Nabożeństwo Drogi Krzyżowej w obozie Stutthof » W sobotę, 18 marca, Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej Archidiecezji Gdańskiej, zorganizował wyj... W tygodniku „Sieci”: Beata Szydło wchodzi do gry » W nowym wydaniu tygodnika „Sieci” Beata Szydło, posłanka PiS do Parlamentu Europejskiego mówi, jak w... Zarząd Wodociągów – umiejętność utrzymania się na wodzie wskazana » Rada Nadzorcza komunalnej spółki Gdańskie Wodociągi SA powiększyła z jednej do trzech osób skład jej... Piekarz prezydentem? » Przed setkami lat zdarzało się już, że burmistrzami tysiącletniego Gdańska zostawali cenieni przez g... Halabardnik w Dworze Artusa w blasku świec (zapachowych) » Kto z nas by nie marzył o zapachowej świecy podarowanej przez gdańskiego halabardnika podczas fety i... Stefan Wilmont skazany na dożywocie za zabójstwo Pawła Adamowicza » Sąd Okręgowy w Gdańsku skazał Stefana Wilmonta za zabójstwo Pawła Adamowicza na dożywocie.Sąd zezwol... Polska Matką Naszą… » W Wielki Piątek 22 marca 1940 r. rozstrzelano drugą grupę 67 gdańszczan, przebywających w obozie Stu... Energa Mecenasem Opery Bałtyckiej » Energa z Grupy Orlen w 2023 roku będzie Mecenasem Opery Bałtyckiej.- Jest to bardzo szczególny dla n... Stan dialogu społecznego w dobie kryzysu » Stan dialogu społecznego, jego perspektywy i kondycja układów zbiorowych pracy to tematy konferencji... W najnowszym numerze ,,Sieci”: Odwieczna walka między dobrem i złem » Motyw walki między siłami dobra i zła jest wykorzystywany na wielu płaszczyznach, szczególnie w kult...
Zarząd Wodociągów – umiejętność utrzymania się na wodzie wskazana
czwartek, 16 marca 2023 18:05
Zarząd Wodociągów – umiejętność utrzymania się na wodzie wskazana
Rada Nadzorcza komunalnej spółki Gdańskie Wodociągi SA
Skromna wygrana w dobrym stylu
niedziela, 12 marca 2023 22:06
Skromna wygrana w dobrym stylu
Pierwsze punkty w 2023 roku zdobyła drużyna AP ORLEN. Podopieczne
Wraca Conrado, bez Czubaka i bez goli, bramka Zyski dla Gedanii...
piątek, 17 marca 2023 15:52
Wraca Conrado, bez Czubaka i bez goli, bramka Zyski dla Gedanii...
EKSTRAKLASA PKO BP
Po minutach, dniach, tygodniach i
Warta wypunktowała Lechię
niedziela, 19 marca 2023 14:35
Warta wypunktowała Lechię
Lechia dobrze zaczęła mecz w Grodzisku Wielkopolskim, ale była

Galeria Sztuki Gdańskiej

Pewien telefon wieczorową porą
niedziela, 12 marca 2023 10:07
Pewien telefon wieczorową porą
Kiedy zadzwonił, byłem lekko zdezorientowany, nie wiedziałem czy
Finał zmagań siatkarskich
niedziela, 26 lutego 2023 18:58
Finał zmagań siatkarskich
Zakończyły się zmagania najmłodszych uczestników Gdańskiej

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Elbląg: III Kongres Środowisk Patriotycznych
wtorek, 07 lutego 2023 18:44
Elbląg: III Kongres Środowisk Patriotycznych
W sobotę 4 lutego odbył się III Kongres Środowisk Patriotycznych.
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Mariusz Sładczyk - „Krechy i Kreski”

Ocena użytkowników: / 11
SłabyŚwietny 
czwartek, 23 czerwca 2016 20:18

Z dr Mariuszem Sładczykiem, Dziekanem Zamiejscowego Wydziału Sztuki Nowych Mediów, Polsko - Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, grafikiem, członkiem Zarządu Okręgu Gdańskiego ZPAP rozmawia Stanisław Seyfried.



- W roku 1984 ukończyłeś gdańską PWSSP w Pracowni Projektowania Graficznego pod kierunkiem prof. Marka Freudenreicha. W Twoim dossier poza etatem w macierzystej uczelni pojawia się również praca na Uniwersytecie Bilkent w Ankarze, gdzie spędziłeś dwanaście lat i jak wiem byłeś tam jednym z kilku polskich wykładowców.

Mariusz Sładczyk: Związki gdańskiej uczelni z uniwersytetem w Ankarze rozpoczęły się na początku lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku. Jednym z pierwszych polskich wykładowców był tam prof. Witold Janowski, a później prof. Jerzy Zabłocki z Gdańska. Ja pojechałem do Turcji w roku 2000 i pracowałem na Wydziale Sztuk Pięknych Architektury i Projektowania Graficznego.


alt

Mariusz Sładczuk - Balociąg, 2016, tech. własna


- Przypuszczam, że przez tyle lat pracy w Turcji dbałeś również o własny rozwój artystyczny.
Mariusz Sładczyk: Tak samo jak w Polsce, zobowiązani byliśmy do udziału w wystawach. Mieliśmy dużo okazji do wystawiania za granicą, również w Nowym Jorku. W roku 2006  podejmowaliśmy artystów z Gruzji. Miałem tę wielką okazję pokazywania im cudów Kapadocji. Jeździłem tam od czasu do czasu w weekendy, ponieważ atmosfera tego miejsca jest niesamowita. Z całego świata przyjeżdżają ludzie aby zobaczyć jaskinie i kościoły drążone w tufie wulkanicznym. Niewątpliwie miejsce to miało również inspirujący wpływ i na mnie, jeżeli nie bezpośrednio to na pewno nastawiało pozytywnie moją psychikę do dalszej pracy. Lubiłem tam jeździć, jak to się popularnie mówi „ładować akumulatory”. Pamiętam również z tamtych czasów współpracę z grupą artystów tureckich z awangardowego ugrupowania „Hangar”.


alt

Mariusz Sładczyk - Wyhodowałem wam demona, 2016, tech. własna


- Na ostatniej Twojej wystawie „Krechy i Kreski” w galerii ZPAP w Gdańsku, Kapadocji nie zauważyłem.
Mariusz Sładczyk: To inna wystawa, choć w kilku pracach zauważyć można balony, które podejrzałem właśnie tam. Pokazywały się na niebie bardzo rano, kiedy było jeszcze względnie chłodno. Turystyka balonowa jest tam bardzo popularna.


- Przejdźmy zatem do Twojej twórczości, którą tworzą „krechy i kreski”, układające się w oryginalne obrazy.
Mariusz Sładczyk: Kreska jest zawsze podstawą wszelkiej twórczości. Wszystko zaczęło się od punktu, znaku który można rozwijać. Wszyscy artyści od tego muszą zacząć, nawet ci którzy malują dużymi płaszczyznami.


alt

Mariusz Słladczyk - Generał Gombro, 2016, tech. własna


- Rysunek zawsze był podstawą wszelkiej twórczości, widać to doskonale w pracach Tych najsłynniejszych.
Mariusz Sładczyk: Oczywiście, to nie ulega wątpliwości. Jeżeli ktoś nawet operuje przestrzenią to i tak kreska czy punkt musi się gdzieś pojawić.


- Twoje zdolności, talent i wiedza spotykają się z narzędziem informatycznym, komputerem, dla niektórych jeszcze dziś medium tajemniczym i zagadkowym.  
Mariusz Sładczyk: Poprzez informatykę otrzymaliśmy nowe możliwości tworzenia i wiem, że wielu artystów zżyma się na tego rodzaju sztukę, ale zarówno komputerem jak i ołówkiem można zrobić coś bardzo złego lub coś bardzo dobrego. To trzeba rozgraniczyć. Umiejętność rysowania cały czas jest podstawą, bez niej najlepszy komputer nie pomoże. Komputer za artystę nie narysuje. Jest on nieco bardziej skomplikowanym ołówkiem, za pomocą którego możesz kilka rzeczy zrobić jednocześnie. Łatwiej coś wycofać czy poprawić. Daje po prostu nowe możliwości, to jest nowa technologia, od której nie uciekniemy. Moja technika w pierwszej fazie tworzenia sprowadza się do tworzenia małych rysunków ołówkiem lub pisakiem. Rysunek powstaje jednocześnie z myślą, która prowadzi rękę. Przeglądam te prace i nadające się skanuję w wysokiej rozdzielczości. Następnie w komputerze dokonuję przy pomocy odpowiedniego programu wektoryzacji linii, aby swobodnie móc je np. przeskalowywać. Dzięki temu uzyskują one zupełnie inną ekspresję, stają się czymś nowym, innym, zaczynają żyć inaczej. Często również multiplikuję, obracam, nakładam jeden rysunek na drugi. Czasami sięgam do starych sztychów, nie chronionych prawami autorskimi, które inspirują mnie w dalszej pracy, tworzenia czegoś nowego.


alt

Mariusz Sladczyk - Pora się budzić, 2016, tech. własna


- W  takim razie, co w Twojej technice jest najważniejsze?
Mariusz Sładczyk: Tym pierwszym impulsem jest myśl. Może w podświadomości rodzi się pewien automatyzm a ręka nadaje myśli wyraz i wtedy już wiem co będzie dalej. W moim przypadku te wszystkie impulsy sprzęgają się jednocześnie, to jest sytuacja dalece dynamiczna.


- Czy zatem uważasz się, za nowoczesnego kontynuatora starych technik artystycznego druku.
Mariusz Sładczyk: Jeżeli mówimy o połączeniu techniki cyfrowej ze starym rytem, oczywiście jest to pewnym pomostem pokoleniowym między starym a nowym, ówcześni rytownicy nie uważali się jednak za artystów, a raczej za rzemieślników. Dzisiaj sytuacja jest trochę inna bowiem bazę stanowi  artystyczne klasyczne wykształcenie, dawniej rytownik i tak w większości powielał wcześniejszą pracę artysty. Dziś grafik komputerowy, musi zawierzyć swojemu talentowi, zdolnościom i wiedzy, aczkolwiek jest i taka twórczość, która powstaje jedynie dzięki komputerowi, ona posiada również swoją wartość. Z drugiej jednak strony, człowiek który nie ma w sobie kreatywności sam z komputera i tak nic nie wydobędzie, a jeżeli już, to będzie to wszystko miałkie, płaskie i bez wyrazu.


alt

Mariusz Sładczyk
fot. Stanisław  Seyfried



- No właśnie. Od lat istnieje w Polsce uczelnia również w Gdańsku, która przygotowuje grafików do pracy z tym narzędziem.
Mariusz Sładczyk: Tak. To Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z siedzibą w Warszawie z Oddziałem w Gdańsku. Już z ponad dwudziestoletnią tradycją. Przygotowujemy ludzi, którzy po naszych studiach mogą podjąć pracę redaktorów graficznych w agencjach, drukarniach czy samodzielnie poprowadzić swoja firmę. Sam zakres umiejętności jest bardzo szeroki, tak jak w grafice projektowej, od ilustracji autorskiej poprzez projektowanie graficzne: plakatów, znaków firmowych, czy identyfikacji wizualnej firm, gdzie trzeba uwzględnić wiele czynników aż do animacji 3D, czy animacji poklatkowej.


- Dziękując za rozmowę, Zapraszam wszystkich zainteresowanych do obejrzenia wystawy „Krechy i Kreski” do Galerii ZPAP w Gdańsku przy ulicy Mariackiej 46/47. Wystawa czynna jest jeszcze do 29 czerwca.

Zdjęcia prac Mariusz Sładczyk 


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież