Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Damroka wydrążyła nitkę pod Martwą Wisłą

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
niedziela, 01 grudnia 2013 11:37

Damroka wywierciła 1072 metry pierwszej nitki tunelu drogowego i dotarła na drugą stronę Martwej Wisły, tuż obok stadionu PGE Arena. Wydobyto z tunelu 250 tys. m3 gruntu. Na oczach wielu zgromadzonych gości, w sobotę 30 listopada, dźwigiem zdjęto i podniesiono do góry metalową, ważącą 52 tony osłonę maszyny. Teraz zostanie ona przetransportowana z powrotem na drugą stronę rzeki.


Drążenie drugiej nitki ma się rozpocząć w lutym 2014. Tym razem  powinno ono trwać krócej, bo do 4 miesięcy, tj. o ponad 2 miesiące krócej. W tym czasie, w już gotowej pierwszej nitce tunelu, będzie powstawać estakada drogowa.


alt



Damroka to ogromnych rozmiarów urządzenie TBM, dwukrotnie większe niż stosowane przy metrze w Warszawie, przystosowane do wiercenia mocno nawodnionych gruntów, o średnicy tarczy 12,6 metrów To jedno z największych tego typu urządzeń na świecie, waży 2,2 tys. ton i ma 91 metrów długości. Pod Martwą Wisłą w Gdańsku wywierci dwa tunele i w każdym z nich znajdą się po dwa kilometrowej długości pasy ruchu. W najgłębszym miejscu będą one przebiegać ok. 35 metrów pod lustrem wody.


Dodatkowo, dla celów bezpieczeństwa, powstanie siedem minituneli, stanowiących drogi ewakuacyjne.


alt



Gigantyczna maszyna TBM powstała na nasze zamówienie w Niemczech. Budowano ją przez 9 miesięcy, po czym w częściach przetransportowano do Gdańska drogą lądową i wodną.  


Koszt budowy gigantycznego „kreta" to 80 mln zł. Natomiast koszt całej tunelowej inwestycji, to 885 mln zł. Tunel pod Martwą Wisłą jest jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji drogowych Gdańska w ostatnich latach. Zgodnie z założeniami, ma być zbudowany do końca 2014 roku.


Jest to jedna z części tzw. Trasy Słowackiego, która będzie szybkim połączeniem z portem morskim i lotniczym. Z obwodnicy południowej Gdańska, dzięki tunelowi, będzie można dojechać do piłkarskiego stadionu PGE Arena, Nowego Portu i dalej do lotniska, omijając korki w centrum miasta.


alt



Jako gospodarz głos pierwszy zabrał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz: - Kilka miesięcy temu z drugiej strony Wisły matka chrzestna pani Elżbieta Bieńkowska dała Damroce hasło do wiercenia. Ma ona dobrą rękę, bo dzisiaj się tutaj spotykamy i jej - już jako pani wicepremier - serdecznie dziękuję za wsparcie ze strony ministerstwa, którym obecnie kieruje. Podziękowania kieruje również pod adresem ministra Sławomira Nowaka.  Wielkie podziękowania dla wszystkich pracowników hiszpańskiego OHL-u i firm wspierających. Współpraca przy realizacji tej inwestycji jest na bardzo wysokim poziomie. Piłkarskie Euro 2012 już się zakończyło, ale Gdańsk nadal jest w budowie i przebudowie. Nadal utrzymujemy wysokie tempo inwestycji w mieście. W przyszłym roku, co trzecia złotówka będzie przeznaczona na inwestycje. Tylko Lublin obecnie wysunął się na czołówkę prześcigając nas w tych inwestycyjnych wydatkach. Proszę państwa, my szybko do dobrego się przyzwyczajamy. Kiedy 7 lat temu snuliśmy plany rozwoju Gdańska nie wierzyliśmy, że uda nam się znaleźć na wszystkie etapy pieniądze. I wreszcie udaje nam się połączyć ze sobą oba porty lotniczy i morski. Teraz czekamy do przyszłego roku, aby ponownie się spotkać przy otwarciu drugiego odcinka drogi pod Martwą Wisłą. Jesteśmy pod dobrą gwiazdą, aby tak było w dalszym ciągu.


alt



Ryszard Trykosko, prezesem Gdańskich Inwestycji Komunalnych sp. z o.o.: – Prezydent Adamowicz mówi, że mamy Andrzejki i lejemy teraz wosk aby powróżyć. My jesteśmy w takiej sytuacji, że nie możemy wróżyć, ale musimy twardo stać na nogach opierając się na nauce. I dlatego z tego miejsca chcę serdecznie podziękować wszystkim, którzy wspierają nas przy tym dziele.


alt



- Wielu naukowcom z naszych uczelni, na czele z profesorem Bolesławem Mazurkiewiczem, wybitnym specjalistą budownictwa wodnego z Politechniki Gdańskiej (na powyższym zdjęciu). To że się tutaj spotykamy, to duża też zasługa hiszpańskiej firmy OHL, która steruje tą ogromną niemiecką maszyną. Mam nadzieję, że niebawem spotkamy się na końcowym elemencie, kiedy będziemy kończyć drugą nitkę tego tunelu.


alt



Przedstawiciele strony hiszpańskiej wyrazili ogromne zadowolenie z faktu, że hiszpańska firma OHL partycypuje w realizacji tej ogromnej inwestycji. Odchylenie od osi wiercenia wyniosło jedynie 14 mm, a więc tyle ile było przewidziane w planie. Jest to wynikiem dobrej współpracy pomiędzy inżynierami polskimi i hiszpańskimi. Ta inwestycja, to też dowód na ogromne możliwości współpracy między Hiszpanią i Polską. Hiszpania jest w świecie liderem takich inwestycji. Już od kilkunastu lat hiszpańskie firmy są w Polsce.


alt



Po przemówieniach i podniesieniu stalowej osłony „kreta”, na Damroce wywieszono polskie i hiszpańskie flagi narodowe. Na ich tle robiono sobie wspólne pamiątkowe zdjęcia.


alt



Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież