Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-... Zmarł Paweł Huelle » Nie żyje Paweł Huelle, poeta, pisarz, autor bestselleru „Weiser Dawidek”, wykładowca akademicki oraz... Radni PiS chcą wyjaśnień w sprawie wycięcia wierzby przy ul. Wajdeloty » Przy ul. Wajdeloty wycięto wierzbę. Radni PiS Przemysław Majewski, Andrzej Skiba i Roman Plewa wraz ... Prezydent Andrzej Duda w tygodniku „Sieci”: Tusk nie będzie moim premi... » W nowym numerze „Sieci” prezydent Andrzej Duda w wyjątkowym wywiadzie wyjaśnia powody powierzenia mi... Inauguracja cyklu „Muzyczne popołudnie w Muzeum" » Koncert Mikołaja Sikały zainaugurował cykl recitali fortepianowych w ramach współpracy Muzeum II Woj... ROD "Kaczeńce" bez zmian » W sobotę 18 listopada na nadzwyczajnym zebraniu Stowarzyszenia Ogrodowego Rodzinnego Ogrodu Działkow...
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
czwartek, 23 listopada 2023 17:36
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy od kwietnia b. roku prowadzi

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
wtorek, 28 listopada 2023 15:09
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
Komunikat właścicieli Wybrzeże S.A. dotyczący powołania
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Czas derbów!
czwartek, 23 listopada 2023 17:46
Czas derbów!
Po ponad 3 latach czekają nas kolejne emocje derbowe. Po zawieszeniu

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
niedziela, 19 listopada 2023 18:48
Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
Zakończenie sezonu wystawienniczego 2023 „Gazety Gdańskiej”

Sport w szkole z ORLENEM

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Piękna Zośka
wtorek, 14 listopada 2023 19:40
Piękna Zośka
Długie jesienne wieczory sprzyjają, a wręcz zachęcają do

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Ważą się losy kolejki do Letnicy

Czy Gdańsk będzie miał linię kolejową do Letnicy? Decyzja zapadnie prawdopodobnie w przyszłym tygodniu.


alt


Władze Gdańska rozważają pomysł przejęcia od PKP torów kolejowych łączących Gdańsk Główny z Letnicą. To, czy kolejka powstanie, zależy wyników ekspertyzy. - Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dla trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.


Pomysł kolejki zainteresował też władze UEFA, które w lutym sugerowały, że może być to ciekawa alternatywa do innych środków transportu w czasie przyszłorocznych Mistrzostw Europy.


Władze miasta mogę liczyć na poparcie ze strony opozycji. - Reaktywacja linii na stadion bardzo ułatwi dostanie się kibicom na mecze. Gdańsk powinien zrealizować tą inwestycję tym bardziej, że 75 proc. kosztów pokryte zostanie z funduszu Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza - mówi Jaromir Falandysz, radny Prawa i Sprawiedliwości. - Warto też zastanowić się nad remontem odcinka torów do stacji Gdańsk-Brzeźno. To byłoby świetne rozwiązanie zarówno dla mieszkańców Brzeźna, jak i Nowego Portu.


To jednak wcale nie oznacza, że modernizacja kolejki jest przesądzona. - Wszystko zależy od wyników studium wykonalności, ale termin do Euro 2012 stoi pod dużym znakiem zapytania. Należy jednak pamiętać, że kolejka będzie służyć mieszkańcom długo po Mistrzostwach Europy, więc projekt ten równie dobrze będzie można zrealizować już po Euro - tłumaczy Dariusz Słodkowski, radny Platformy Obywatelskiej. - Trzeba też zaznaczyć, że będzie to dużo droższa inwestycja, niż zakładane początkowo 15 mln złotych.


Ostrożne wypowiedzi urzędników mogą jednak sugerować, że władze miasta mają wątpliwości, co do modernizacji połączenia. W grudniu 2010 podpisali bowiem tzw. "Deklarację Letnicką", w której zapewniali: "Eksperci od komunikacji wskazują, że dla sprawnego dowiezienia 44 tys. kibiców na PGE Arenę Gdańsk niezbędne jest wykorzystanie transportu kolejowego. (...) Deklarujemy, że dołożymy wszelkich starań, by niezbędne inwestycje zostały zrealizowane, a podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r. kibice mogli sprawnie dojechać na gdański stadion." Pod dokumentem podpisali się Andrzej Bojanowski, marszałek województwa Mieczysław Struk, poseł Paweł Orłowski, wiceprezes Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Bartłomiej Buczek, prezes Arriva RP Fabien Courtellemont i menedżer ds. transportu spółki PL2012 Jakub Majewski. Dziś zapewnień o przeprowadzeniu inwestycji nie słychać.


Co mogło spowodować, że postanowiono trochę ostudzić wcześniejsze deklaracje? Nieoficjalnie mówi się o tym, że projekt wzbudza kilka poważnych wątpliwości. Nie chodzi tylko o koszty, które pochłonęła by inwestycja.

Choć nową linię obsługiwać mogłaby SKM, to miasto nie ma żadnej komórki organizacyjnej do przygotowania i zarządzania przewozami kolejowymi. Poza tym, remont tylko jednego toru oznacza, że kolejki musiałyby poruszać się ruchem wahadłowym. To z kolei spowoduje, że jeździłyby one raz na ok. 40-50 min. Ta częstotliwość nie gwarantuje, że ten środek transportu będzie cieszył się powodzeniem po zakończeniu Euro 2012.


O tym, czy te wątpliwości wpłyną na decyzję miasta w sprawie modernizacji połączenia, dowiemy się najprawdopodobniej już w przyszłym tygodniu, kiedy ogłoszony ma zostać wynik zleconego przez miasto studium.


Adrian Dampc

adrian.dampc@wybrzeze24.pl



Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież