Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Miasto dźwiga tunel za dwa procent udziałów

Ocena użytkowników: / 8
SłabyŚwietny 
piątek, 19 lipca 2013 16:13

Gdańsk angażuje 133 miliony złotych w inwestycję, która służyć ma głównie Morskiemu Portowi Gdańsk, przedsiębiorstwu, w którym miejskie udziały stanowią... 2 procent. Skarb Państwa jest głównym udziałowcem portu, ale to Gdańsk dźwiga ciężar inwestycji. Zarząd portu, ani minister finansów, ani minister gospodarki morskiej i budownictwa nie wysupłali na inwestycję złotówki. Przewodniczącym Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

 

Portowym przeładunkom dużo bardziej przyda się nowoczesna kolejowa bocznica do załadunku kontenerów niż most wantowy i tunel pod Wisłą.
W dobie tzw. wolnego rynku i unijnego dofinansowania – samorządy zadłużają się by zrealizować inwestycje. Jeszcze nie jesteśmy płatnikami netto do unijnej kasy (płatnicy netto to kraje, które wpłacają do unijnego budżetu więcej, niż z niego dostają). Z czasem przyjdzie  spłacić długi.   
Pomniki władzy jak Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski, gigantyczny stadion PGE Arena imponują rozmachem. Do tej listy dołączył Tunel pod Martwą Wisłą – drogowa przeprawa pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku. 


Tunel jest elementem budowanej Trasy Słowackiego. Połączy zachodnią część miasta z Wyspą Portową, gdzie Trasa Słowackiego będzie się łączyć z Trasą Sucharskiego. Szerokość rzeki w tym miejscu wynosi 160 m. Drążenie tunelu rozpoczęto 3 czerwca b.r. To zadanie inwestycyjne w materiałach budżetu jest określone jako "połączenie Portu lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. W oficjalnych materiałach jest podany  cel projektu: Wzrost konkurencyjności portu morskiego w Gdańsku.


- Realizacja inwestycji ma niezwykle duże znaczenie dla poprawy warunków ruchu w Gdańsku i dalszego rozwoju miasta. Ma na celu usprawnienie połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - czytamy w materiałach Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Tunel pod Martwą Wisłą to bowiem część Trasy Słowackiego, która ma połączyć Port lotniczy im. Wałęsy w Rębiechowie z gdańskim portem - od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego. Jej budowa wraz z tunelowym odcinkiem pochłonie, jak zaplanowano, 1,420 mld zł. 1,154 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności. Na resztę kosztów przebicia tunelu pod Martwą Wisłą, łączącego dwie części portu, kasę wykłada Gdańsk.


Gmina Miasta Gdańska  ma w Morskim Porcie Gdańsk skromne 2,16 proc. udziałów. 88,92 proc. należy do Skarbu Państwa.  Pozostałe 8,92 proc. akcji to udziały pracownicze.


Kosztorys wydrążenia całego tunelowego odcinka wraz z węzłem drogowym Marynarki Polskiej opiewa na 885,5 mln zł.  I to nie jest koszt ostateczny. Dofinansowanie UE to 752,3 mln zł.
- Nie ma innych niż Unia Europejska i Miasto Gdańsk podmiotów partycypujących w kosztach budowy Trasy Słowackiego – poinformowała nas Magdalena Kuczyńska, z Kancelarii prezydenta Gdańska. 


Pozostałe co najmniej 133 mln zł wykłada miejska kasa. Czyżby Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA nie partycypował w budowie tunelu pod Martwą Wisłą?
- Nie partycypuje, ale będzie beneficjentem tej inwestycji – przyznaje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA.


A jak to się robi w Gdyni? Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przyjął założenia dotyczące zaangażowania się w ważne dla portu inwestycje. Budowa Trasy Kwiatkowskiego - połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych i międzynarodowych, realizowana była ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz gminy Gdynia. Ale już rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego (realizacja inwestycji pozwoliła na wyprowadzenie ruchu z Portu Wschodniego na Estakadę Kwiatkowskiego) kosztem 72 mln zł była finansowana ze środków Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. i z funduszy UE.
- ZMPG SA sfinansował wkład krajowy rozbudowy ul. Janka Wiśniewskiego w kwocie 17 mln zł - informuje Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu i dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem gdyńskiego portu. 


Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie. Zostaną wybudowane dwa równoległe tunele z jezdniami dwupasmowymi. Trasa Słowackiego posiada status drogi wojewódzkiej nr 472. Oznacza to, że wydatki związane z utrzymaniem i inwestycjami jej dotyczącymi to obowiązek samorządu woj. pomorskiego. Inwestycja ta nie generuje dochodów  budżetu Gdańska. Spłata zaciąganych kredytów na jej finansowanie będzie zatem pochodzić z bieżących dochodów - kosztem ograniczenia wydatków na zdania własne Miasta.
ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież