Jakie plany inwestycyjne mają władze województwa pomorskiego do 2020 roku? Co chcą zrobić w zakresie: ochrony zdrowia, transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska, aktywności zawodowej i społecznej, czy też atrakcyjności kulturalnej i turystycznej? Na te i inne pytania udzielali wyjaśnień i odpowiedzi dyrektorzy wydziałów Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego podczas rozpoczętych 19 kwietnia konsultacji społecznych projektów Regionalnych Programów Strategicznych.
Inauguracyjne spotkanie z udziałem ponad 700 osób odbyło się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBER EXPO w Gdańsku. Przypomnijmy, że we wrześniu 2012 r. Sejmik przyjął Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 (o czym pisaliśmy). System realizacji Strategii zakłada przygotowanie sześciu regionalnych programów strategicznych (RPS). Mają one szczegółowo określić, co samorząd województwa chce konkretnie robić we współpracy z partnerami przez najbliższe siedem lat. Chodzi głównie o przedsięwzięcia rozwojowe, wykraczające poza wąsko rozumiane kompetencje samorządu. Kluczowym zadaniem RPS jest ukierunkowanie pracy samorządu na realizację zadań rozwojowych i długofalowych.
Jak powiedział otwierający konferencję marszałek pomorski Mieczysław Struk, merytoryczna zawartość sześciu RPS będzie miała bezpośrednie przełożenie na treść dwufunduszowego regionalnego programu operacyjnego dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 (RPO WP) finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Już od 8 kwietnia trwają konsultacje społeczne projektów regionalnych programów strategicznych, które potrwają do 7 czerwca 2013 r. tj. 61 dni. Projekty RPS umieszczone zostały na stronie internetowej - strategia2020pomorskie.eu wraz ze stosownymi formularzami konsultacyjnymi.
Jak stwierdził marszałek Struk spotkanie to, z tak licznym udziałem samorządowców, przedsiębiorców, przedstawicieli uczelni wyższych, itp. ma na celu rozpoczęcie debaty publicznej nad przygotowanymi sześcioma dokumentami. Intencją Zarządu Województwa Pomorskiego jest to, aby konsultacje społeczne odbywały się w powszechnym dialogu, angażującym zarówno instytucje publiczne, partnerów społecznych i gospodarczych oraz mieszkańców regionu. W ramach konsultacji planowane są również cykliczne konferencje subregionalne oraz konferencje podsumowujące dla poszczególnych sześciu programów.
Terminy tych wszystkich spotkań będą już wkrótce dostępne na wspomnianej stronie internetowej.
Podczas inauguracyjnego spotkania 19 kwietnia w AmberExpo, charakterystyczne było, że w momencie kiedy Jolanta Wierzbicka, kierownik Referatu Departamentu Zdrowia Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego zaczęła omawiać regionalny program strategiczny w zakresie ochrony zdrowia, ogromna sala wyraźnie się przerzedziła. Można z tego wywnioskować, że przy wystawionej przez mieszkańców Pomorza ocenie dwa z plusem za obecny stan pomorskiej ochrony zdrowia, mało kto już wierzy w jego poprawę.
Podczas dyskusji Wojciech Waśkowski, z Muzeum Obrony Wybrzeża Hel, wskazał na potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na ochronę pomorskiego krajobrazu, bo on też jest naszym dobrem kulturalnym. Zaapelował o uregulowania prawne w sprawie przynależności własnościowej zabytków o charakterze militarnym i obronnym. To one poza okresem letnim mogą na Pomorzu wydłużyć sezon o turystów chętnie zwiedzających takie zabytkowe obiekty jakich jest kilka choćby na Półwyspie Helskim. Kilka niestety zostało bezmyślnie zniszczonych, chociaż były to zabytki unikatowe w skali światowej.
Ciekawą wypowiedź miał prof. Tadeusz Wrycza, absolwent Wydziału Okrętownictwa na Politechnice Gdańskiej, na zdjęciu z prawej podczas rozmowy z Włodzimierzem Szordykowskim, dyrektorem Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Województwa Pomorskiego. Profesor Wrycza zaapelował o żeglowne udrożnienie Wisły choćby z Gdańska do Bydgoszczy. W najbliższych latach kilkakrotnie wzrosną obroty kontenerowe. Drogi i kolej okażą się nie wystarczające na ich przewóz z Portu Gdańskiego w głąb kraju. Wrycza wskazał również na potrzebę zachowania rzecznej żeglugi poprzez planowaną budowę mostów, ale koniecznie mostów zwodzonych. Tylko takie gwarantują zapewnienie międzynarodowego wodnego szlaku transportowego
Wła-49 amerski49@wp.pl
Fot. Włodzimierz Amerski
- 21/04/2013 16:49 - 26 kwietnia zamknięty dla ruchu fragment ul. Krynickiej
- 21/04/2013 16:45 - Wybór ofert na odbiór i transport odpadów komunalnych w Gdańsku
- 21/04/2013 16:19 - Kwietniowa Sesja Rady Miasta Gdańska
- 20/04/2013 23:32 - Targi mieszkaniowe w wiosennej odsłonie
- 19/04/2013 17:44 - Dośla: wstyd za polski wymiar sprawiedliwości
- 19/04/2013 16:56 - I Forum Transportu Intermodalnego Fracht
- 19/04/2013 16:52 - Tymczasowa sygnalizacja świetlna na ulicy Słowackiego
- 19/04/2013 16:50 - Zawężenie jezdni na ul. Jaśkowa Dolina
- 19/04/2013 11:09 - Proces Grudzień 1970: Kociołek niewinny
- 18/04/2013 19:11 - Tunel dla pieszych na ul. Słowackiego zamknięty dla ruchu