Należy wymusić lepsze działania służb w obsłudze polskich portów morskich i usprawnić do nich transport lądowy. Bez racjonalnej gospodarki morskiej, należytego powiązania Śląska z Pomorzem, a także bez sprawnych kolei, autostrad jak również energetyki, nie będzie silnej gospodarki Istotnym jest, aby w nowym układaniu się korytarzy europejskich i światowych nie zapominać o tym, że ci, którzy będą na boku tych korytarzy, których infrastruktura nie będzie wplatać się w powiązania międzynarodowe, choćby na osi Bałtyk- Adriatyk czy wschód-zachód, niestety będą zmarginalizowani. Małe i średnie gospodarki, które odpuszczą tworzące się obecnie korytarze transportowe, zostaną zmarginalizowane. Te słowa wypowiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, uczestniczący w I Forum Transportu Intermodalnego Fracht, które odbyło się 18 kwietnia w gdańskim AmberExpo.
Piechociński zapowiedział, że już wkrótce rząd będzie prowadził z samorządami mądry, racjonalny dialog polityczny oraz będzie dyskutować i przedstawiać propozycje w celu wykorzystania unijnych pieniędzy w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020. Zadeklarował, że będzie integrowany transport, gospodarka, w tym gospodarka morska, głównie poprzez oddolne, samorządowe wspólne działanie. Tym bardziej jest to potrzebne, gdyż Polska ma 6 mld zł do zagospodarowania. - I dlatego ponad podziałami politycznymi należy jak najszybciej stworzyć listę superpriorytetów gospodarczych - powiedział Piechociński.
W pierwszym takim forum dotyczącym transportu intermodalnego uczestniczyło ponad 300 przedstawicieli samorządów, spółek przewozowych, centrów logistycznych, terminali, portów i środowisk naukowych.
Wiceminister transportu Andrzej Massel powiedział, że istotną cechą przewozów intermodalnych jest ich międzynarodowy charakter. W tym znaczeniu istotne są krajowe inwestycje, takie jak budowa linii E65 czy budowa infrastruktury kolejowej w portach, jak również to, że magistrala węglowa staje się powoli magistralą kontenerową. Obecnie w Polsce udział transportu intermodalnego stanowi zaledwie ok. 4 proc. w ogólnym transporcie. W niektórych krajach europejskich, ten udział wynosi ponad 20 procent.
W ocenie organizatora forum Dariusza Kostrzębskiego, prezesa spółki KOW media&marketing, przewozy intermodalne będą rosły w siłę w ciągu najbliższych lat. Ten rodzaj transportu może stanowić nieograniczone pole rozwoju inwestycyjnego dla przewoźników, portów, terminali oraz centrów logistycznych. Szacuje się, że przewozy intermodalne do 2020 roku mogą obniżyć koszty generowane przez transport nawet o 3 mld zł. Kostrzębski wyraził nadzieję, że za 20 lat, podczas XX Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2033, kiedy udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym będzie na poziomie nie ok. 4 proc. jak obecnie, ale np. 28 proc., jak jest teraz w Niemczech, czy 31 proc. jak w Portugalii, też będzie można powiedzieć, że właśnie tu w Gdańsku rozpoczęto proces długofalowych działań i konkretnych zmian na rzecz dochodowego biznesu, jakim jest niewątpliwie transport intermodalny.
– Pomorze jako region jest liderem w kwestiach transportowych, zmian na kolei, rozwoju portów i wszystkiego, co jest ściśle związane z logistyką - stwierdził Ryszard Świlski (na zdjęciu powyżej), członek zarządu województwa pomorskiego, prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. - Jeszcze kilka lat temu nikt nie spodziewał się takiego rozwoju inwestycyjnego. Mam też nadzieję, że w podobnym gronie będziemy się tutaj spotykać corocznie, bo nie ma nic ważniejszego jak rozwój polskiej gospodarki.
Wła-49 amerski49@wp.pl
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 21/04/2013 16:45 - Wybór ofert na odbiór i transport odpadów komunalnych w Gdańsku
- 21/04/2013 16:19 - Kwietniowa Sesja Rady Miasta Gdańska
- 20/04/2013 23:32 - Targi mieszkaniowe w wiosennej odsłonie
- 19/04/2013 17:44 - Dośla: wstyd za polski wymiar sprawiedliwości
- 19/04/2013 17:20 - Nowa perspektywa inwestycyjna dla Pomorza do 2020 roku
- 19/04/2013 16:52 - Tymczasowa sygnalizacja świetlna na ulicy Słowackiego
- 19/04/2013 16:50 - Zawężenie jezdni na ul. Jaśkowa Dolina
- 19/04/2013 11:09 - Proces Grudzień 1970: Kociołek niewinny
- 18/04/2013 19:11 - Tunel dla pieszych na ul. Słowackiego zamknięty dla ruchu
- 18/04/2013 18:33 - Wrzeszczanki i ich ślady