Marek Jakubiak: Nie trwać w okopach! » Trzeba żyć chwilą, ale też planować, mieć elastyczność odreagowywania na zmieniającą się sytuację. T... Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji » Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał zmiany w pierwszej turze był większy n... Mieczysław Jałowiecki patronem Dworca Gdańsk Główny » Agronom i dyplomata, autor operacji zakupu dla Polski terenów na Westerplatte – Mieczysław Jałowieck... Igor Strzok: jest zielone światło na odbudowę mostu w Tczewie » Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, poinformował że powiat tczewski może ruszyć z... XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski » XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Opowieści gdańskiego astronoma" odbył się 30 listopada. Jego... Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-...
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
czwartek, 07 grudnia 2023 17:42
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
poniedziałek, 04 grudnia 2023 18:15
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
Udanie zakończyli rok 2023 i rundę zasadniczą na swoim lodzie
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Lechia wypunktowała Miedź
niedziela, 03 grudnia 2023 19:00
Lechia wypunktowała Miedź
W ostatniej kolejce rundy jesiennej Lechia pokonała na Polsat Plus

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji polskich barw
niedziela, 26 listopada 2023 15:49
W tonacji polskich barw
Przygotowując wystawę „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje”

Sport w szkole

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Jak się tu znaleźliśmy?
wtorek, 28 listopada 2023 14:22
Jak się tu znaleźliśmy?
Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci mówi

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

„Mistrzowie w pasach” czyli jak jeździć bezpiecznie

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
piątek, 01 września 2017 22:16

Jak prawidłowo zapiąć pasy, dlaczego ważne jest, aby dzieci jeździły w fotelikach doradzali eksperci Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego gościom stacji paliw Lotos przy ul. Jana Pawła II na Zaspie gdzie zorganizowany został PIT STOP 4. edycji kampanii „Mistrzowie w pasach”.



Celem kampanii „Mistrzowie w pasach” prowadzonej przez Grupę Lotos we współpracy z Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest edukacja w zakresie PRAWIDŁOWEGO ZAPINANIA PASÓW BEZPIECZEŃSTWA W POJAZDACH. Kampania jest skierowana do kierowców i pasażerów oraz – w tym roku - do nowej grupy docelowej: instruktorów i adeptów szkół nauki jazdy. Do grudnia w całej Polsce zaplanowano blisko 50 wydarzeń. Po zakończeniu wakacyjnej trasy objazdowej z PIT STOP-ami, specjalnymi punktami instruktażowymi na stacjach paliw, odbędą się także lekcje bezpieczeństwa dla dzieci w szkołach i przedszkolach, szkolenia dla instruktorów nauki jazdy, specjalne seminaria, w Gdańsku odbędzie się 5 października.


alt



- Kampania polega na dotarciu do ludzi - powiedział Daniel Król, ekspert Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, partnera Lotosu w kampanii „Mistrzowie w pasach”. - Największy plus polega na tym, że docieramy do ludzi nie teoretycznie, nie na wykładzie, nie na zajęciach, na które przyjdą na ochotnika, na których dowiedzą się teorii. Zobaczą nie swój fotel, nie swoje dziecko. Na naszym stanowisku mają swój samochód, swoje dziecko. Mogą zobaczyć dlaczego jest im w samochodzie niewygodnie. Była pani w samochodzie bez regulacji wysokości pasa. Przestawiliśmy jej fotel w taki sposób, że dalej było jej wygodnie prowadzić samochód, a jednocześnie pas szedł jej po obojczyku, a nie po szyi. Rozwiązywaliśmy problemu kierowców o których wiedzą lub nie wiedzą. Jest kilka problemów na które trafiamy. Jeden z nich to pytanie dorosłych - Jak można źle zapiąć pasy? O co panu chodzi? A pasy mogą być skręcone, a wiadomo, że skręcony pas ma mniejszą powierzchnię oddziaływania i wbija się w ciało zamiast rozkładać energię na płasko. Pas może być niedociągnięty i zostaje duży brzuch w pasie. To powoduje, że człowiek w razie wypadku nurkuje czyli zjeżdża z fotela, a pas wbija się w brzuch, miażdży wątrobę, śledzionę i zatrzymuje się na kręgosłupie, a czasem go łamie. Tłumaczymy do czego służy pas i jak działa. Musi się opierać na sztywnych elementach ciała czyli na kolcach biodrowych, na mostku i na obojczyku, a nie może się opierać na piersiach brzuchu, ani wisieć luzem. Jak ma luzy to nie wiadomo na czym się oprze jak będzie potrzebny.


alt



alt



Ważną częścią kampanii były rady dotyczące jazdy z dziećmi. - Wśród odwiedzających była kobieta w ciąży, z dzieckiem na podkładce na przednim siedzeniu czyli miała przynajmniej kilka rzeczy źle - powiedział Daniel Król. - Gdyby o tym przeczytała lub usłyszała na szkoleniu BHP to by do niej nie trafiło. Podjechała samochodem na nasze stoisko. Wytłumaczyliśmy jej jak działa pas, że nie może opierać się na brzuchu. Poinformowaliśmy ją, że są specjalne adaptery dzięki którym pasy nie uciskają brzucha kobiety w ciąży. Jest taki adapter na którym się siedzi i on wyciąga środek pasa w dół i wtedy ciśnienie rozkłada się na kolce biodrowe i kość łonową czyli na elementy kostne, a brzucha nie dotyka. To jedyny bezpieczny sposób transportu nienarodzonych dzieci. Takie adaptery można wypożyczyć, a są potrzebne maksymalnie przez trzy miesiące. Ludzie ze względu na koszty zamiast fotelików wolą kupić podkładki. Podkładki nie działają - wysuwają się przy wypadkach, nie prowadzą dobrze pasów, nie prowadzą dobrze górnej części, która jest przy szyi i przeszkadza dziecku, które pakują pas pod pachę, w ogóle nie chronią głowy, nie chronią przy zderzeniach bocznych. Pokazywaliśmy jakie są typy fotelików - nosidełkowy, przodem, tyłem, obrotowy. Doradzaliśmy, żeby korzystać z markowych fotelików, które mają wyniki w crash testach. Wracając do kobiety o której wspomniałem to ona wyjechała z naszego punktu i już wie dlaczego ma używać adaptera, jej córka, co najważniejsze, wie że wygodniej i bezpieczniej będzie jej w foteliku. Zrobiłem tej dziewczynce symulację i pokazywałem co by było gdyby nie miała boczków fotelika w przypadku wypadku. Gorzej jest z innym problemem - przeprowadzką dziecka na tylne siedzenie. To jest trudne, bo dzieci nie chcą. Tu potrzebna jest stanowczość rodzica. Dziecko na przednim siedzeniu powoduje, że prowadzący rodzic odrywa wzrok od jezdni. Jeśli dziecko jest na tylnim siedzeniu to nie rozprasza tak kierującego, a jeśli coś poważniejszego będzie się działo to można zjechać i się zatrzymać. Generalnie ludzie raczej nie oponowali, raczej chętnie z nami współpracowali.


alt



Ambasadorem kampanii jest czterokrotny Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i dwukrotny Mistrz Europy – Kajetan Kajetanowicz.

Tomasz Łunkiewicz

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież