Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

II Forum Pomorskiej Edukacji

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
wtorek, 19 listopada 2013 08:17

Tematyką II Forum Pomorskiej Edukacji, z udziałem pomorskich przedstawicieli środowisk oświatowych, parlamentarzystów, władz samorządowych, pracodawców, rodziców i dzieci, była edukacja przedszkolna i pierwszy etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej), czyli zagadnienia fundamentalne również dla efektów kształcenia w późniejszych etapach. Konkluzją spotkania, które odbyło się 18 listopada w Operze Bałtyckiej, w kontekście oczekiwanych efektów zapisanych w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, były rekomendacje odpowiadające na pytanie, w jakim kierunku ma zmierzać wczesna edukacja w naszym regionie?


Gośćmi Forum byli m.in. czterej ministrowie edukacji: Katarzyna Hall, Wojciech Książek, Franciszek Potulski, prof. Edmund Wittbrodt. Dyskusja dotyczyła tego, co jest dobre, a co wymaga rozwoju czy modyfikacji w pomorskim systemie oświaty.


alt



Dr Alina Kalinowska, adiunkt w Katedrze Edukacji Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie: - Polska szkoła nie uczy rozwiązywania problemów. Polskim uczniom w przeciwieństwie nawet do czeskich czy węgierskich, problem stwarza zrozumienie tekstu pisanego. Podobnie jest z rozwiązywaniem testów matematycznych. Pod względem efektów nauki matematyki, a zwłaszcza geometrii, znajdujemy się na samym końcu wśród państw europejskich. A dzieci mają przecież ogromny potencjał, który jako nauczyciele nie potrafimy wykorzystać. Nie inwestujemy w uczniów wybitnie zdolnych i średnio zdolnych.


Barbara Przychodzeń, kierownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku: - W ostatnim roku szkolnym w pomorskim zmalał odsetek uczniów uzyskujących niskie oceny i wzrósł odsetek uczniów z ocenami wysokimi. W gimnazjach nastąpiła poprawa wyników egzaminów z języków polskiego i angielskiego. Nastąpiło jednakże pogorszenie wyników egzaminów z matematyki, aż 26 proc. uczniów ma oceny niskie z tego przedmiotu. I co jest niepokojące, że ta tendencja rośnie.


Joanna Witkowska, dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego: - W latach 2009-2013 złożono 125 projektów edukacyjnych na łączną kwotę 91 mln zł, z czego zrealizowano już na kwotę 73 mln zł. Te projekty objęły 53 pomorskie szkoły i 97 oddziałów przedszkolnych. Największy postęp edukacji przedszkolnej dokonał się w Sopocie, a najmniejszy w Sztumie. Przy czym aż 37 tys. dzieci w 2012 roku nie była w pomorskim objęta edukacją przedszkolną. Po prostu brakuje przedszkoli, a te które powstają, niepubliczne charakteryzują się nikłą trwałością. Przy braku finansowego wsparcia ze strony samorządów nie wytrzymują choćby dwóch lat istnienia i są likwidowane. Do 2020 roku Polska według europejskich dyrektyw ma osiągnąć 95 proc. edukację przedszkolną dzieci. Czy uda się to zrealizować, trudno przewidzieć.


alt


Prof. zw. dr hab. Dorota Klus-Stańska, kierownik Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą Instytutu Pedagogiki, Uniwersytet Gdański: - W Wielkiej Brytanii jest szerszy program nauczania matematyki i geometrii niż w Polsce. W klasach dla maluchów są tam miejsca do aktywnego wypoczynku i to dzieci same regulują kiedy będą wypoczywać po zajęciach. Ułatwiony jest dostęp do szkolnych pomocy, gdyż znajdują się one nisko, na wysokości oczu dzieci. Tam kładzie się duży nacisk na głośne wyrażanie mową swoich myśli przez uczniów, czego nie stosuje się w Polsce. A to znakomicie stymuluje myślenie. Uczniowie są dociekającymi badaczami, a nie biernymi słuchaczami, jak u nas. Od piątego roku życia brytyjskie dzieci obserwują świat, badają procesy fizyczne, eksperymentują, uzasadniają. W Polsce wiedzę wdraża nauczyciel. Uczeń ma być poprawny we wszystkim. Polski nauczyciel obawia się, że podczas wizytacji jego uczeń popełni błąd. Dlatego wcześniej bezrozumnie wpaja uczniom wiedzę, uczy kopiowania. Następuje socjalizowanie dzieci. W Wielkiej Brytanii więcej uczy się historii, geografii i przyrody niż w Polsce. Klasy nie są tam zamykane, tak jak w Polsce. U nas robi się wszystko, aby nie przeprowadzać obserwacji i badań uczniów. A trzeba też wiedzieć, że uczenie nie jest sportem dla widzów.


alt



Następnie odbyła się debata o szansach i barierach pomorskiej wczesnej edukacji z udziałem zaproszonych gości i uczestników forum. Moderatorem był dr Piotr Zamojski, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, który każdemu z mówców z góry przydzielił maksymalnie trzy minuty. Jako pierwszemu głos oddał Adrianowi Jarząbkowi, uczniowi pierwszej klasy Gimnazjum nr 33 w Gdańsku, który zapytany jakie wartości najbardziej sobie ceni z wcześniejszego okresu edukacji, wymienił trzy, tj. przyjaźń, tolerancję i odwagę. Uznał, że na proces edukacji ogromny wpływ ma wnętrze przedszkola, szkoły, a także ich najbliższe otoczenie.


Gabriela Albertin, Pomorski Wicekurator Oświaty (na powyższym zdjęciu trzecia z lewej) powiedziała, że dobre nauczanie zapewniają jedynie dobrzy pedagodzy. W przedszkolach i szkołach niepublicznych istotnie potrzebne jest wsparcie pedagogiczne.


Dorota Klus-Stańska z UG ponownie wskazała na istotę badawczego myślenia w szkole, na okrywanie przez dzieci życiowych reguł. Nauczyciele u nas nie mają zaufania do dzieci.


Studenci i absolwenci uczelni nie są przygotowani do pracy z grupą uczniów. Ponadto są problemy ze znalezieniem szkół celem odbycia praktyk i przeprowadzenia badań. Nie obowiązują staże przystosowujące do zawodu, co jest naganne.


Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański zaskoczyła zebranych stwierdzeniem, że jej gmina w ostatnim okresie z 12 tys. wzrosła do 26 tys. mieszkańców. I co jest chwalebne, że aż 90 proc. dzieci objętych jest wychowaniem przedszkolnym. Oprócz jednego publicznego istnieje kilka niepublicznych przedszkoli, które rocznie wspomagane są łączną dotacją w wysokości 4 mln zł. Tym placówkom trzeba jednakże zapewnić nadzór pedagogiczny.


Dorota Hazuka-Furgalska, psycholog, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 5 w Gdańsku stwierdziła, że polskie dzieci nie dochodząc samemu do rozwiązań, mają zaniżony poziom wartości. Owszem mają świetne pomysły, ale nie wierzą w możliwość ich realizacji.
Barbara Rychert, nauczycielka wczesnej edukacji Zespołu Szkół w Somoninie uznała, że utrwalone w okresie dzieciństwa umiejętności dodatnio skutkują w życiu dorosłym.


Marek Zdyb, z Gdańskiego Forum Rad Szkół i Rad Rodziców zwrócił uwagę na ogromne trudności posłania dziecka do przedszkola. Dla przykładu te problemy występują również w gdańskiej dzielnicy Osowa, w której funkcjonuje tylko jedno przedszkole publiczne i powstało 10 niepublicznych, do których czesne są 2 i 3-krotnie większe. Wielu rodziców na to nie stać. Przez te wysokie opłaty nie są one alternatywą dla przedszkola publicznego.
Wójt gminy Pszczółki Hanna Brejwo zapytała retorycznie: - I co z tego forum wyniknie? Porozmawialiśmy sobie, poruszyliśmy wiele istotnych problemów i się rozejdziemy. Pomorska edukacja jest w tyle i z tym nie możemy się pogodzić! Czy nie można stworzyć u nas choćby takich klas wzorcowych jakie są w Wielkiej Brytanii?


alt


Adam Krawiec, dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, prowadzący forum, zaproponował opracowanie pomorskiego systemu oświaty. Na poziomie gmin, powiatów i miast powinniśmy wprowadzić pewne zmiany w edukacji.


Marszałek pomorski Mieczysław Struk uznał, że sprawa edukacji w pomorskim jest najwyższej wagi. Ten problem będzie kontynuowany, i tak za rok kolejne trzecie forum zostanie poświęcone uczniom klas 4-6 oraz gimnazjom. Potrzebny jest wielki społeczny ruch edukacyjny. Szkoły techniczne muszą należycie przygotowywać do zawodu. Pomorscy pracodawcy uskarżają się, że absolwenci niewiele wynoszą wiedzy praktycznej ze szkół. Samorządy angażują wiele funduszy w edukację, ale efekty są znikome. Potrzebny jest ruch oddolny, aby w całym województwie pomorskim uruchomić sprawną edukację już od trzeciego roku życia. Temu celowi będą też służyć środki unijne w wysokości dla woj. pomorskiego 130 mln euro na lata 2014-2020. Oby były one tylko dobrze spożytkowane...

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
 

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież