Pogrzeb Żołnierza Wyklętego śp. Stanisława Szafranka » 18 października odbędzie się uroczysty pogrzeb śp. Stanisława Szafranka, żołnierza ZWZ-AK oraz WiN, ... Holland House Residence Gdańsk — kameralny adres na Długim Targu. Hanz... » Są hotele, które „robią robotę”, i takie, które dodatkowo opowiadają historię miejsca. Holland House... Warsaw Hostel Centrum – więcej niż nocleg. Historia, komfort i 24/7 w ... » Warszawa potrafi oczarować, ale by naprawdę poczuć jej rytm, warto zatrzymać się tam, gdzie miasto b... REDAKTOR Jakubowski nie żyje » Nie żyje Jan Jakubowski (84.l), dziennikarz i wydawca, w latach 1991-96 redaktor naczelny "Dziennika... Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy » Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zainicjowa... Dość obłędu - po pierwsze dziecko! » Dlaczego nie chcemy rodzić dzieci!Na łamach "Gazety Wyborczej", alarmuje prof. Piotr Szukalski, zano... Hotel Mokotów – nowoczesny adres w zielonej dzielnicy. Komfort, praca ... » Mokotów to Warszawa w pigułce: biurowe zagłębie i kawiarniane ulice, dużo zieleni i szybki dojazd do... Wolna Europa – smak polskiej i europejskiej tradycji w sercu Mokotowa.... » W samym sercu warszawskiego Mokotowa, kilka kroków od siedziby Polskiego Radia, działa miejsce, któr... Red. Janusz Czerwiński nie żyje... » Zmarł redaktor Janusz Czerwiński (62. l). Dziennikarz, podróżnik, wioślarz, marzyciel; nader spokojn... Piaśnica - pomorski Katyń » Jastrzębia Góra i Władysławowo były ulubionymi miejscami rodzinnego, letniego wypoczynku od pokoleń....
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
poniedziałek, 06 października 2025 18:39
Grzegorz Ksepko: interes suwerennej Polski jest najważniejszy
Wybrzeże24 (W24): - Jako szef Instytutu Spraw Gospodarczych im.
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Staszek
czwartek, 25 września 2025 11:03
Staszek
Był człowiekiem słowa – i to słowa używanego w sposób

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Żeglarz
piątek, 02 maja 2025 08:00
Żeglarz
Kapitan Nut odważny, romantyczny, bez skazy, poświęcił swoje
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
czwartek, 18 września 2025 17:09
Bohaterski, niemiecki ksiądz upamiętniony w Żarnowcu
Kompleks klasztorno-kościelny w Żarnowcu to perła północnych
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Maersk McKinney Moeller przypłynął do Gdańska

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
czwartek, 22 sierpnia 2013 19:34

Maersk McKinney Moeller, największy kontenerowiec świata, w swoim dziewiczym rejsie po raz pierwszy 21 sierpnia przypłynął do Gdańska.


Maersk McKinney Moeller ma 400 m długości, 59 szerokości, 73 wysokości i 14,5 m zanurzenia. Na 19 poziomach, w tym 9 nad pokładem i 10 pod, jednorazowo może przewieźć nawet 18 tys. TEU, czyli aż tyle kontenerów 20-stopowych. Jeśli ustawiono by je na wagonach kolejowych jeden za drugim, to pociąg miał by długość aż 140 km, czyli odległość pomiędzy Gdańskiem a... Toruniem.


alt



Ciężar stalowej konstrukcji statku wynosi około 55 tys. ton. Nie uwzględnia to wagi wody balastowej i ładunku. Śruba statku ma średnicę 10 metrów i waży 70 ton. W procesie odlewania śrub, umieszcza się na nich 500-tonowe ciężarki, aby zrównoważyć wypór stopu, który ma temperaturę nawet 1190 stopni Celsjusza. Odlewanie śrub trwa tylko 10 minut, ale stygną one aż przez 10 dni. Każde z 685 ogniw łańcucha kotwicy waży 234 kg. Całkowity ciężar kotwicy i łańcucha to 158 ton. Jest to tyle, ile waży płetwal błękitny, największe znane zwierzę. Koszt budowy statku, to około 185 mln dolarów.


alt



Jak nam powiedział Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT (na zdjęciu powyżej), zamówiono 20 statków tej serii, z których pięć zostanie przekazana do eksploatacji w 2013 roku, a pozostałe 15 do 2015 roku. Najbardziej ekonomiczna prędkość, to 17-18 węzłów, co pozwala na znaczne oszczędności paliwa. Załoga statku liczy 22 osoby. Do gdańskiego Deepwater Container Terminal (DCT), ten największy kontenerowiec świata, odbywający od 15 lipca swój dziewiczy rejs między dwunastoma portami Azji i Europy, przyprowadził 44-letni kapitan Jes Meinertz.


alt



Wybudowany w Korei Południowej statek Triple-E, to najnowsza z jednostek Maersk Line wyposażona w nowoczesny, oszczędzający energię układ odzyskiwania ciepła odpadowego, który zmniejsza zużycie paliwa, dzięki czemu ogranicza emisję CO2 o około 9 procent. Układ odzyskiwania ciepła odpadowego przechwytuje gorące spaliny z silnika i wytwarza dodatkową energię dla napędu. Opuszczające silnik spaliny mają ogromną energię cieplną. Dzięki wykorzystaniu tego ciepła za pomocą kotła parowego wytwarza się parę. Następnie układ odzyskiwania ciepła odpadowego dostarcza parę do turbiny połączonej z generatorem, który odzyskuje energię elektryczną. Ciepło odpadowe silnika zmienia się w cenną energię elektryczną, co dodatkowo obniża emisję CO2 statku.


Tajemnica wydajności energetycznej statku tkwi w specjalnie zaprojektowanym „dwupłetwowym” układzie napędowym, w którym zastosowano dwa silniki i dwie śruby. Rezultaty są oszałamiające, bo statek Triple-E może przewieźć 2500 więcej kontenerów niż najwydajniejsze obecnie statki we flocie Maersk (klasa E), a przy tym zużywa 20 procent mniej paliwa i wytwarza 20 procent mniej CO2.


alt



Dzięki przeniesieniu mostka do przodu, kontenery układać można wyżej na śródokręciu za mostkiem. Ponieważ maszynownia przeniesiona została bliżej rufy, w ładowniach mieści się teraz więcej stosów kontenerów. Łącznie daje to miejsce na ok. 750 dodatkowych kontenerów.


Porównywalnie, inne duże statki, to na przykład kontenerowiec Marco Polo (396 m długości), super-tankowiec Berge Emperor (380 m), statek wycieczkowy Allure of the Seas (361 m) oraz okręt wojenny USS Enterprise (341 m). Największym statkiem w historii był super-tankowiec Knock Nevis (458 m), który został wycofany z eksploatacji w roku 2010.


alt


Wizyta w Gdańsku pierwszego statku Triple-E, jak powiedziano 22 sierpnia podczas konferencji prasowej, to przede wszystkim duże wydarzenie dla gospodarki morskiej.


- Wprowadzenie tak dużych jednostek do serwisu AE-10 Azja - Europa dowodzi znaczenia tego szlaku handlowego i niewątpliwie podnosi rangę DCT, potwierdzając naszą pozycję w gronie najważniejszych terminali europejskich - powiedział Maciek Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk (na powyższym zdjęciu drugi z lewej). - Dla Polski statki typu Triple-E w serwisie AE-10 oznaczają łatwiejszy dostęp do towarów z Dalekiego Wschodu i większe możliwości eksportowe do krajów Azji. Jesteśmy dumni z pierwszego zawinięcia statku Maersk McKinney Moeller, pierwszej jednostki klasy Triple-E, która w swoim dziewiczym rejsie wpłynęła do Gdańska.


alt



Tomasz Zwiercan, dyr. ds. rozwoju w Europie Środkowej z Maersk Line (na zdjęciu powyżej), powiedział, że statek nosi imię zmarłego w 2012 roku jednego z właścicieli zarządzających spółką A.P. Møller-Mærsk A/S. Powstała ona w roku 1904, założyli ją kapitan Piotr Mærsk-Møller oraz jego syn Arnold Peter Møller. W 1939 roku partnerem w firmie został Mærsk Mc-Kinney Møller, drugi z synów Piotra. W latach 1965-1963 był prezesem spółki, później  przewodniczącym jej zarządu.


W piątek, 23 sierpnia, w godz. 10-22, na Targu Rybnym działać będzie centrum rozrywkowo-edukacyjne, tzw. Miasteczko Maersk, w którym będzie można się dowiedzieć, jak zbudowano największy statek świata i jakie nowinki techniczne kryją się pod jego pokładem, jak duża jest załoga i co należy do obowiązków poszczególnych jej członków. Dowiemy się też, jak wygląda życie na morzu, jak załoga spędza wolny czas, kto przygotowuje posiłki i jak marynarze kontaktują się ze światem.


W mobilnym kinie wyświetlany będzie film „We are Maersk" prezentujący działalność firmy, a dzieci spędzą czas w przygotowanym z myślą o nich kąciku.


alt


Z Targu Rybnego o godz. 12.15, 14.30 i 17.15 odpłyną specjalne statki wycieczkowe, które dowiozą chętnych pod samą burtę Maersk McKinney Moeller. W czasie rejsu załoga MaerskLine będzie się dzielić z pasażerami ciekawostkami na temat statku.


Statku nie można zwiedzać, ale możemy zdradzić, że na pokładzie jest np. siłownia wyposażona m.in. w orbitrek, bieżnię, ciężary i rower treningowy. Załoga może kąpać się w napełnianym morską wodą zewnętrznym basenie, a jeśli pogoda sprzyja, odbywać wyczynowe spacery po pokładzie. Jedna runda to prawie 900 metrów!

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski i DCT

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież