Dyskusja na temat transportowego w województwie pomorskim zdominowała styczniową sesję sejmiku województwa pomorskiego. Radni rządzącej koalicji i opozycji byli zgodni, że transport zbiorowy jest bardzo ważny dla Pomorza.
Plany zarządu sejmiku województwa pomorskiego odnośnie transportu zbiorowego przedstawił marszałek Ryszard Świlski. Głównymi wyzwaniami województwa w zakresie transportu są: zrównoważenie struktury podróży; zwiększenie udziału transportu zbiorowego w ogólnej liczbie podróży; zwiększenie efektywności i sprawności podstawowej sieci drogowej i kolejowej; zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników transportu; zwiększenie dostępności transportowej województwa w skali międzynarodowej; zapewnienie ekologicznego i nowoczesnego taboru; zapewnienie sprawnego systemu informacji pasażerskiej; zabezpieczenie sprawnej obsługi osób niepełnosprawnych; wdrożenie przyjaznego systemu taryfowego w województwie. Marszałek Świlski przedstawił plany wymiary taboru kolejowego (do 2040 roku trzeba wymienić 64 pojazdy, najwięcej 23 w 2034), wprowadzenie wspólnego systemu taryfowego BIT obejmującego nie tylko metropolię, ale całe województwo.
Po wystąpieniu marszałka odbyła się dyskusja. Radni byli zgodni, że transport zbiorowy jest bardzo ważny dla Pomorza. Dyskusja na temat transportu ma być kontynuowana na kolejnych sesjach sejmiku.
- Myślę, że to wystąpienie było przede wszystkim nie przygotowane - powiedziała Danuta Sikora, radna PiS w sejmiku województwa pomorskiego. - Gdyby było przygotowane to te materiały powinny w odpowiednim momencie do nas trafić i moglibyśmy się do nich odnieść. To była ocena lub prognoza, trudno to określić, nie zawierająca żadnych szczegółów. Dla mnie najważniejsza była informacja, że zarząd mówi otwarcie, że są problemy na linii rząd-samorząd, bo ten projekt, Kolei Metropolitalnej, powinien być realizowany przez rząd. Oczywiście jesteśmy prekursorem, wzięliśmy na siebie ogromne ryzyko i teraz są tego konsekwencje. Może brakować pieniędzy na dalszy rozwój, ale jeśli symulacja jest taka, że będą wzrastać przewozy prywatne, a nie transport publiczny, i to znacznie, to ten produkt jakim jest Kolej Metropolitalna, będzie kłopotem. Cały transport regionalny, PKM i SKM, jest bardzo kosztowny i rozwiązania na poziomie samorządu nie są kompletne. Muszą iść w parze z tym jakie rozwiązania będzie przewidywał rząd i te zadania głównie muszą stymulować prace na poziomie samorządu. A wiemy, że podmiotów realizujących transport publiczny w metropolii czy na terenie województwa jest bardzo dużo i one niekoniecznie będą chciały współpracować, bo każdy będzie chciał zarabiać. Bo jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. To była szczątkowa informacja. Wniesiemy uwagi do niej i w następnym terminie jeśli pojawi się informacja to musi ona dotrzeć do nas z wyprzedzeniem, żebyśmy mogli się do niej odnieść. Puentą dzisiejszej sesji jest informacja, że prezes PKM jest w radzie nadzorczej SKM, która realizuje przewozy dla PKM. Przynajmniej dla mnie jest to niemoralne.
Tomasz Łunkiewicz
- 01/02/2017 13:49 - Dialog społeczny znakiem rozpoznawczym demokracji. I co dalej?
- 01/02/2017 07:48 - Instytut Jana Sehna obalił tego, co komunizm obalił
- 31/01/2017 21:43 - Skorupka-Kaczmarek zastąpi Pawlaka jako rzecznik prezydenta Gdańska
- 31/01/2017 19:47 - WSA ponownie wstrzymuje połączenie gdańskich muzeów
- 30/01/2017 20:17 - Sejmik przyjął uchwałę w sprawie ograniczenie populacji zwierząt
- 30/01/2017 16:49 - Leszek Grombala: W Kolbudach jest po prostu pięknie
- 30/01/2017 13:59 - Wystawa „Niezłomna, wyklęta, przywrócona pamięci. Danuta Siedzikówna „Inka” 1928–1946”
- 28/01/2017 19:58 - Krzysztof Wyszkowski: Pęka zmowa milczenia
- 28/01/2017 12:31 - Młodzi detektywi szukali skarbu w bibliotece
- 27/01/2017 22:41 - Gazeta Sopocka