Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Oświadczenie Portu Gdańsk w sprawie plaży na Stogach

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
wtorek, 24 kwietnia 2018 10:59

Zarząd Portu Gdańsk wydał oświadczenie w związku z gorącym w ostatnich tygodniach tematem plaży na Stogach. Treść oświadczenia poniżej.



W ostatnim czasie Port Gdańsk stał się narzędziem walki politycznej Prezydenta Miasta Gdańska. Prezydent Gdańska postanowił zantagonizować gdańszczan i Port w imię zwiększenia szansy na reelekcję. Jak dotąd nie zajmowaliśmy stanowiska licząc, że Prezydent Miasta - z racji misyjnego charakteru działalności publicznej - zaprzestanie eskalowania sporu dla partykularnych korzyści. Niestety, okazało się, że celem nadrzędnym jest skłócenie gdańszczan ze spółką odpowiedzialną społecznie, o strategicznym znaczeniu nie tylko dla budżetu, ale i funkcjonowania Miasta.

19.04.2018 r. otrzymaliśmy list od Prezydenta Miasta Gdańska. Wobec powyższego, odnosząc się do podnoszonych w liście przez Prezydenta Gdańska zarzutów, oświadczamy, co następuje:

NIEPRAWDĄ JEST, że Port Gdańsk w ramach Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wystąpił o prawo do zmiany funkcji 10 ha plaży na Stogach (która to plaża od lat znajduje się w wieczystym użytkowaniu ZMPG).

PRAWDĄ JEST, że decyzją Prezydenta Miasta Gdańska, jako podmiotu prowadzącego całe postępowanie, w projekcie Studium wyłożonym do publicznego wglądu, teren plaży został oznaczony jako "portowo-przemysłowy" za zgodą Prezydenta, na wniosek DCT Gdańsk S.A. (wniosek numer 246 z dn. 22.03.2016 roku). Port Gdańsk złożył TYLKO uwagę do planu dotyczącą zmiany funkcji dla zalesionego terenu, który znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie plaży - co w obliczu wniosku DCT Gdańsk S.A. wydaje się oczywiste. Uwaga ta została odrzucona przez Prezydenta.

NIEPRAWDĄ JEST, że gmina Gdańsk nie otrzymuje z tytułu podatków czy innej działalności Portu Gdańsk ani złotówki.
PRAWDĄ JEST, że:
W 2016 r. do budżetu Miasta z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wpłynęło:
- 19 126 830 zł z tytułu podatku od nieruchomości,
- 1 268 148,28 zł z tytułu wieczystego użytkowania,
- 220 095,79 zł z tytułu opłat gruntowych,
- 101 237 zł z tytułu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
- 1 582 zł z tytułu opłat skarbowych,
- 4 918,90 zł z tytułu opłat geodezyjnych.
Łącznie daje to kwotę: 20 722 811,97 zł (co stanowi 10,63% przychodów ZMPG)


W 2017 r. do budżetu Miasta z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wpłynęło:
- 19 557 372 zł z tytułu podatku od nieruchomości,
- 1 268 148,28 zł z tytułu wieczystego użytkowania,
- 220 095 zł z tytułu opłaty gruntowej,
- 182,29 zł z tytułu opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
- 5 310 zł za wycinkę drzew zgodną z decyzją,
- 2709 zł z tytułu opłat skarbowych,
- 36 161,90 zł z tytułu opłat geodezyjnych.
Łącznie daje to kwotę: 21 089 978,26 zł (co stanowi 10,25% przychodów ZMPG).

W ciągu dwóch lat Port Gdańsk pokrył np. miejską część kosztów rewitalizacji w obszarze całego Gdańska ("Łączna wartość projektów rewitalizacyjnych przeprowadzonych w Gdańsku to ponad 104 mln zł, z czego kwota dofinansowania [unijnego] to ponad 64 mln zł", źródło: gdansk.pl).

NIEPRAWDĄ JEST, że mieszkańcy Gdańska nie czerpią korzyści z działalności Portu Gdańsk.

PRAWDĄ JEST, że wielu mieszkańców Gdańska jest zatrudnionych w Porcie. Dzięki swojej ciężkiej pracy mogą utrzymać rodziny. Logika nakazuje stwierdzić, że część gdańszczan żyje z Portu. Realizowane inwestycje, wzrastające przeładunki i poszerzająca się oferta gdańskiego Portu powodują powstawanie kolejnych miejsc pracy i dumę gdańszczan. Niezrozumiałe jest zatem twierdzenie, że rozwój Portu nie wpływa korzystnie na życie okolicznych mieszkańców.

NIEPRAWDĄ JEST, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk nie działa na rzecz społeczności lokalnej.

PRAWDĄ JEST, że prowadzimy takie działania zarówno dla mieszkańców miasta, jak i regionu. Działania, których do tej pory zarządy Portu nie podejmowały. Port Gdańsk wreszcie staje się miejscem otwartym dla ludzi - organizujemy dla osób zainteresowanych spacery po Porcie (tylko w jeden kwietniowy weekend Port odwiedziło ok. 70 gdańszczan w czasie 4 spacerów z przewodnikami), każdego tygodnia oprowadzamy wycieczki szkolne z Gdańska i całej Polski, wspieramy szkolne konkursy, jako Grupa Kapitałowa wspomagamy fundacje, chcemy zainicjować w Porcie plenerowe kino letnie dla okolicznych mieszkańców, współorganizujemy Żeglarski Puchar Trójmiasta, którego finał będzie miał miejsce w Gdańsku. Kończymy pracę nad projektem Infoboxu, który powstanie przy ujściu Martwej Wisły i będzie przestrzenią ogólnodostępną. Wartość tego projektu wynosi około 5 mln złotych. Przewidujemy tam część wystawienniczą, konferencyjną, gastronomiczną.

Szczególnie dziwi nas brak konsekwencji w postępowaniu Pana Prezydenta. 4 marca 2016 r. ówczesna prezes ZMPG, Dorota Raben, otrzymała od Prezydenta Miasta Gdańska list, w którym Prezydent zwraca się z prośbą o stanowisko w kwestii zamierzeń rozwojowych Portu i planowanych inwestycji na potrzeby prac nad "Studium...". Czytamy w nim:
"W szczególności proszę o odniesienie się do kwestii ewentualnego rozwoju portu w kierunku wschodnim na Wyspie Stogi, czyli w stronę kąpieliska i plaży na Stogach. Z dostępnych informacji wynika, że Strategia rozwoju portu do roku 2027 koncentruje się na akwenie i terenach na północ i zachód od Portu Północnego. W przeszłości kierunek wschodni rozwoju był przez Państwa również rozważany. Biorąc pod uwagę strategię i długofalową wizję rozwoju portu jako jednej z głównych podstaw ekonomicznych miasta rezerwa terenu w kierunku wschodnim jest w naszej ocenie jak najbardziej wskazana".

To zatem Pan Prezydent sugerował Portowi rozwój w kierunku wschodnim. Czy podejście do sprawy zależne jest od tego, kto akurat jest prezesem Portu? Czy w 2016 roku "interes mieszkańców Stogów" jeszcze nie był dla Prezydenta priorytetem?

Zapewniamy, że plany rozwojowe Portu Gdańsk będą realizowane w oparciu o zapisaną w Strategii rozwoju portu koncepcję Portu Centralnego, który powstanie u nasady Półwyspu Westerplatte.

Propozycja utworzenia inicjatywy "Paktu dla Stogów" jest niczym innym jak kolejnym elementem gry politycznej. Jesteśmy przekonani, że poziom wpływów generowany przez Port do budżetu miasta pozwala zagospodarować je w taki sposób, aby to właśnie dzielnice bezpośrednio sąsiadujące z Portem otrzymywały najwięcej środków z tej puli. To jedynie sugestia, gdyż wiemy, że decyzję o tym, gdzie zostaną przekierowane pieniądze od ZMPG, podejmuje Prezydent Miasta Gdańska lub Rada Miasta.

Zależy nam na tym, by mieszkańcy czuli się komfortowo i bezpiecznie, by mieli świadomość tego, że Port jest integralną częścią miasta.

Jako Zarząd Morskiego Portu Gdańsk raz jeszcze apelujemy do Pana Prezydenta, by Port nie był bronią w walce na rzecz kampanii wyborczej. Rozumiemy to, że wybory samorządowe są czasem gorącym, kiedy politykom zależy na tym, by ich twarze kojarzone były z misją publiczną, wykonywaną w imię najlepszego interesu mieszkańców. Port Gdańsk został jednak sztucznie i z premedytacją postawiony w roli agresora i wroga mieszkańców pobliskich dzielnic. Na to zgodzić się nie możemy.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież