Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r... W tygodniku „Sieci”: Miliony przeciw PiS » W nowym numerze „Sieci” Marek Pyza i Marcin Wikło ujawniają, jak wielki biznes wchodzi w politykę i ... Porcelanowy jubileusz „Wiosny w ogrodzie” » Dwudziesty, jubileuszowy kiermasz „Wiosna w ogrodzie” w Pomorskim Hurtowym Centrum Rolno-Spożywczym ... Ogrodnicze święto w Rënku » W połowie maja od lata wszystkie ścieżki miłośników prac ogrodowych prowadzą do Pomorskiego Hurtoweg... Otwarcie wystawy „Wielki głód w Kazachstanie (Aszarszyłyk). Historia n... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się otwarcie wystawy „Wielki głód w Kazachstanie (Aszar...
Reklama
Nasi... najdrożsi - urzędowi liderzy
czwartek, 11 maja 2023 16:27
Nasi... najdrożsi - urzędowi liderzy
Na Pomorzu dobrych specjalistów pracujących w aparacie władzy
Abramczyk Polonia - Zdunek Wybrzeże LIVE: 49:41
czwartek, 01 czerwca 2023 06:39
Abramczyk Polonia - Zdunek Wybrzeże LIVE: 49:41
O godz. 18.00 w Bydgoszczy rozpocznie się zaległy mecz Abramczyk
Gol Gajosa na pamiątkę*Arka na styku*Gedania na ziemi*Michniewicz w... Stężycy
piątek, 26 maja 2023 18:45
Gol Gajosa na pamiątkę*Arka na styku*Gedania na ziemi*Michniewicz w... Stężycy
EKSTRAKLASA BP
Pożegnanie z Ekstraklasą okazało się
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Barbara Krupa Wojciechowska i jej trzecia pasja
środa, 29 lipca 2015 22:02
Barbara Krupa Wojciechowska i jej trzecia pasja
15 maja zmarła prof. Barbara Krupa-Wojciechowska. Przypominamy
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Ćwirko: Postawiliśmy na inwestowanie, a nie przejadanie środków

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
czwartek, 08 września 2011 16:47

altZ Ireneuszem Ćwirko,  współwłaścicielem i członkiem Zarządu stoczni Crist S.A. rozmawia Artur S. Górski


- Na terenach po Stoczni Gdynia S.A. trwa produkcja. Zatrudnienie znajdują kolejni specjaliści. Kolejny kontrakt będzie finalizowany. Jest przyszłość przed przemysłem stoczniowym? 
Ireneusz Ćwirko: We wrześniu uprawomocni się kontrakt z Hochtief Solutions AG.  Jest to jednostka służąca do stawiania na morzu fundamentów pod wierze wiatrowe. Takie konstrukcje już budowaliśmy. Do tego potrzebne są umiejętności, specjalistyczny sprzęt i tereny. Dlatego działamy na naszych terenach stoczniowych w Gdyni. Stąd były decyzje w ubiegłym roku by kupić duży dok i suwnicę w Stoczni Gdynia. Wcześniej mieliśmy już  miejsce do prefabrykacji kadłubów Znaleźliśmy źródła finansowania i kontrakty na statki rybackie i jednostki do obsługi platform wiertniczych oraz specjalistyczne platformy do stawiania wież wiatrowych na morzu, specjalistyczne statki „off-shore”. Na budowanych u nas jednostkach jest montowany dźwig mogący podnosić elementy o wadze 1500 ton. Na budowanej u nas jednostce na wyposażeniu jest system dynamicznego pozycjonowania.


- Czy ma w tym projekcie zastosowanie także polska myśl techniczna?  
Ireneusz Ćwirko: Po części tak. Będą zastosowane elementy polskiej myśli technicznej. Poprzednio bazowaliśmy na rozwiązaniach pochodzących z Danii i z Niemiec.


- Firmę tworzą ludzie. Od czego zaczęła się pańska kariera w przemyśle okrętowym? 
Ireneusz Ćwirko: Jestem absolwentem Wydziału Budownictwa okrętowego na Politechnice Gdańskiej.  Po zrobieniu dyplomu rozpocząłem pracę w Stoczni Gdyńskiej im. Komuny Paryskiej. W tym samym miejscu, gdzie dzisiaj prowadzimy naszą działalność. Historia mojego zawodowego życia zatoczyła koło. Pracowałem na wydziale K2, na produkcji jako monter kadłubowy. Po pół roku doświadczeń i praktyki przeniosłem się do biura projektowego Stoczni Północnej. W latach 80. startowałem na stanowisko dyrektora technicznego stoczni. Przegrałem z powodów politycznych. Nigdy nie byłem w partii więc nie miałem szans. W 1990 roku zaczęliśmy wraz z  Krzysztofem Kulczyckim, znanym mi dobrze ze Stoczni Północnej, wspólny biznes. Krzysztof akurat wrócił z Dubaju, ja wróciłem z kolejnego rejsu gwarancyjnego.


- Dwaj absolwenci Politechniki Gdańskiej uznali, że to był dobry moment na budowanie własnej stoczni?
Ireneusz Ćwirko: Działaliśmy tak, jak nam podpowiadał czas przemian. W 1990 roku powstała więc nasza spółka Crist. Postawiliśmy na inwestowanie, a nie przejadanie środków.


- Od czego zaczęliście działalność?
Ireneusz Ćwirko: Od prostych prac remontowych. To były pionierskie czasy. Mieliśmy sprzęt do prac remontowych, kilku fachowców i walizkę, w której woziliśmy pieniądze na wypłaty. Mieliśmy pomieszczenia na Oruni, na Narwickiej. Później zakupiliśmy teren po gdańskich zakładach zapałczanych. Tam zbudowaliśmy dwie hale, otworzyliśmy biuro. Pracowaliśmy w gdańskiej Stoczni Remontowej, w Naucie. To były remonty, przebudowy jednostek pływających.  Kolejnym etapem było wynajęcie terenów w zarządzie Portu Gdańsk Nie odmawialiśmy żadnego zadania. Musieliśmy mieć większy teren z roku na rok. Potrzebowaliśmy suchego doku i suwnicy po Stoczni Gdynia. Weszliśmy w niszę w sektorze off-shore, czyli budowy konstrukcji morskich i w przedsięwzięcia hydrotechniczne.


alt


- Przez dwadzieścia z górą lat spółka Crist pokonała spory dystans. Stocznia podpisała kontrakt o wartości 150 mln euro na budowę urządzenia do transportu i montażu elektrowni wiatrowych na morzu. Poradziliście sobie z okresem koniunktury i dekoniunktury?
Ireneusz Ćwirko: Rynek stoczniowy nie należy do łatwych. Zasady powinny być proste. To bezpośredni nadzór nad projektami, trafna kalkulacja i dyscyplina kosztów. Zakładając własny biznes człowiek stawia na własne doświadczenie. W czasie kryzysu postawiliśmy na konstrukcje hydrotechniczne. Odchodzi z zakładu państwowego i stawia na swoją inwencję, na swój pomysł by zapewnić godne warunki życia rodzinie. Nasze rodziny towarzyszą nam i to są te same rodziny. 


- Jakie perspektywy widzi pan przed polskim przemysłem okrętowym?
Ireneusz Ćwirko: Postawiliśmy na specjalistyczne jednostki. Co roku jesteśmy w stanie zbudować dwie takie konstrukcje. Dzisiaj zatrudniamy 1500 osób. Niebawem zatrudnienie zwiększymy do 2 tysięcy pracowników.  


- Czy zatem przemysł stoczniowy ma jeszcze przed sobą przyszłość? Wielkie stocznie w Gdyni, w Szczecinie upadły. W Szczecinie działa przy bramie stoczni tylko zegar i bankomat. 
Ireneusz Ćwirko: Przez te dwadzieścia lat firmy prywatne jak nasza były zawsze dochodowe. W tym czasie zakłady państwowe miały gigantyczne kłopoty. Z czegoś to musiało wynikać. Chodzi o zorganizowanie. W prywatnej firmie nie ma „czwartej władzy”. W przedsiębiorstwie jest właściciel i wszyscy podążają w tym samym kierunku - do sukcesu. I nikt nie przeszkadza. Najbliższa perspektywa to budowa trzech pontonów do transportu wierz wiatrowych, rozmawiamy o budowie platform wiertniczych.    Uprawomocnia się kontrakt na jednostkę hydrotechniczną „Heavy-Lift Jack-up Vessel” z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi farm wiatrowych. Nasza stocznia zaczynała od remontów mniejszych jednostek, teraz obsługuje rynek związany z budową elektrowni wiatrowych.  Zbudowaliśmy jednostki służącą do instalacji wież i turbin wiatrowych, na naszych zakładach jest w tej chwili budowanych tuzin statków i innych urządzeń hydrotechnicznych, montujemy   wyposażanie kadłuba statku „Heavy-Lift Jack-up Vessel”dla niemieckiej firmy BHO.  Realizujemy inwestycję, która umożliwi wytwarzanie podwodnych, fundamentowych części wież wiatrowych.

Fot. Maciej Kostun


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież