Nie żyje poszukiwany od 2005 roku wiceprezydent Gdańska » Dariusz Śmiałkowski, b. wiceprezydent Gdańska w latach 1990-94, poszukiwany listem gończym i europej... Szewczak: Gierek mógłby mieć duże kompleksy, obserwując to, co wyczyni... » „Aż dziwne, że tak późno agencja Fitch zdecydowała się na taką negatywną perspektywę i wydaje się, ż... Hit! Wyciekło nagranie z prezydentem w szatni reprezentacji! Świętował... » Polska pokonała wczoraj Finlandię na Stadionie Śląskim w Chorzowie i tym samym wciąż ma szansę nawet... Gdańska bazylika na cenzurowanym... » Równi i równiejsi, czyli Wojewódzki Konserwator Zabytków po raz kolejny karze gospodarza i proboszcz... Prezydent Nawrocki: Musimy w końcu załatwić kwestię reparacji » Prezydent RP Karol Nawrocki w trakcie uroczystości na Westerplatte powiedział, że domaga się reparac... Prof. Piotr Czauderna: Pokłady łatwego zła » W ostatnich latach karierę robi pojęcie hejtu w internecie; nazywane jest to inaczej mową nienawiści... 1 września - czas polskiego honoru » Bezpłatna "Gazeta Gdańska" w swoim najnowszym wydaniu przypomina wiele gdańskich i pomorskich okolic... Jarosław Kaczyński w Gdańsku » 25 sierpnia Jarosław Kaczyński w Sali BHP prezes Prawa i Sprawiedliwości spotkał się z mieszkańcami ... Prezes PiS: Niemcy prowadzą do rozbicia naszej tożsamości » „Jest także inna wojna, którą pozwolę sobie określić jako wojnę hybrydową. To jest operacja prowadzo... Prezydent w mateczniku... » 4 dni po zaprzysiężeniu na Prezydenta RP - dr Karol Nawrocki weekend spędził w rodzinnym domu. Był n...
Gdańska bazylika na cenzurowanym...
piątek, 05 września 2025 07:47
Gdańska bazylika na cenzurowanym...
Równi i równiejsi, czyli Wojewódzki Konserwator Zabytków po raz
Najlepsze
sobota, 13 września 2025 06:16
Najlepsze
Na kortach Sopockiego Klubu Tenisowego zakończył się Ogólnopolski
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
środa, 30 kwietnia 2025 22:06
Z jazzowej półki: Dziki geniusz – Charles Mingus
Stosunkowo niedawne zauroczenie muzyką Mingusa, mogę jedynie

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
środa, 30 maja 2012 14:40

„Kolejowy korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk – perspektywy na przyszłość”, to temat seminarium, które odbyło się 29 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele ministerstw transportu z Czech, Słowacji, Słowenii i Włoch, operatorów kolejowych i zarządców infrastruktury transportowej.




To już kolejna inicjatywa organizowana w ostatnim czasie na Pomorzu na rzecz szlaku transportowego Północ – Południe. Infrastruktura kolejowa tego szlaku w nomenklaturze UE została określona mianem korytarza kolejowego nr 5. Zaczyna się on w Gdyni, kończy zaś – w Trieście. Uruchomienie korytarza jest planowane na rok 2015.


alt


Podkreślenie ważności przewozów kolejowych i intermodalnych, realizowanych w ramach korytarza, jest związane z ekologicznym aspektem przewozów transportowych, stąd szlak Bałtyk – Adriatyk często jest określany jako zielony korytarz. Przewozy kolejowe zużywają trzykrotnie mniej energii niż przewozy transportu drogowego, są także bardziej bezpieczne. Koncepcja tworzenia „zielonych korytarzy transportowych” powinna stanowić ważne wyzwanie dla przyszłego rozwoju transportu Unii Europejskiej, w tym Polski. W tym kierunku zmierza większość unijnych dokumentów, m.in. Biała Księga Polityki Transportowej postulująca, aby udział przewozów intermodalnych w strukturze ruchu do 2030 kształtował się na poziomie 30 proc. Realizacja tego postulatu będzie niezwykle trudna dla Polski, udział bowiem transportu intermodalnego w przewożonych towarach występuje w naszym kraju na poziomie zaledwie 3-4 proc.


alt


Gdańskiemu seminarium towarzyszyło posiedzenie Rady Wykonawczej Korytarza Kolejowego nr 5, tworzonej przez przedstawicieli ministerstw transportu państw członkowskich UE, przez których terytorium przebiega korytarz. Celem tego spotkania, organizowanego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jest dyskusja na temat modelu konsolidacji środowiska biznesowego, złożonego z zarządców infrastruktury transportowej i operatorów kolejowych, z jednostkami publicznymi i wspólnych działań na rzecz kolejowego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk w Polsce.


alt



Podczas seminarium usłyszeliśmy, iż Pomorze stawia na transport kolejowy. Już za trzy lata część towarów, które trafiają do nas drogą morską, będzie dalej jechała pociągami. Zużywają one trzy razy mniej energii niż transport drogowy. Są też bezpieczniejsze.


Marszałek Mieczysław Struk powiedział, że transport kolejowy w naszym kraju wykorzystywany jest tylko w czterech procentach. Potrzebna jest poprawa infrastruktury kolejowej. Musi zostać skończony remont linii E65, trzeba też wybudować most kolejowy na Motławie oraz zmodernizować linię kolejową od portu morskiego w Gdańsku do Pruszcza Gdańskiego. W rejonie Tczewa – zapewnił marszałek Struk - powstanie też tak zwany suchy port kolejowy. Województwo chce pozyskać środki na te inwestycje z Unii Europejskiej.


Tymczasem jak twierdzi Piotr Stomma z Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, konieczne jest również nawiązanie współpracy z innymi krajami. Trzeba utworzyć wspólny punkt zamawiania tras transportowych w całym korytarzu lub na jego odcinkach.


Lokalizacja kontynentalnej części korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk obejmuje obszar od portów w Gdyni i w Gdańsku do portów północnego Adriatyku, Włoch i Słowenii, choć odgałęzienia korytarza sięgają także basenów M. Egejskiego i Czarnego. Długość korytarza wynosi 1700 km. W regionach, które przecina żyje 55 milionów ludzi z pięciu krajów członkowskich UE. Skandynawska część korytarza obejmuje zaś połączenie od Oslo aż do Karlskrony. Szwedzka część korytarza objęta została statusem „autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona”.


Wypełnienie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce stanowią linia kolejowa E-65 oraz autostrada A1. Oba te projekty znajdują się bardzo wysoko na liście priorytetowych inwestycji zarówno w skali kraju jak i Wspólnoty. Wyrazem tego było między innymi wpisanie przebudowy linii E-65 i budowy autostrady A-1 na listę 30 priorytetowych osi transportowych Trans-Europejskiej Sieci Transportowej.

Wła-49


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież