Jednostka wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych, blisko 400 dni pracy oraz zużyte 6800 ton prefabrykowanej stali. Gdyńska stocznia Crist S.A. zakończyła sukcesem próby morskie specjalistycznej barki samopodnośnej NB105. Pierwszy rozkrój blach nastąpił 2 lutego 2015r., a już 24 marca 2016r. CRIST S.A. przekaże gotową jednostkę Armatorowi.
Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105, która zbudowana została przez CRIST S.A. na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest to kolejny projekt CRIST S.A. realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka zostanie wykorzystywana do budowy najdłuższego i – jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działać będzie wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wiadukt ma mieć długość 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 będzie realizować swoje zadanie.
– Wokół wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zbudowana przez nas jednostka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist S.A.
Wiadukt zostanie umieszczony na wysokości blisko 30 m p.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe – każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Budowa drogi będzie możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - za ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.
Statek odbędzie teraz swój rejs na wyspę Reunion. Zourite dotrze do miejsca docelowego w ciągu około dwóch miesięcy i rozpocznie wstawianie pierwszych elementów drogi.
Inwestycja rozpoczęta w lutym 2015 r. jest kolejnym z niestandardowych projektów realizowanych przez stocznię Crist S.A. zakończonych sukcesem.
źródło
- 25/03/2016 17:37 - Limitowana edycja piwa Dymione Marcowe na powitanie wiosny
- 24/03/2016 22:39 - Andrzej Górzyński: List do premier Szydło - koniec 25-letnich kadencji
- 24/03/2016 22:23 - Nowożeńcy czy rozwodnicy – kto wydał więcej?
- 24/03/2016 19:26 - Audiodeskrypcja czyli przybliżyć sztukę wizualną niewidomym
- 24/03/2016 15:31 - Liberadzki nowym prezesem Radia Gdańsk
- 24/03/2016 07:19 - „Miasto niepokorne” – debata
- 23/03/2016 21:54 - Fułek: Spytaj prezydenta (Karnowskiego), on ci prawdę powie...
- 23/03/2016 10:21 - Przebudowa ulic Długiej i Długiego Targu
- 22/03/2016 10:17 - Wojciech Lamentowicz: Wstają z kolan, by paść na twarz
- 21/03/2016 19:35 - Maturzysto, wybierz kierunek studiów! Targi Akademia 2016 na UG