i Westerplatte dzięki kursującemu między dwoma brzegami Martwej Wisły promowi "Wisłoujście". Nowy Port i Westerplatte to także ważne punkty turystyczne Gdańska – w Nowym Porcie wciąż dumnie stoi zabytkowa latarnia morska, z której żołnierze niemieccy ostrzeliwali posterunki na Westerplatte podczas pierwszych dni II Wojny Światowej. Od strony Nowego Portu rozpościera się także wspaniały widok na wieniec zlokalizowanej po drugiej stronie kanału Twierdzę Wisłoujście – jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków Gdańska nieznajdujący się na Głównym Mieście. Dzięki przeprawie promowej, która stanowiła dodatkową atrakcję, turyści – zarówno rowerowi, jak i piesi, mogli łatwo dostać się z Szańca Zachodniego po stronie Portu na Szaniec Wschodni po stronie Twierdzy. To jednak zmieni się wraz z otwarciem budowanego tunelu pod Martwą Wisłą w przyszłym roku.

Rozpoczęta w maju ubiegłego roku budowa tunelu jest częścią Trasy Słowackiego, która ma na celu połączenie Portu Lotniczego w Rębiechowie z portem morskim. Tunel budowany aż 35 m pod poziomem morza pozwoli na połączenie północnej części Gdańska z Wyspą Portową, na którą dotąd można było jedynie dostać się dzięki promowi "Wisłoujście" bądź objeżdżając niemal pół Gdańska. Tunel pod Martwą Wisłą ułatwi na pewno ułatwi życie kierowcom samochodów – niestety kosztem pieszych i rowerzystów. Inwestycja ta na pewno długo oczekiwana, budzi jednak pod tym względem kontrowersje patrząc na fakt przyjętej strategii rozwoju Gdańska, w której Miasto stara się promować chociażby komunikację rowerową nad samochodową.

Jak informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, ze względu na bezpieczeństwo tunelem faktycznie będą mogły poruszać się jedynie auta. Zadecydowały o tym przede wszystkim zasady ewakuacji, choć jak poinformował nas Jaromir Falandysz z Rady Miasta Gdańska, doszły tu również aspekty czysto formalne. - Brak ruchu rowerowego tłumaczono również tym, że zabraniają tego ustawa i rozporządzenia – mówił Falandysz.


alt


Czy jest to dobry plan władz Gdańska, które tak bardzo promują poruszanie się rowerem czy komunikacją miejską zamiast samochodem? - Ten temat długo był już dyskutowany – komentuje Jaromir Falandysz, Radny Prawa i Sprawiedliwości. - Za późno, żeby cokolwiek zmieniać. Szkoda, że nie pomyślano o tym na etapie projektów i koncepcji. To jest absolutnie sprzeczne z tym, co Gdańsk teraz robi. Mamy uchwaloną strategię rozwoju dróg rowerowych w mieście, a tutaj ani Pan Prezydent, ani jego urzędnicy, nie pomyśleli o rowerzystach.

Przeprawę niezmotoryzowanym mieszkańcom i turystom z jednego Szańca na drugi od wielu lat zapewniał prom "Wisłoujście". Jak się jednak dowiedzieliśmy od Katarzyny Kaczmarek, rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Zieleni, który zarządza promem, otwarcie tunelu najprawdopodobniej oznaczać będzie wyłączenie promu z kursowania. Oznacza to, że niezmotoryzowani zmuszeni będą do obrania dłuższej trasy przez Wrzeszcz, Główne Miasto i Przeróbkę, a Szaniec Wschodni i Zachodni zostaną rozdzielone na dobre.


- Są sygnały, że być może prom zostanie zachowany dla turystów, w tym właśnie dla pieszych i rowerzystów – mówi Beata Dunajewska-Daszczyńska, Radna Platformy Obywatelskiej. - Ale trzeba brać także pod uwagę czynnik ekonomiczny, a prom jest drogi w utrzymaniu. Byłoby to optymalna opcja, bo sama z promu korzystam, ma to swój urok. Warto by go zachować ze względu na ten charakter turystyczne – oczywiście o ile ekonomia pozwoli. Na razie o tym nie rozmawiamy, bo mamy czas do 2016 roku. W międzyczasie są wybory i wszystko może się zdarzyć. Marzy mi się, żeby ten charakter turystyczno-rowerowy pozostał, a piesi mogli się przeprawiać.


alt



Alternatywą na obieranie niemal 18-kilometrowej trasy przez Gdańsk, by dostać się z Nowego Portu na Wyspę Portową, będzie autobus linii 158. Dziś kursujący rzadko, jedynie w dni powszednie do godziny 16, po otworzeniu tunelu zmieni swoją trasę. Zaspa "Młyniec" straci połączenie z Nowym Portem, ale za autobus umożliwi pieszym i rowerzystom przejazd tunelem – nowa trasa autobusów 158 będzie kończyła się na Stogach. Warto tu jednak nadmienić, że przejazdy komunikacją miejską nie są darmowe w Gdańsku, co stanowi mankament takiego rozwiązania. Ponadto autobus pomieści tylko ograniczoną ilość rowerów – co dla rodziny, która wybrała się na wycieczkę rowerową, oznaczać będzie jazdę "na raty".

Pomysł tunelu pod Martwą Wisłą nie jest pomysłem świeżym – pierwsze koncepcje sięgają jeszcze czasów PRL-u. Tunel na pewno ułatwi ruch samochodowy, jak w pierwotnym zamierzeniu zakładano, jednak wtedy nikt nie myślał o ekologii i problematyce zakorkowania miasta. W kontekście dzisiejszej polityki komunikacyjnej Miasta Gdańska – rozszerzania sieci dróg rowerowych i budowania liczników, by propagować właśnie ten sposób poruszania się, wystarczy spojrzeć na rogatki Miasta, takie jak Letnica, Nowy Port i Wyspa Portowa, by zobaczyć, o co naprawdę chodzi rządzącym – a wszystko sprowadza się do pieniądza i stwarzania pozorów dbania o ekologię miasta.

Alicja Kołbuc

fot. Alicja Kołbuc

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież