Rekordowa ilość 510 wystawców z 25 krajów, innowacyjne produkty, nowoczesne rozwiązania, premiery i niespodzianki dla zwiedzających, to wszystko już od wtorku 24 września można oglądać w Gdańsku podczas 10. Jubileuszowych Targów Kolejowych TRAKO 2013.
Targi Kolejowe TRAKO to cykliczna impreza organizowanej co dwa lata. W tym roku po raz pierwszy odbywa się w nowej siedzibie w Centrum Wystawienniczo Kongresowym AmberExpo w Letnicy. Targi potrwają do 27 września. Jest to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego, które zostało objęte honorowym patronatem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Swoje najlepsze oferty, zajmując powierzchnię ponad 20 tys. m kw. prezentuje o 60 firm więcej niż w roku 2011. Dla nich musiano rozstawić trzy dodatkowe hale wystawiennicze. Na targach pojawili się wszyscy uczestnicy krajowego rynku kolejowego, spółki Grupy PKP, prywatni i samorządowi przewoźnicy oraz dostawcy technologii dla kolei i taboru. Wśród zagranicznych wystawców tegorocznej edycji najliczniejszą grupę stanowią firmy z Austrii, Czech i Niemiec.
Tegoroczna wystawa taboru kolejowego TRAKO, to również ponad kilometr torów ekspozycyjnych. Zwiedzający mogą podziwiać m. in. Tramwaj Tramino Jena, tj. pierwszy polski tramwaj na rynku niemieckim dostarczony przez firmę Solaris oraz Express InterCity Premium, tj. pierwszy skład Pendolino, który pojawi się w Gdańsku w dniach 26-27 września. PKP CARGO jako jedna z nielicznych firm na rynku polskim, prezentuje podczas targów swoje usługi w nowoczesnym, mobilnym kinie 5D. Tradycyjnie, jak co dwa lata, lider wśród polskich producentów taboru szynowego PESA Bydgoszcz SA również prezentuje swoje szynowe produkty. Jednym z najciekawszych pojazdów, którego PESA nie pokazywała dotąd na żadnej imprezie wystawienniczej w Polsce, jest lokomotywa Gama Marathon.
Targi TRAKO to także bogaty program merytorycznych wydarzeń towarzyszących wystawie jak m.in. debaty, konferencje, liczne seminaria i prezentacje firm. W tym roku odbywają się one w warunkach oferowanych przez nowoczesne Centrum Targowo-Kongresowe AMBEREXPO.
Pierwszy dzień targowy obfitował w kilka ważnych dla branży wydarzeń. Na szczególną uwagę zasługuje ceremonia otwarcia targów i organizowana przez Rynek Kolejowy debata „Procesy inwestycyjne w infrastrukturze kolejowej”. Prelegenci spotkania dyskutowali nad przyszłością polskiej infrastruktury kolejowej, siecią optymalną kosztowo i systemowo oraz nad sposobami zabezpieczenia kolei przed ryzykiem utraty środków Unii Europejskiej. Odbyło się także seminarium pn. „Kompleksowy system analizy i oceny bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce" zorganizowane przez Urząd Transportu Kolejowego i Katedrę Transportu Szynowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.
Wśród licznych uczestników tegorocznych targów Trako spore zainteresowanie wzbudził występ egzotycznego zespołu muzyczno tanecznego, którego bardzo zgrabne i skąpo ubrane tancerki przemieszczające się od stoiska do stoiska odtańczyły tańce kubańskie.
Drugi dzień targowy rozpocznie konferencja nt. „Kolej 2020 Zielone czy czerwone światło?” przygotowana przez Fundację Pro Kolej. Ważnym wydarzeniem będzie również konferencja Grupy PKP „Powrót pasażerów do kolei – plan działania”. Na debatę „Badania i rozwój w transporcie kolejowym w horyzoncie 2020" zapraszają Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego oraz Instytut Kolejnictwa.
Na uwagę zasługuje organizowana 26 września (czwartek) przez grupę PKP, debata ekspertów z dziennikarzami nt. „Pendolino - fakty i mity”. Jej celem jest propagowanie i umacnianie rzetelnych informacji dotyczących taboru zamówionego przez PKP Intercity i jego funkcjonowania w Polsce. Debata adresowana jest do przedstawicieli mediów branżowych, ogólnopolskich, regionalnych oraz wszystkich miłośników kolei.
Trzeci dzień targowy to również seminarium pt. „Rola kolei dużych prędkości we współczesnej gospodarce" przygotowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP.
Podczas tegorocznych targów 25 września (środa) podpisana zostanie również umowa na dostawę 5 nowych dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Przypomnijmy, że do naszego miasta trafią tramwaje PESA Jazz 128 NG. Pojazdy będą w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe (dzięki czemu mogą obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą). W każdym tramwaju zainstalowany zostanie monitoring oraz klimatyzacja. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
Zakup tramwajów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III b. Tramwaje najpóźniej powinny pojawić się w Gdańsku do grudnia 2014 roku.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
- 27/09/2013 20:38 - Pomaska: Mam też zmysł rywalizacji
- 27/09/2013 20:24 - Rzecznik prezydenta odpowiada na pytania w sprawie działki TVP
- 27/09/2013 20:04 - Gdańska daje kosztowny prezent UG i podnosi podatek od nieruchomości
- 26/09/2013 18:11 - Hojność prezydenta
- 26/09/2013 18:07 - Stocznia Gdańsk strajkuje!
- 25/09/2013 12:32 - Paweł Adamowicz powinien sprawdzić pracę wiceprezydenta Macieja Lisickiego
- 24/09/2013 20:21 - Skazani związkowcy - po 11 latach, ale na 10 dni przed wielką manifestacją
- 24/09/2013 17:38 - Targ Węglowy poza imprezami otwarty
- 24/09/2013 17:26 - Oktoberfest w Hotelu Gdańsk – nowa stara tradycja
- 24/09/2013 16:59 - Przed XLIII sesją Rady Miasta Gdańska