Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Nadmorskie pejzaże Johanna Carla Schultza

Ocena użytkowników: / 65
SłabyŚwietny 
piątek, 10 stycznia 2014 14:18

W pamięci potomnych Johann Carl Schultz (1801–1873) pozostał przede wszystkim piewcą starego Gdańska, miłośnikiem jego zabytków i autorem graficznego albumu z widokami nadbałtyckiego portu, który „ku pamięci potomnych” ukazywał się sukcesywnie w latach 1855-1868.


Do dziś mało znaną kartą w twórczości artysty jest natomiast cykl siedmiu akwarel z dawnej kolekcji króla Friedricha Wilhelma IV (1795–1861), przedstawiających okolice wsi Górki (Neufähr) pod Gdańskiem po wielkiej powodzi, jaka miała miejsce w nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1840 roku. Wówczas skłębione fale wiślane i kra przebiły się przez wąski pas Mierzei Wiślanej, żłobiąc z impetem nowe ujście do Bałtyku, nazwane przez Wincentego Pola (1807–1872) – Wisłą Śmiałą. W następstwie tej katastrofy ujściowy odcinek królowej polskich rzek został znacznie skrócony a stara osada rybacka, sięgająca swymi początkami wieków średnich, została przedzielona na dwie nierówne części – Górki Wschodnie i Zachodnie (Östlich – Westlich Neufähr).




Malarska dokumentacja nowo utworzonego przez żywioł nadmorskiego krajobrazu powstała kilka miesięcy po przejściu „wielkiej wody“ i została utrzymana w dość pogodnej kolorystyce, oddającej nastrój wyciszenia oraz kontemplacji jakby zastygłej w swym trwaniu natury. Widok rozpoczynający cykl przedstawia ujście Wisły od południowego zachodu, w kierunku Zatoki Gdańskiej.


alt

Widok ujścia Wisły w Górkach pod Gdańskiem od południowego zachodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jego główną dominantę tworzy rozległy pas nabrzeża z drewnianymi zabudowaniami, składem materiałów budowlanych i zwierzęcym sztafażem. W oddali zaś rysuje się wstęgą wód ledwie zaznaczone stożkowate ujście rzeki z rybackimi łodziami żaglowymi. Po bokach jej kres flankują piaszczyste wały Mierzei, a na linii horyzontu szaro-błękitne wody Bałtyku.


Kolejne trzy pejzaże rejestrują od wschodu, w różnych zbliżeniach ujście Wisły Śmiałej do morza, z sylwetą majestatycznego Gdańska na horyzoncie. W pierwszym kadrze przedni plan tworzy fragment nadmorskiej plaży z czterema drzewami, padającymi szerokim cieniem na zlany w słońcu piasek.


alt

Widok ujścia Wisły od wschodu z panoramą Gdańska w oddali; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Ich korony odcinają się gamą wielu odcieni zieleni od błękitu rozświetlonego nieba. Zza tych wertykalnych kulis wyrastają po lewej i prawej stronie piaszczyste wzniesienia Mierzei przerwanej tak gwałtownie przez rwący nurt rzeki. Na linii horyzontu, w środkowej partii kadru za żaglem łodzi, zaś strzeliste wieże kościołów i budowli municypalnych znaczą o potędze królującego nad Zatoką Gdańska.


Następny widok zdjęty ze szczytu wydmy wschodniej ukazuje w dużym zbliżeniu miejsce, w którym wody Wisły Śmiałej łączą się bezpośrednio z nurtem Bałtyku.


alt

Widok ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej od wschodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Rytm tej wypełnionej światłem kompozycji wyznacza utrzymany w różnorodnej skali brązów, częściowo zacieniony piaszczysty wierzchołek Mierzei z lewej strony. Opada on łagodnie ku przeciwległej krawędzi obrazu, otwierając rozległą perspektywę na szerokie rozlewisko rzeki z zielonymi łąkami na piaszczystych ławicach, sylwetę portowego miasta, profil wydmy zachodniej i akwen morski po prawej stronie. Koloryt wód został tu znacznie zróżnicowany: od białych refleksów światła na jakby zastygłej w bezruchu Wiśle, do szaro-turkusowych tonów lekko falującej powierzchni morza. A nad ziemią i wodami rozpościera się ciemnoniebieskie niebo, rozbielone gęstymi kłębami chmur.


Natomiast w kolejnej akwareli artysta główny nacisk położył na odtworzenie wyglądu zachodniego fragmentu omawianej powyżej wydmy.


alt

Widok ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej od wschodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jej malownicza fizjonomia, z płynnie przenikającymi się w falistym rytmie, brunatno-sepiowymi pagórkami i zagłębieniami, pokrytymi gdzieniegdzie roślinnością, wypełnia połowę kadru i nakreśla strukturę przestrzenną widoku. Zróżnicowanie naturalnej rzeźby terenu uwypukla także padające znad morza światło, tworząc szerokie partie cienia na wzniesieniach planu pierwszego i partii środkowej. Kompozycję ożywia sztafaż – rudawe sarny i drewniane chaty z dwuspadowymi dachami po lewej stronie a na Wiśle płynie berlinka. Na horyzoncie rysuje się zaś mało czytelna panorama Gdańska.


Następna karta cyklu przedstawia od południa fragment małej wysepki powstałej w wyniku powodzi.


alt

Widok wysepki na Wiśle; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jej piaszczyste brzegi oblewają z dwóch stron, lekkim łukiem, wody oświetlonej promieniami słońca rzeki. A na północnym krańcu stoją rozpadające się, drewniane zabudowania. W głębi kadr zamykają profile dwu wydm i wody Bałtyku zbiegające się na horyzoncie z biało-błękitnym niebem.


W szóstym widoku malarz skoncentrował swoją uwagę na odtworzeniu zmiennej aury i uchwycił krajobraz Górek w kierunku zachodnim, z terenu położonego u stóp wschodniej wydmy, na krótko przed nadciągającą od strony lądu burzą.


alt

Widok ujścia Wisły z wysepką pośrodku; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Masywny grzbiet wydmy i półkoliście biegnący pas plaży z epatującymi smutkiem konarami drzew na pierwszym planie pozbawione są słońca i toną w cieniu. Ich brązowo-szara tonacja współgra z rozpościerającym się w górze, po lewej stronie, szaro-fioletowym niebem, na tle którego lecą kluczem nieokreślone w swoim gatunku ptaki. W dalszej części pejzażu widzimy zaś jeszcze oświetlone blaskiem promieni słonecznych lustro Wisły z łodziami żaglowymi i usytuowaną opodal wysepkę z ruinami dawnych stajni.


Natomiast na ostatniej akwareli malarz zarejestrował od południowego zachodu prace hydrotechniczne - przy budowie kanału, prowadzone w okolicy Płoni Wielkiej (dawniej: Płonina, Pleniewo, niem. Groß Plehnendorf/ Plönendorf) na południowym brzegu Martwej Wisły, na zachód od ramienia ujściowego Wisły Śmiałej.


alt

Budowa nowego kanału na Martwej Wiśle; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009.


Podjęto je w celu ochrony Gdańska przed kapryśną, niosącą zagrożenia rzeką. W poprzek starego koryta Leniwki usypano wał i zbudowano dziś już nieistniejącą śluzę komorową. W kilka lat później tuż obok powstała także reduta - Fort Neufähr, której zadaniem była kontrola ruchu na rzece i poziomu jej wód. Obie konstrukcje rozebrano w XX wieku.


Cykl pejzaży Schultza z 1840 roku jest ciekawym przyczynkiem rozwoju malarstwa pejzażowego; gatunku, który bujnie rozwijał się w XIX stuleciu. Pokazuje fascynacje artysty nie tylko architekturą i sztuką Gdańska ale również pięknem ziemi ojczystej. Dokumentuje topografię nadmorskiej miejscowości i daje świadectwo zmian dokonanych przez naturę przed 174 laty.
Justyna Lijka
Muzeum Zamkowe w Malborku


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież