„Sołdek” pierwsza polska stępka powojenna, to tytuł naukowego sympozjum, jakie odbyło się 3 kwietnia w Spichlerzach na Ołowiance Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Zorganizowano je z okazji mijających 65 lat od momentu położenia stępki pod pierwszy powojenny rudowęglowiec wybudowany na pochylni Stoczni Gdańskiej.
Podczas sympozjum zaprezentowano 10 referatów przybliżających historię Stoczni Gdańskiej przed rozpoczęciem budowy tego statku, porównano polski i francuski projekt wstępny rudowęglowca „Sodek”, a także przypomniano uroczystość położenia stępki sprzed 65 lat. Kolejne opracowania ukazywały technologie stosowane przez gdańskich stoczniowców budujących tę pływającą jednostkę, przypomniano zapiski w dzienniku okrętowym z okresu eksploatacji, a także na czym polegało współzawodnictwo pracy w Stoczni Gdańskiej z okresu budowy tego statku.
Dyrektor muzeum Jerzy Litwin (na zdjęciu poniżej z prawej) przedstawił charakterystykę z przeprowadzonego ostatnio remontu tego statku muzeum, cumującego na Motławie, jak również muzealne plany i zamierzenia na przyszłość co do tej jednostki.
W sympozjum spore grono uczestników stanowili członkowie Towarzystwa Przyjaciół Statku Muzeum „Sołdek”.
Przypomnijmy, ze w dniu 27 kwietnia 2011 r. przypadała 30 rocznica przekazania "Sołdka" Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Jest to pierwszy oddany do eksploatacji w historii polskiego przemysłu stoczniowego statek pełnomorski, który został zaprojektowany przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika, i zbudowany w utworzonej 19 X 1947 roku Stoczni Gdańskiej.
Stępkę pod prototypowy rudowęglowiec typu B-30 położono 3 kwietnia 1948 roku na pochylni A 2. Po oficjalnych przemówieniach miejsce budowy poświęcił proboszcz parafii św. Jakuba, po czym pierwszy nit w elementy konstrukcyjne wbił ówczesny minister żeglugi - Adam Rapacki. W ciągu tygodnia pracy montowano przeciętnie 45 ton elementów ze stali okrętowej. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, ich ciężar wyniósł około 6 proc. ciężaru całego kadłuba. Statek zwodowano 6 listopada 1948 r. Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami jednostka miała nosić nazwisko przodującego stoczniowca. Był nim traser Stanisław Sołdek. Matką chrzestną została jego żona Helena. 21 października 1949 r. "Sołdek" pod dowództwem kpt. ż.w. Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 r. miało miejsce uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery. Do 2 stycznia 1981 r. "Sołdek" odbył 1479 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji statek przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. .
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 07/04/2013 15:07 - Konsul Federacji Rosyjskiej Sergiej Puczkow kończy misję dyplomatyczną w Gdańsku
- 06/04/2013 17:06 - Obniżka stawek „śmieciowych” w Gdańsku?
- 05/04/2013 18:50 - Funkcjonowanie rad jednostek pomocniczych
- 05/04/2013 15:41 - Nowy dyrektor Pomorskiego Centrum Traumatologii w Gdańsku
- 05/04/2013 15:30 - Uczniowie I LO dyskutowali z prezydentem Adamowiczem o strategii rozwoju Gdańska do 2030 roku
- 04/04/2013 20:16 - 74 twórców kultury nagrodzonych przez marszałka pomorskiego
- 04/04/2013 20:10 - Rowerowa Oliwa
- 04/04/2013 20:05 - Jaworski: Zwrócić Gdańsk mieszkańcom
- 03/04/2013 12:07 - Pogotowie strajkowe w szpitalu w Kościerzynie
- 02/04/2013 17:13 - Porozumienia promujące Gdańsk