„Kolejowy korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk – perspektywy na przyszłość”, to temat seminarium, które odbyło się 29 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele ministerstw transportu z Czech, Słowacji, Słowenii i Włoch, operatorów kolejowych i zarządców infrastruktury transportowej.
To już kolejna inicjatywa organizowana w ostatnim czasie na Pomorzu na rzecz szlaku transportowego Północ – Południe. Infrastruktura kolejowa tego szlaku w nomenklaturze UE została określona mianem korytarza kolejowego nr 5. Zaczyna się on w Gdyni, kończy zaś – w Trieście. Uruchomienie korytarza jest planowane na rok 2015.
Podkreślenie ważności przewozów kolejowych i intermodalnych, realizowanych w ramach korytarza, jest związane z ekologicznym aspektem przewozów transportowych, stąd szlak Bałtyk – Adriatyk często jest określany jako zielony korytarz. Przewozy kolejowe zużywają trzykrotnie mniej energii niż przewozy transportu drogowego, są także bardziej bezpieczne. Koncepcja tworzenia „zielonych korytarzy transportowych” powinna stanowić ważne wyzwanie dla przyszłego rozwoju transportu Unii Europejskiej, w tym Polski. W tym kierunku zmierza większość unijnych dokumentów, m.in. Biała Księga Polityki Transportowej postulująca, aby udział przewozów intermodalnych w strukturze ruchu do 2030 kształtował się na poziomie 30 proc. Realizacja tego postulatu będzie niezwykle trudna dla Polski, udział bowiem transportu intermodalnego w przewożonych towarach występuje w naszym kraju na poziomie zaledwie 3-4 proc.
Gdańskiemu seminarium towarzyszyło posiedzenie Rady Wykonawczej Korytarza Kolejowego nr 5, tworzonej przez przedstawicieli ministerstw transportu państw członkowskich UE, przez których terytorium przebiega korytarz. Celem tego spotkania, organizowanego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jest dyskusja na temat modelu konsolidacji środowiska biznesowego, złożonego z zarządców infrastruktury transportowej i operatorów kolejowych, z jednostkami publicznymi i wspólnych działań na rzecz kolejowego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk w Polsce.
Podczas seminarium usłyszeliśmy, iż Pomorze stawia na transport kolejowy. Już za trzy lata część towarów, które trafiają do nas drogą morską, będzie dalej jechała pociągami. Zużywają one trzy razy mniej energii niż transport drogowy. Są też bezpieczniejsze.
Marszałek Mieczysław Struk powiedział, że transport kolejowy w naszym kraju wykorzystywany jest tylko w czterech procentach. Potrzebna jest poprawa infrastruktury kolejowej. Musi zostać skończony remont linii E65, trzeba też wybudować most kolejowy na Motławie oraz zmodernizować linię kolejową od portu morskiego w Gdańsku do Pruszcza Gdańskiego. W rejonie Tczewa – zapewnił marszałek Struk - powstanie też tak zwany suchy port kolejowy. Województwo chce pozyskać środki na te inwestycje z Unii Europejskiej.
Tymczasem jak twierdzi Piotr Stomma z Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, konieczne jest również nawiązanie współpracy z innymi krajami. Trzeba utworzyć wspólny punkt zamawiania tras transportowych w całym korytarzu lub na jego odcinkach.
Lokalizacja kontynentalnej części korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk obejmuje obszar od portów w Gdyni i w Gdańsku do portów północnego Adriatyku, Włoch i Słowenii, choć odgałęzienia korytarza sięgają także basenów M. Egejskiego i Czarnego. Długość korytarza wynosi 1700 km. W regionach, które przecina żyje 55 milionów ludzi z pięciu krajów członkowskich UE. Skandynawska część korytarza obejmuje zaś połączenie od Oslo aż do Karlskrony. Szwedzka część korytarza objęta została statusem „autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona”.
Wypełnienie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce stanowią linia kolejowa E-65 oraz autostrada A1. Oba te projekty znajdują się bardzo wysoko na liście priorytetowych inwestycji zarówno w skali kraju jak i Wspólnoty. Wyrazem tego było między innymi wpisanie przebudowy linii E-65 i budowy autostrady A-1 na listę 30 priorytetowych osi transportowych Trans-Europejskiej Sieci Transportowej.
Wła-49
- 01/06/2012 13:34 - Żabianka w cieniu wieżowca
- 01/06/2012 13:29 - Miejska Strefa Kultury – dla gdańszczan i gości EURO2012!
- 01/06/2012 13:24 - Drożej miejską komunikacją
- 01/06/2012 13:11 - Czerwony Żyrardów poparł strajk na Wybrzeżu w 1971 r.
- 30/05/2012 15:12 - Miejsko-wojewódzki sztab operacyjny turnieju UEFA EURO 2012 w Gdańsku
- 30/05/2012 14:34 - Wydatki na dziennikarzy z Niemiec – prezydent do wyjaśnienia
- 30/05/2012 14:13 - Starosta: Wysoki poziom kształcenia - atuty na rynku pracy
- 30/05/2012 14:08 - Wydział Prawa Szkoły Wyższej Prawa i Dyplomacji w Gdyni najlepszy wśród szkół niepublicznych
- 30/05/2012 10:01 - Nagroda Prezydenta RP dla Grupy ENERGA
- 30/05/2012 09:10 - Zmiany komunikacyjne podczas EURO 2012