Rowerzyści z gdańskiego Pomorza, w ilości około 10 tysięcy, zjechali się przed Ergo Arenę, aby pokazać włodarzom i decydentom swoją siłę. Doroczną czynną manifestacją zorganizowaną 9 czerwca, już po raz siedemnasty domagali się jeszcze lepszych warunków do jazdy po ścieżkach rowerowych w swoich miastach.
Ten doroczny Wielki Przejazd Rowerowy, to największa w Polsce demonstracja rowerowego stylu życia. W tym roku akcja objęła aż 7 miast aglomeracji, stanowiąc swoisty "Siedmiogród" rozciągający się od Pruszcza Gdańskiego aż po Wejherowo.
W tym roku uczestnicy wielkiego przejazdu rowerowego podzielili się na dwie grupy. Jedna wyruszyła z Wejherowa, przez Redę, Rumię i Gdynię, zaś druga po raz pierwszy wyruszyła z Pruszcza Gdańskiego, łącząc się przed Ergo Areną.
Rowerzyści mogli zadawać pytania obecnemu na miejscu wiceprezydentowi Gdańska do spraw polityki komunalnej Maciejowi Lisickiemu, przyznając mu, że akurat w tym mieście ze ścieżkami rowerowymi jest coraz lepiej. Potwierdził to Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, mówiąc publicznie, że gdański przejazd promuje głównie projekt STER, który zakłada budowę w Gdańsku nowych 100 km dróg rowerowych.
Przypomnijmy, że strategię rozwoju komunikacji rowerowej w Gdańsku opracowano już w ubiegłym wieku. Przygotował ją zmarły tragicznie w RPA Antoni Szczyt, z-ca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Warto też wspomnieć, że niedawno, bo pod koniec czerwca 2013 zakończyły się prace na odcinkach wzdłuż ulic Rzeczpospolitej (od ETC) i Chłopskiej (do ulicy Pomorskiej). Powstało 3,5 km asfaltowej drogi koloru czerwonego, którą jadąc prawą stroną jezdni można dotrzeć z Zaspy na Żabiankę. Realizacja podzielona była na dwa odrębne zadania. Budowa ścieżek pochłonęła prawie 4 mln zł, z czego 30 proc. to wkład gminy, a 70 proc. to dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 – 2013.
Niedawno zakończyły się też prace związane z budową ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Klinicznej, Marynarki Polskiej i al. Jana Pawła II. Łączna ich długość, to 2241 metrów. Inwestycja ta ma duże znaczenie dla rowerzystów poruszających się w Gdańsku. Dzięki nowej drodze szybciej można dotrzeć z Zaspy do Wrzeszcza, przemieszczając się wzdłuż al. Jana Pawła II. Rowerzyści mają też możliwość bezpośredniego przejazdu z ul. Klinicznej do ul. Reja.
Oprócz prac budowlanych, wzdłuż dróg wyremontowano kładkę nr II nad ulicą Kliniczną oraz powstały nowe żelbetowe ściany oporowe w miejscu starych przy obu jezdniach ul. Klinicznej. Na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska kontrakt, za łączną kwotę 2,2 mln zł netto, zrealizowała firma Skanska.
Ponad 30 km wydzielonych dróg rowerowych ma zostać wybudowanych w Gdańsku do 2014 roku. Jednak doświadczenia wielu europejskich miast wskazują, że budowa wydzielonych dróg rowerowych nie wpływa bezpośrednio na wzrost skali ruchu rowerowego. Chociaż w Gdańsku w ostatniej dekadzie wybudowano 80 km dróg rowerowych, udział ruchu rowerowego, w tym okresie, wzrósł jedynie z 1,3 proc. do 2 proc. Miasta niemieckie, jak np. Berlin czy Rostok, w znacznie krótszym czasie osiągnęły wzrost udziału ruchu rowerowego do ponad 10 proc. Kluczem do sukcesu jest niemieckie podejście systemowe oparte na wprowadzaniu kompleksowych udogodnień dla rowerzystów. Takich jak uspakajanie ruchu, pasy rowerowe w jezdniach, budowa parkingów rowerowych, systemy wsparcia dla osób i firm korzystających z rowerów i przede wszystkim skuteczna promocja tj. kampanie skierowane do pracodawców, kobiet czy osób starszych.
I dlatego Gdańsk korzysta ze sprawdzonych wzorców zachodnioeuropejskich, czego wyrazem jest m.in. przeprowadzenie audytu polityki rowerowej wg metodologii BYPAD (Bicycle Policy Audit) oraz aplikacja do projektów, których głównym atutem jest transfer wiedzy. Obecnie w Gdańsku realizowane są projekty Central Meetbike , abc.multimodal oraz Cyclecities.
Program BYPAD, to kapitalne narzędzie służące budowaniu lokalnej demokracji. Celem polityki rowerowej nie może być tylko budowa ścieżek rowerowych, ale również wzrost ruchu rowerowego. Program w zupełnie nowym świetle przedstawia też rolę aktywnej mobilności. Jej wspieranie jest wyrazem troski o przyszłe pokolenia mieszkańców Gdańska, tak twierdzi Agnieszka Owczarczak, radna Miasta Gdańska.
- Zamierzamy też utrzymać pozycję krajowego lidera w rozwoju ruchu rowerowego oraz pójść o krok dalej - stawiając kompleksowo na rozwój aktywnej mobilności, czyli nie tylko jeżdżenia rowerem, ale również chodzenia pieszo. Wsparcie aktywnej mobilności jest obecnie największym wyzwaniem dla wielu miast europejskich i w zasadzie wszystkich miast w Polsce. Na początku września w Gdańsku odbędzie się czwarty Polski Kongres Aktywnej Mobilności. Podczas pierwszego powołano stowarzyszenie grupujące samorządy wspierające aktywną mobilność w Polsce - przypomina radna Owczarczak.
W tym roku podczas tej masowej akcji, po raz pierwszy, przyznano metropolitalną antynagrodę rowerową „Zardzewiałą Szprychę", za największą wpadkę, bubel lub brak działań na rzecz ruchu rowerowego, a którą otrzymały... władze Sopotu. Kurort sąsiadujący z Gdańskiem został nazwany „rowerowym skansenem". Wręczono też gdyńską Złotą Przerzutkę dla najbardziej zasłużonych w dokonywaniu rowerowych zmian w Gdyni.
Podobne imprezy w ramach ogólnopolskiego „Święta Cyklicznego" odbyły się w dziesiątkach polskich miast pod wspólnym hasłem przyspieszenia prac Ministerstwa Transportu w sprawie brakujących rozporządzeń regulujących ruch rowerowy.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 18/06/2013 18:27 - Europeana 1989 – My stworzyliśmy historię
- 18/06/2013 16:08 - Działania pomorskiego NFZ nieetyczne – wniosek do prokuratury
- 18/06/2013 13:08 - Powstało realne zagrożenie zdrowia – prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni w liście do premiera
- 16/06/2013 00:10 - Letnia Gala Biznesu Sopot 2013 - GALERIA
- 14/06/2013 20:15 - Przychodnie specjalistyczne znikają ze szpitali
- 14/06/2013 17:19 - Ul. Nowa Wilcza w Gdańsku zamknięta dla ruchu do 17 lipca
- 14/06/2013 17:13 - Przetarg publiczny na wynajem lokali w tunelu przy Dworcu PKP w Gdańsku
- 13/06/2013 17:57 - Miller: Będą oddzielne listy. Nic się nie stanie
- 13/06/2013 17:07 - Taksówka z magistratu – służbowo czy rodzinnie
- 12/06/2013 20:50 - Wszyscy Radni Prezydenta, czyli 41 spotkanie z mieszkańcami