Bartłomiej Obajtek: Lasy Państwowe przeciwne unijnej ingerencji w zarz... » Polska jest potęgą światową w przemyśle drzewnym. Samorządy nie mogą funkcjonować bez dobrej współpr... Radni PiS chcą debaty o systemie FALA » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska chcą rozmawiać o systemie FALA. W czwartek o godz. 17.00 zap... W tygodniku „Sieci”: Jechaliśmy polskim Leopardem! » Bohaterem nowego numeru „Sieci” jest Leopard 2 – niemiecki czołg, który może zmienić losy wojny na U... Działacze PiS pytają o plany miasta wobec terenów na których miały pow... » Miasto Gdańsk zrezygnowało z planów budowy parkingów kubaturowych w centrum Gdańska nie będzie. Prze... Nie żyje były prezydent Gdańska Franciszek Jamroż » W środę przed południem w wieku 79 lat zmarł Franciszek Stefan Jamroż. W latach 90. ubiegłego stulec... „Wejście w historię”: Enigma » 25 stycznia w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się pierwsze w tym roku wydarzenie w ramach... Gdańsk - nazwy dzielnic, których nie ma » Niedawno z przestrzeni publicznej zniknęły tablice z nazwami niektórych części administracyjnych Gda... IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko » W sobotę (21 stycznia) odbył się IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko. W trudny... 75-lecie "Mazowsza" w Gdańsku! » W dniu 20 stycznia w bazylice św.Brygidy w Gdańsku odbył się koncert Państwowego Zespołu Ludowego Pi... W tygodniku „Sieci”: Szokujące kulisy ataków na Polskę » W nowym numerze „Sieci” Marek Pyza i Marcin Wikło analizują informacje na temat afery korupcyjnej w ...
Szok dla J. Lewandowskiego? Gdańsk s(po)lonizował wodę...
środa, 11 stycznia 2023 20:14
Szok dla J. Lewandowskiego? Gdańsk s(po)lonizował wodę...
Tylko przez ostatnią dekadę 51 proc. akcji w spółce Saur Neptun
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
środa, 01 lutego 2023 20:54
ZAKSA wrzuciła Trefla z Pucharu Polski
Na ćwierćfinale zakończyli siatkarze Trefla udział w Pucharze
Rusza karuzela...
piątek, 27 stycznia 2023 15:18
Rusza karuzela...
W piątek budzi się z krótkiego, zimowego snu futbolowa karuzela
Lechia zwycięsko zaczęła rundę wiosenną
niedziela, 29 stycznia 2023 19:45
Lechia zwycięsko zaczęła rundę wiosenną
Udanie rozpoczęła rundę wiosenną Lechia. Podopieczni Marcina

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
niedziela, 22 stycznia 2023 12:04
„Ignacy Klukowski, Pomorzanin z wyboru”
Ukazała się kolejna publikacja poświęcona Ignacemu Klukowskiemu
Aktywne półkolonie z GZSiSS
niedziela, 29 stycznia 2023 21:49
Aktywne półkolonie z GZSiSS
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego na okres ferii

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
wtorek, 28 czerwca 2022 13:33
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
27 czerwca 2022 roku w Magazynie Malbork Elewarr Sp. z o.o. odbyło
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

„Mistrzowie w pasach” czyli jak jeździć bezpiecznie

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
piątek, 01 września 2017 22:16

Jak prawidłowo zapiąć pasy, dlaczego ważne jest, aby dzieci jeździły w fotelikach doradzali eksperci Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego gościom stacji paliw Lotos przy ul. Jana Pawła II na Zaspie gdzie zorganizowany został PIT STOP 4. edycji kampanii „Mistrzowie w pasach”.



Celem kampanii „Mistrzowie w pasach” prowadzonej przez Grupę Lotos we współpracy z Krajowym Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest edukacja w zakresie PRAWIDŁOWEGO ZAPINANIA PASÓW BEZPIECZEŃSTWA W POJAZDACH. Kampania jest skierowana do kierowców i pasażerów oraz – w tym roku - do nowej grupy docelowej: instruktorów i adeptów szkół nauki jazdy. Do grudnia w całej Polsce zaplanowano blisko 50 wydarzeń. Po zakończeniu wakacyjnej trasy objazdowej z PIT STOP-ami, specjalnymi punktami instruktażowymi na stacjach paliw, odbędą się także lekcje bezpieczeństwa dla dzieci w szkołach i przedszkolach, szkolenia dla instruktorów nauki jazdy, specjalne seminaria, w Gdańsku odbędzie się 5 października.


alt



- Kampania polega na dotarciu do ludzi - powiedział Daniel Król, ekspert Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, partnera Lotosu w kampanii „Mistrzowie w pasach”. - Największy plus polega na tym, że docieramy do ludzi nie teoretycznie, nie na wykładzie, nie na zajęciach, na które przyjdą na ochotnika, na których dowiedzą się teorii. Zobaczą nie swój fotel, nie swoje dziecko. Na naszym stanowisku mają swój samochód, swoje dziecko. Mogą zobaczyć dlaczego jest im w samochodzie niewygodnie. Była pani w samochodzie bez regulacji wysokości pasa. Przestawiliśmy jej fotel w taki sposób, że dalej było jej wygodnie prowadzić samochód, a jednocześnie pas szedł jej po obojczyku, a nie po szyi. Rozwiązywaliśmy problemu kierowców o których wiedzą lub nie wiedzą. Jest kilka problemów na które trafiamy. Jeden z nich to pytanie dorosłych - Jak można źle zapiąć pasy? O co panu chodzi? A pasy mogą być skręcone, a wiadomo, że skręcony pas ma mniejszą powierzchnię oddziaływania i wbija się w ciało zamiast rozkładać energię na płasko. Pas może być niedociągnięty i zostaje duży brzuch w pasie. To powoduje, że człowiek w razie wypadku nurkuje czyli zjeżdża z fotela, a pas wbija się w brzuch, miażdży wątrobę, śledzionę i zatrzymuje się na kręgosłupie, a czasem go łamie. Tłumaczymy do czego służy pas i jak działa. Musi się opierać na sztywnych elementach ciała czyli na kolcach biodrowych, na mostku i na obojczyku, a nie może się opierać na piersiach brzuchu, ani wisieć luzem. Jak ma luzy to nie wiadomo na czym się oprze jak będzie potrzebny.


alt



alt



Ważną częścią kampanii były rady dotyczące jazdy z dziećmi. - Wśród odwiedzających była kobieta w ciąży, z dzieckiem na podkładce na przednim siedzeniu czyli miała przynajmniej kilka rzeczy źle - powiedział Daniel Król. - Gdyby o tym przeczytała lub usłyszała na szkoleniu BHP to by do niej nie trafiło. Podjechała samochodem na nasze stoisko. Wytłumaczyliśmy jej jak działa pas, że nie może opierać się na brzuchu. Poinformowaliśmy ją, że są specjalne adaptery dzięki którym pasy nie uciskają brzucha kobiety w ciąży. Jest taki adapter na którym się siedzi i on wyciąga środek pasa w dół i wtedy ciśnienie rozkłada się na kolce biodrowe i kość łonową czyli na elementy kostne, a brzucha nie dotyka. To jedyny bezpieczny sposób transportu nienarodzonych dzieci. Takie adaptery można wypożyczyć, a są potrzebne maksymalnie przez trzy miesiące. Ludzie ze względu na koszty zamiast fotelików wolą kupić podkładki. Podkładki nie działają - wysuwają się przy wypadkach, nie prowadzą dobrze pasów, nie prowadzą dobrze górnej części, która jest przy szyi i przeszkadza dziecku, które pakują pas pod pachę, w ogóle nie chronią głowy, nie chronią przy zderzeniach bocznych. Pokazywaliśmy jakie są typy fotelików - nosidełkowy, przodem, tyłem, obrotowy. Doradzaliśmy, żeby korzystać z markowych fotelików, które mają wyniki w crash testach. Wracając do kobiety o której wspomniałem to ona wyjechała z naszego punktu i już wie dlaczego ma używać adaptera, jej córka, co najważniejsze, wie że wygodniej i bezpieczniej będzie jej w foteliku. Zrobiłem tej dziewczynce symulację i pokazywałem co by było gdyby nie miała boczków fotelika w przypadku wypadku. Gorzej jest z innym problemem - przeprowadzką dziecka na tylne siedzenie. To jest trudne, bo dzieci nie chcą. Tu potrzebna jest stanowczość rodzica. Dziecko na przednim siedzeniu powoduje, że prowadzący rodzic odrywa wzrok od jezdni. Jeśli dziecko jest na tylnim siedzeniu to nie rozprasza tak kierującego, a jeśli coś poważniejszego będzie się działo to można zjechać i się zatrzymać. Generalnie ludzie raczej nie oponowali, raczej chętnie z nami współpracowali.


alt



Ambasadorem kampanii jest czterokrotny Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i dwukrotny Mistrz Europy – Kajetan Kajetanowicz.

Tomasz Łunkiewicz

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież