Dwukrotnie więcej niż do tej pory, czyli ok. 5 mln pasażerów rocznie, będzie mógł obsłużyć Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, po oddaniu do użytku aż pięciu nowych inwestycji.
Te inwestycje, to: przedterminalowa płyta postojowa, stanowisko do odladzania, baza techniczna oraz drogi kołowania i patrolowa. Realizacja tych inwestycji zwiększyła przepustowość z 12 do 30 operacji lotniczych na godzinę. Całość inwestycji wyniosła 22,8 mln zł.
Nowa płyta postojowa związana jest z budową Terminalu T2. Łączy się ona z istniejącą płytą postojową, nową drogą kołowania oraz nowym Terminalem T2. Dzięki rozbudowie płyty postojowej, na gdańskim lotnisku liczba stanowisk dla samolotów zwiększyła się z dotychczasowych 15 do 35. Płytę wykonała spółka Budimex SA. Powierzchnia płyty, to ok. 68 tys. m kw. Część nawierzchni przeznaczona jest na jezdnie dla pojazdów technicznych, chodniki dla pasażerów i osób z obsługi technicznej.
Z kolei nowa droga kołowania zbudowana przez spółkę Skanska SA., to inwestycja ściśle związana z osiągnięciem przepustowości operacyjnej, która umożliwi obsługę nowych samolotów. Natomiast stanowisko do odladzania, to płyta o pow. 25 tys. m kw. Przewiduje się, że w okresie letnim stanowisko to może być wykorzystywane również jako płyta postojowa dla samolotów.
Budowa nowej bazy technicznej związana była z koniecznością zapewnienia zaplecza technicznego dla sprzętu ciężkiego operującego na terenie lotniska. Baza posiada miejsce do garażowania oczyszczarek lotniskowych, pługów, rotorów, ciągników, zamiatarek oraz innego sprzętu. Jednocześnie znajdują się tam pomieszczenia warsztatowe, techniczne i socjalne.
4,5-km droga patrolowo – techniczna służyć ma do patrolowania całego terenu przez służbę ochrony lotniska i Straż Graniczną. Wykonała ją firma Wakoz za kwotę 2,5 mln zł.
Prezes Portu Lotniczego w Gdańsku Tomasz Kloskowski zgłosił gotowość terminowej realizacji pięciu inwestycji umożliwiających podwojenie obsługi pasażerów.
Wszystkie inwestycje zrealizowane zostały jako projekt "Port Lotniczy w Gdańsku – modernizacja infrastruktury lotniskowej po stronie airside" przy udziale środków unijnych w ramach Funduszu Spójności i Programu Infrastruktura i Środowisko. Dodatkowo w porcie zostało wykonane m.in. nowe instalacje i oświetlenie.
W nowym terminalu pasażerskim pierwsi pasażerowie mają być obsłużeni w kwietniu 2012 r. Terminal o powierzchni prawie 40 tys. m kw. będzie w stanie obsłużyć w komfortowych warunkach około 5 mln, a w mniej komfortowych nawet 6 mln pasażerów rocznie. Terminal buduje konsorcjum, w którym liderem jest Budimex S.A., a partnerem Doraco Sp. z o.o. Koszt budowy wynosi 153 mln zł.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas uroczystości zwrócił uwagę, że port lotniczy będzie wizytówką przyszłorocznych mistrzostw EURO 2012. Jest to miejsce, do którego dotrą dziesiątki tysięcy, a może nawet sto tysięcy gości, dla których będzie to pierwszy kontakt z Gdańskiem.
Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz cieszył się z terminowości wykonanych inwestycji, pozwalających wydatnie zwiększyć obsługę pasażerów.
Patron lotniska, uczestniczący w uroczystości były prezydent Lech Wałęsa wyraził w rozmowie z dziennikarzami zadowolenie z rozbudowy portu. "Wreszcie zaczyna to być coś podobnego do lotniska, bo wcześniej, to właściwie nie wiadomo, co to było" - powiedział.
Łącznie rozbudowa gdańskiego portu lotniczego będzie kosztować 396 mln zł, z czego 180 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Pozostałą kwotę stanowi kredyt i środki własne portu. Celem programu inwestycyjnego jest poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz wyższy standard w zakresie ochrony środowiska.
Kierownik Działu Analiz i Marketingu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie Adam Skonieczny powiedział, że zakłada się, że w 2011 r. port obsłuży ok. 2 mln 450 tys. pasażerów, czyli o ok. 10 proc. więcej niż w 2010 r.
Po zakończeniu części oficjalnej zaproszono 20 osób, w tym głównie włodarzy województwa, miasta, portu lotniczego i firm wykonawczych do siłowego zadania polegającego na pociągnięciu za sznur unieruchomionego samolotu pasażerskiego. Zadnie to zostało wykonane z powodzeniem.
Port Lotniczy w Gdańsku ma połączenie z ok. 50 portami. Linie obsługuje 9 przewoźników. Jest on własnością państwowej spółki Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (37 proc. udziałów), marszałka województwa (31 proc.), prezydenta Gdańska (31 proc.). Pozostałe udziały mają prezydent Gdyni oraz prezydent Sopotu.
Tekst i zdjęcia: Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 13/12/2011 12:58 - Nowy wojewoda na start
- 13/12/2011 09:15 - Z Sopotu do ministerstwa
- 13/12/2011 09:03 - Pożar w Brzeźnie
- 12/12/2011 21:24 - Tramwaje wracają na przebudowane torowiska
- 12/12/2011 21:09 - „Generał Zaruski” zwodowany
- 12/12/2011 19:15 - Ruch Palikota na wysokościach
- 12/12/2011 13:23 - Budnik: Wdrożenie zachodnich rozwiązań w naszym kraju nie będzie łatwe
- 12/12/2011 13:15 - Energa ostrzega przed akwizytorami
- 12/12/2011 12:02 - Stachurski wojewodą pomorskim
- 12/12/2011 09:19 - Minister finansów wrogiem psów w służbie celnej?