Współczesne wyzwania w lotnictwie cywilnym, przepisy dotyczące ochrony praw pasażerów, przepisy prawa kosmicznego oraz zagadnienia związane z Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym zostały omówione podczas międzynarodowej konferencji lotniczej jaka odbyła się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
Wzięło w niej udział ponad stu ekspertów prawa lotniczego i kosmicznego oraz przedstawiciele organizacji lotniczych niemal z całego świata. Konferencja została zorganizowana przez polski Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz polskich przedstawicieli w organizacji ICAO. Na miejsce konferencji nie przypadkowo wybrano Gdańsk, bowiem wraz z Gdynią stanowią istotną na mapie Polski bazę lotniczą i możliwości rozwoju w najbliższej przyszłości.
Piotr Ołowski, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, były wojewoda pomorski w latach 2006-2007, poseł na Sejm VI kadencji, pilot boeingów powiedział nam: - Na tą międzynarodową konferencję zaprosiliśmy przedstawicieli władz lotniczych z całego świata, którzy podczas ostatnich wyborów do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization, ICAO) aż 147 głosami poparli polską kandydaturę. Dzięki temu Polska mimo wcześniejszym trzem takim nieskutecznym próbom, wreszcie w tym roku, po raz pierwszy w historii została wybrana do Rady ICAO, to jest najważniejszej lotniczej organizacji na świecie. I jest to bardzo ważne dla Polski z tego powodu, gdyż tak naprawdę dzięki temu wreszcie mamy wpływ na kształt przepisów dotyczących praw międzynarodowego lotnictwa cywilnego. Do tej pory takiej możliwości nie mieliśmy. Takie kadencyjne trzyletnie członkostwo w ICAO przynosi nam wiele korzyści. Przede wszystkim uczestniczymy w tworzeniu prawa lotniczego i zasad kontroli załóg.
Nancy Graham z Kanady, dyrektor Biura Żeglugi Powietrznej ICAO: - Cały czas pracujemy nad zasadami lotniczego bezpieczeństwa. W najbliższych latach będziemy pracować nad czymś, co nazywamy utratą kontroli, a co oznacza konieczność opracowania zasad postępowania pilotów w momentach gdy coś złego dzieje się z powietrzną maszyną. Na tej podstawie będziemy szkolić już nowych pilotów, gdyż lotnictwo światowe to wciąż nowe wyzwania. Postęp techniki spowodował konieczność dostosowania prawa lotniczego i kosmicznego do zmieniającej się rzeczywistości.
Charles J. Lauer, specjalista od globalnego lotnictwa z USA: - Trwają prace nad rozpoczęciem komercyjnych pasażerskich lotów na orbitę okołoziemską. Powoduje to konieczność stworzenia prawa lotniczego zapewniającego bezpieczeństwo osobom korzystającym z tego typu usług. Już obecnie przecież takie loty osobom prywatnym oferują przewozowe firmy rosyjskie i amerykańskie. Przeprowadzone sondaże wskazują na to, że około 17 proc. całego rynku podróży orbitalnych już niebawem będą stanowić loty prywatne. Ludzie, których na to stać, chcą zobaczyć piękno naszej ziemskiej planety z kosmosu. I dlatego podczas konferencji skupiliśmy się na prawie kosmicznym. Jest to stosunkowo nowa gałąź działań prawnych, jednakże z pewnością niezmiernie potrzebna. Podczas jednej z czterech sesji, a dotyczącej prawa lotniczego przedstawiliśmy trzy wybrane zagadnienia związane z prawem kosmicznym, jak loty suborbitalne, aktualnie obowiązujące konwencje oraz kwestie prawne związane z małymi satelitami. Te prezentacje wyraźnie wykazują, że w najbliższym czasie stan prawa kosmicznego powinien ulec zmianie, w szczególności w kwestii rejestracji i ubezpieczeń misji małych satelitów.
Stanisław Sołtysiński, polski radca prawny, profesor nauk prawnych, specjalizujący się w prawie cywilnym, handlowym i ochrony własności przemysłowej mówił o historii i potrzebie zmiany prawa lotniczego, tak aby zapewniało ono bezpieczeństwo pasażerów i stało się ono obowiązujące dla wszystkich użytkowników statków powietrznych. Wiele z umów czy konwencji, które regulują zasady komercyjnego lotnictwa powstało kilka dekad temu, co oznacza, że obecnie nie odpowiadają one całkowicie aktualnej sytuacji. Dotyczy to przede wszystkim coraz większych wdrażanych do eksploatacji samolotów pasażerskich, lotów międzykontynentalnych i kwestii odpowiedzialności prawnej. Co zaś tyczy praw pasażerów linii lotniczych, to istnieją pewne duże rozbieżności w proponowanych zmianach. Największe różnice występują pomiędzy Komisją Europejską, a organizacją IATA.
Z kolei dr Małgorzata Polkowska, specjalistka prawa lotniczego i polityki lotniczej, Zastępca Dyrektora Biura Prezesa ULC, mówiła na temat prac ICAO nad modernizacją systemu odpowiedzialności karnej w lotnictwie cywilnym. W swojej prezentacji zwróciła uwagę na praktyczną działalność ICAO w przedmiocie tworzenia prawa oraz wypracowywania międzynarodowego kompromisu w trakcie uzgadniania treści konwencji lotniczych.
Konferencja gromadząca tak wielu wybitnych ekspertów prawa lotniczego i kosmicznego miała też na celu wymianę doświadczeń i wiedzy, które z pewnością przyczynią się do wypracowania najlepszych rozwiązań w zakresie poruszanych tematów. Ze względu na międzynarodowy charakter konferencji prowadzona była w całości w języku angielskim.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 20/11/2013 14:15 - Cztery medale naukowców PG na targach wynalazczości w Brukseli
- 20/11/2013 12:47 - Przedłużenie tymczasowego aresztowania w aferze korupcyjnej UM Gdańsk
- 19/11/2013 20:33 - Nocna strzelanina w Pruszczu Gdańskim
- 19/11/2013 17:17 - V Festiwal NARRACJE 2013
- 19/11/2013 08:17 - II Forum Pomorskiej Edukacji
- 18/11/2013 08:30 - Studenci oddają krew
- 15/11/2013 19:23 - Banasik: Muzyka pozwala mi się spełniać i zajrzeć w głąb siebie
- 15/11/2013 19:05 - Miniatura pomnika Jan Paweł II i Ronald Reagan w berlińskim muzeum
- 15/11/2013 15:25 - Zegarek ministra Nowaka zatrzymał jego polityczną karierę
- 14/11/2013 19:53 - Rowerowy licznik w centrum Wrzeszcza