TVP 3 Gdańsk w likwidacji: L. Sarnowski szefem rady programowej » Starosta sztumski, Leszek Sarnowski, został przewodniczącym nowej rady programowej TVP 3 Gdańsk w li... Nawrocki nie zwalnia tempa! Na arenie Jaguar zagrał z młodzieżą. "Spor... » Karol Nawrocki powrócił do akcji „Dobry ruch”. Obywatelski kandydat na prezydenta zagrał w piłkę noż... Stanowski pyta TVP w likwidacji o jej udział w "debacie" Trzaskowskieg... » „Proszę także o wskazanie daty, kiedy Telewizja Polska S.A. w likwidacji może udostępnić Komitetowi ... Agnieszka Pomaska i jej mąż w firmie szkolącej ministerstwa » W zaktualizowanym oświadczeniu majątkowym za 2023 rok posłanka Koalicji Obywatelskiej Agnieszka Poma... Joanna Senyszyn wraca pod szyldem SLD. Ale jest haczyk » Joanna Senyszyn ogłosiła swój powrót na polityczną scenę. Wybiera zaskakującą drogę – start w wybora... Wyjątkowa rozmowa! Prof. Zybertowicz i Daniel Nawrocki. "Młodzi ludzie... » Nietypowy duet! Przy okazji spotkania Karola Nawrockiego ze środowiskiem kultury w ramach jednego z ... „Bon na kulturę” i „Impresariat Młodych”. Karol Nawrocki pokazał dwie ... » „Bon na kulturę” i „Impresariat Młodych” - to dwie inicjatywy ustawodawcze, które Karol Nawrocki zap... Afera MBA w Gdańsku. Muszą odejść z rad nadzorczych » Sześć nazwisk zniknęło z Biuletynów Informacji Publicznej miejskich spółek w Gdańsku. Powód? Urzędni... Politycy i mieszkańcy Gdańska razem przeciwko nielegalnej imigracji » W niedzielę, 30 marca 2025 roku, w Gdańsku odbył się protest przeciwko nielegalnej imigracji w Polsc... Przeciw niszczeniu Polski! » Apel więźniów politycznych stanu wojennego oraz działaczy podziemnej „Solidarności”. Sygnatariusze n...
Reklama
Azyl gdańskiej władzy - parkowanie w centrum za friko
sobota, 01 lutego 2025 09:34
Azyl gdańskiej władzy - parkowanie w centrum za friko
Blisko 7 godzin debatowali radni Gdańska i przedstawiciele miejskiej
Wybrzeże wygrało, ale..
środa, 16 kwietnia 2025 12:41
Wybrzeże wygrało, ale..
Bez fajerwerków na inauguracje rozgrywek Krajowej Ligi Żużlowej w
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki: Nonszalancki Argentyńczyk
sobota, 05 kwietnia 2025 07:53
Z jazzowej półki: Nonszalancki Argentyńczyk
Zawsze w kapeluszu, elegancko ubrany, czasami z papierosem w ustach,

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
piątek, 01 grudnia 2023 17:28

Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki


- Komisja Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego i sam PE przyjęli w głosowaniu raport o zmianie traktatów unijnych. Co pan o tym sądzi?
Paweł Zalewski: To stanowisko posłów Parlamentu Europejskiego, czyli tej instytucji Unii Europejskiej, która zawsze najsilniej podkreślała potrzebę pogłębienia wspólnoty. Zwykle państwa członkowskie były przeciwne takim daleko idącym pomysłom i tak będzie tym razem. Warto tu przypomnieć, że jedyne decyzje zacieśniające UE w ostatnich latach podjęły rządy PiS. Chodzi mi o przyjecie Traktatu Lizbońskiego zmniejszającego wagę Polski w głosowaniu w Radzie Unii Europejskiej oraz o uwspólnotowienie odpowiedzialności za dług, który miał sfinansować fundusz obudowy po covidzie, znany również jako KPO.


- Ani Traktat Lizboński, ani kwestie KPO nie są na tyle ingerujące w naszą suwerenność i politykę zagraniczną, co plany Parlamentu Europejskiego. To są fundamentalne różnice.
Paweł Zalewski: To prawda. Nie porównuję, ja tylko stwierdzam, że PiS, który lubi oskarżać innych o to, że prowadzą do cesji suwerenności Polski na rzecz UE, sam dwa razy to zrobił. To nie znaczy, że ja tego nie popieram, bo popieram. Ale pokazuję, jak absurdalne są oskarżenia, które są wysuwane dzisiaj przez prezesa Kaczyńskiego.


- Wróćmy więc do pomysłu federalizacji Unii.
Paweł Zalewski: Generalnie rzecz biorąc federalizacja Unii Europejskiej jest obecnie nierealna, także dlatego, że największym państwom członkowskim wiązałaby ręce. To nie jest tak, że Unia jest instrumentem dominacji niemieckiej. Jest odwrotnie - Unia Niemcy ogranicza. Różnego rodzaju procedurami, ilością państw, które biorą udział w podejmowaniu decyzji, itd., itp.


- To po co w ogóle dyskusja o zmianach traktatowych?
Paweł Zalewski: Jeżeli mielibyśmy dyskutować o zmianach traktatowych z polskiego punktu widzenia, to one powinny gwarantować nam większy wpływ na decyzje w kluczowych dla nas sprawach. Tak, aby nie można by było bez nas podjąć decyzji. To oznaczałoby zwiększenie, a nie zmniejszenie wagi państw średnich i mniejszych w głosowaniu. To jest moje wyjściowe stanowisko, jeżeli chodzi o zmianę traktatów.


- Skoro Niemcy i Francja tego nie chcą, to dlaczego przedstawiciele tych krajów w europarlamencie byli za przyjęciem raportu?
Paweł Zalewski: Nie głosowały państwa, tylko posłowie Parlamentu Europejskiego, a PE jest tą instytucją Unii, w której występuje najsilniejsza tendencja do rozszerzania zakresu europejskiej wspólnoty. Tak było zawsze. To nie oznacza, że posłowie, którzy tam głosują, nawet jeżeli są członkami partii rządzących w UE, reprezentują politykę rządów. Reprezentują siebie, a ich partie w PE są zwykle znacznie bardziej radykalne niż w macierzystych krajach. Natomiast to nie oznacza, że państwa członkowskie będą popierały takie tendencje i że do takiego traktatu dojdzie. Jest tak, że i Niemcy, i Francuzi chcą dziś reformy systemu głosowania.

alt


- Jakie jest więc pana i Trzeciej Drogi zdanie w sprawie projektu ograniczenia prawa weta w Unii?
Paweł Zalewski: Dzisiaj nie ma czasu, ani przestrzeni, ani potrzeby, by zmieniać traktaty, szczególnie w kontekście rezygnacji z prawa weta. Traktat Lizboński udowodnił, że jest wystarczająco elastyczny, aby w jego zapisać szukać rozwiązań nowych problemów. I nie ma żadnego powodu do zmiany prawa weta. Zwolennicy zmiany za powód podają m.in. politykę Węgier. Sprzeciwiały się pomocy Ukrainie i trzymały w szachu całą Unię Europejską w kwestii sankcji wobec Rosji. Jednak UE sobie z tym poradziła, przekonując Węgry, aby nie blokowały sankcji. Likwidacja prawa weta nie jest potrzebna, a to, że Komisja Europejska musi się czasem napracować, by zbudować wspólne stanowisko, to trudno.


- Drugim ważnym „za” na rzecz mocnego ograniczenia prawa weta jest sprawa rozszerzenia Unii o państwa bałkańskie i Ukrainę. Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen lubi szermować tym argumentem.
Paweł Zalewski: Aczkolwiek von der Leyen wspomniała ostatnio, że zależy jej na tym, aby wdrożyć ten raport jak najszybciej z powodu akcesji do Unii Ukrainy i państw bałkańskich, to realnie wygląda to tak, że Ukraina szybko do UE nie wejdzie. Dlatego ten rodzaj argumentacji tutaj w ogóle się nie sprawdza. Poza tym u nas wymagana jest zmiana konstytucyjna, a do tego potrzeba dwóch trzecich głosów, których nie będzie.


- Istnieje jeszcze możliwość rozpisania referendum z odpowiednim doborem pytań.
Paweł Zalewski: W moim przekonaniu też nie jest to realne. W tym Sejmie nie ma większości na procedurę prowadzącą do akceptacji zmiany traktatów UE. Trzecia Droga jest temu przeciwna. Tego tematu nie ma.


- Domyślam się, że dotyczy to również ograniczenia kompetencji państw narodowych w sferze polityki zagranicznej.
Paweł Zalewski: Tak. W trzech kluczowych kwestiach - dotyczących polityki zagranicznej, obronnej i weta nie chcemy zmian.


- Jaki jest stosunek waszego ugrupowania do paktu imigracyjnego, w którym mowa o relokacji imigrantów?
Paweł Zalewski: Pakt ten ogranicza dostęp nielegalnych imigrantów do Europy i to jest pozytywne. Natomiast PiS odnosi się głównie do mechanizmów relokacji tylko uchodźców, którzy otrzymali azyl w kraju UE. Ta kwestia, którą podnosił PiS, i którą krytykował, podobnie jak my, polega na tym, że dotyczy ona ludzi, którym przyznana została ochrona międzynarodowa, bo w swoim kraju grozi im więzienie albo śmierć. Jesteśmy przeciwni rozlokowaniu ich wbrew ich woli w krajach Unii Europejskiej, w których nie chcą mieszkać. Przeżyli wystarczająco dużo, aby uszanować ich wolę odnośnie miejsca pobytu.


- Czy na temat zmian traktatowych w Unii prowadziliście już jako Trzecia Droga rozmowy z Koalicją Obywatelską i Donaldem Tuskiem?
Paweł Zalewski: Nie. Dlatego, że sprawa traktatów nie jest objęta umową koalicyjną.


- Tak czy inaczej, chociażby z samej ciekawości, jeżeli ma się zasiadać w koalicyjnym rządzie.
Paweł Zalewski: Ja takich rozmów nie prowadziłem i nie sądzę, aby ktokolwiek w naszym imieniu brał udział w takich negocjacjach. Wypowiadam się w imieniu Polski 2050, ale wiem, że PSL ma podobną opinię w tej kwestii. Jesteśmy przeciwni zmianom.


- Hipotetycznie, co się stanie jeżeli Donald Tusk opowie się za zmianami w traktatach Unii Europejskiej? On się do tego teraz nie przyznaje, ale wiele wskazuje na to, że rzeczywiście tak jest. Sądząc z działalności politycznej Donalda Tuska, nie jest to polityk zbyt asertywny, jeśli chodzi o politykę zagraniczną.
Paweł Zalewski: Przypomnę, że najmniej asertywny, jeżeli chodzi o Traktat Lizboński, był prezydent Lech Kaczyński.


- Traktat Lizboński to była „betka” w porównaniu z tym, co załatwiał rząd PO-PSL z Rosjanami. Ale ok. Co będzie, jeśli natkniecie się w przyszłości na bariery ze strony koalicjanta?
Paweł Zalewski: Każdy, kto będzie chciał przeprowadzić zmiany traktatów i przekonać Polskę do tego, będzie się musiał liczyć z układem sił w polskim Sejmie.


- A bez Trzeciej Drogi się nie da. Stąd pytanie, co zrobicie jeżeli Donald Tusk i jego ekipa będą naciskać?
Paweł Zalewski: Nic nie zrobimy poza tym, że utrzymamy własne zdanie. Partie mogą w tej sprawie mieć swoje zdania. Poza tym Parlament Europejski nie jest emanacją polskiego Sejmu.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież