Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – to najczęstsze problemy, z którymi zgłaszaliśmy się do rzeczników konsumentów. W 2010 roku rzecznicy udzielili ponad 386 tysięcy porad, to najwięcej od momentu powstania tych instytucji.
Liczba skarg systematycznie rośnie, z 300 tys w 2008, do 350 tys w 2009 i ponad 386 tys w ubiegłym roku. Nie zmieniają się towary, na które skarżymy się najczęściej: to buty i odzież oraz sprzęt gospodarstwa domowego i RTV. Tego typu skargi stanowią łącznie ponad jedną czwartą wszystkich.
Polacy nie są zadowoleni także z usług telekomunikacyjnych i finansowych.
Ze skarg i sytuacji z jakimi spotykali się rzecznicy konsumentów wynika, że nieznajomość praw konsumenta dotyczy nie tylko klientów, ale też sprzedawców. Interwencje dotyczyły m.in. sytuacji, gdy sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie. Problemy dotyczyły także niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach, czy niewysłania zamówionego towaru.
Warto zapoznać się z prawami konsumenckimi, na przykład na stronie UOKiK, gdzie sprawdzić można także rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania.
Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że reklamować możemy na przykład przerwy w dostępie do Internetu, a w turystyce na przykład gorszy standard zakwaterowania i środka transportu, niekorzystna zmiana programu wycieczki, niska jakość wyżywienia, skrócenie imprezy.
Dlaczego warto zwrócić się po pomoc do rzecznika konsumentów?
Bo to nietrudne, wystarczy skontaktować się z numerem 0 800 007 707, gdzie uzyskać można bezpłatną poradę. Można też skontaktować się z gdańską delegaturą rzecznika, pod numerem telefonu (58) 346 29 32 lub pod adresem ul. Podwale Przedmiejskie 30 (II piętro).
Poza tym w kraju działa łącznie 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw, a przy Inspekcji Handlowej działają także Sądy Polubowne, które nie wiążą się z żadnymi kosztami. Istnieje 16 stałych polubownych sądów konsumenckich i 15 ośrodków zamiejscowych.
Warto pamiętać, że w sporze konsument–przedsiębiorca z reguły bez interwencji rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznikom często udaje się doprowadzić do w polubownego rozwiązania konfliktu. Tylko w ubiegłym roku taka sytuacja miała miejsce 60 tys. razy.
(wie)
fot. sundstrom/sxc.hu
Inne artykuły związane z:
- 15/07/2011 12:26 - Wystartowała FETA!
- 15/07/2011 11:29 - Dziś Dzień Bez Telefonu Komórkowego!
- 14/07/2011 14:22 - Odpracuj dług pracując dla MOPS
- 14/07/2011 13:05 - UM Gdańsk ma nowy referat: Mobilności Aktywnej
- 14/07/2011 12:46 - Wilcze tropy: Historia w komiksie według IPN
- 14/07/2011 10:38 - Jeden z ostatnich obrońców Westerplatte nie żyje
- 13/07/2011 14:37 - Solidarność: Zbudujmy pomnik ks. Henryka Jankowskiego
- 13/07/2011 13:19 - Jolanta Banach chce przeszkolić marszałka i prezydentów miast
- 12/07/2011 13:23 - Młodzi z Platformy blokują Adamowicza
- 12/07/2011 13:13 - Remont torowisk w Jelitkowie jeszcze w sierpniu