Likwidator Radia Gdańsk z wierchuszką KO na marszu w Warszawie » Zamiast “czystej wody” jest gęsty szlam w Radiu Gdańsk. W niedzielę, 25 maja, w Warszawie odbyły się... Kim naprawdę jest Karol Nawrocki? Co mówią o nim ludzie z Gdańska, byl... » „To jest po prostu człowiek, który swoją pracowitością wspiął się na poszczególne stanowiska, ale za... Apel do rodaków przed drugą turą wyborów prezydenckich » My, uczestnicy Konferencji Formacji Niepodległościowej, 24. organizacji działaczy opozycji antykomun... Janusz Szewczak: Nawrocki szansą Konfederacji - albo szparagi u kancle... » Karol Nawrocki ma własny obraz i wizje rozwoju Polski, Polski, która ma ambicje, aspirację, która in... Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wybor... » Odezwa Obywatelskiego Komitetu Poparcia dr. Karola Nawrockiego w wyborach prezydenckich – przed II t... Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki? » Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego prezydenta Polski, być może w najważniejszych... Gdańszczanie za Nawrockim. Grzegorz Berendt: Polegać jak na Zawiszy » Każdy z nas zna tytułowe porównanie. Są ludzie, których jesteśmy pewni; wiemy, że nie zawiodą, dotrz... Gdański park roz(g)rywki - samo(PO)moc miejska » W czerwcu przed gdańskim sądem kolejna rozprawa w procesie Janiny H., teściowej b. prezydenta Gdańsk... "Wywiadówka" programowa gdańskiej tvp: komentowanie... komentatorów i ... » Na kolejnym posiedzeniu spotkała się rada programowa TVP 3 Gdańsk. Jej obradami kierował przewodnicz... Trzaskowski i Nawrocki w II rundzie - upadek Hołowni, klęska "Czarzast... » - Dzisiaj obudziliśmy się w dobrych nastrojach - powiedział dziś rano Karol Nawrocki spotykając się ...
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
poniedziałek, 26 maja 2025 07:37
Prof. Piotr Czauderna: Dlaczego Karol Nawrocki?
Za niecały tydzień będziemy głosować w wyborach nowego
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
poniedziałek, 05 maja 2025 17:36
Kolejarz Wybrzeża nie wykoleił...
Co prawda po 5 biegach Wybrzeże przegrywało z Kolejarzem w Opolu
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Magdalena Heyda-Usarewicz
niedziela, 13 kwietnia 2025 18:00
Magdalena Heyda-Usarewicz
Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

„Rowerzyści” Volkera Schmidta
niedziela, 16 lutego 2025 14:18
„Rowerzyści” Volkera Schmidta
Dziwne uczucie niedosytu, znaku zapytania i bezradności towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
sobota, 28 grudnia 2024 17:15
Zapomniany cmentarz, tajemnicze zgony pacjentów
Spacerując lasami okalającymi Wejherowo, w okolicy ulicy Jana III
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Leszek Mądzik laureatem XVII edycji Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
wtorek, 02 października 2018 09:40

Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Gdańsk przyznał Nagrodę im. Kazimierza Ostrowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa za rok 2017 Leszkowi Mądzikowi, twórcy teatru Scena Plastyczna KUL, którego działalność artystyczna na polu scenografii, reżyserii, fotografii, grafiki i malarstwa zapewniła mu szczególne miejsce w historii polskiej sztuki współczesnej.


Leszek Mądzik odbierze nagrodę 5 października o godz.18.30 w Centrum Świętego Jana w Gdańsku (Gdańsk, ul. Świętojańska 50). Podczas uroczystości zaproszeni Goście obejrzą film o Laureacie w reż. Mirosława Judkowiaka, a także filmowe zestawienie wybranych fragmentów spektakli artysty. Uroczystość wręczenia nagrody uświetni koncert w wykonaniu Cappelli Gedanensis.


W uzasadnieniu werdyktu członkowie Kapituły pod przewodnictwem prof. dr hab. Teresy Grzybkowskiej stwierdzają m.in. „ (…) dla Leszka Mądzika za stworzenie malarskiego teatru ruchomych filozoficznych obrazów przepojonych bezinteresowną duchowością (…)”. Nagrodzony artysta tworzy wyraziste spektakle, które trudno jednoznacznie scharakteryzować. Jego autorski teatr, Scena Plastyczna KUL działa od prawie 50 lat w Lublinie, do tej pory powstało w nim ponad dwadzieścia przedstawień. Badacze podkreślają niebywałą spójność estetyczną sztuki Leszka Mądzika i artystyczną konsekwencję, która trwa, nie ulegając zmieniającym się modom.


Leszek Mądzik czuje się malarzem. Lubi mówić: „Myślę obrazami”, i to lakoniczne stwierdzenie trafia w sedno. Jego spektakle, począwszy od premierowego „Ecce homo” z 1970 roku, aż po widowisko „Misterium wody. Trakt II” zrealizowane w Gdańsku w 2018 roku to ruchome obrazy, pełne wewnętrznej dynamiki i znaczeń. Środkiem artystycznym o największym dramaturgicznym potencjale jest dla Mądzika światło – to nim „maluje”, to ono pozwala mu ożywiać pozornie martwe elementy materii – scenografię, tworzywa, kształty i faktury. „Światło to mój pędzel. Na czarnym blejtramie sceny maluję nim jak białą farbą” – wyznaje twórca. Światło wraz z muzyką stwarzają przestrzeń dla działań człowieka-aktora. W teatrze Mądzika ważne jest jego ciało, zawsze traktowane jako swoiste uniwersum, liczy się jego ruch, interakcja czy „dialogowanie” z przestrzenią.


Teatr Leszka Mądzika jest teatrem bez słów, artysta świadomie z nich zrezygnował już na początku drogi, podczas studiów na KUL, kiedy po pozytywnych doświadczeniach współpracy jako scenograf z uczelnianym Teatrem Akademickim, zdecydował się robić własny teatr, również jako reżyser i autor scenariuszy. Do dzisiaj najbardziej interesują go te obszary ludzkiej egzystencji, które nie poddają się słowu, do których być może łatwiej dotrzeć intuicyjnymi, wyrazistymi kreacjami plastycznymi. Tworząc spektakl Mądzik dąży do intymnej relacji z widzem, chce wyrywać go z kontekstu codzienności, odseparować, i wciągnąć w swój obraz. Stawia go więc pośrodku głębokiego mroku, z którego po długiej chwili, stopniowo, wyłaniają się świecące obiekty czy ludzkie ciała, i przy dźwiękach rozbrzmiewającej muzyki wprowadza go do swego mikrokosmosu. Łatwo wskazać artystyczne inspiracje artysty, sam ich zresztą nie kryje – to sztuka Rembrandta i Caravaggia, Szajny i Kantora. Jednak odwołanie się do tych tradycji wizualnych służy artyście do budowania nowych światów i sensów. Ruchome obrazy Leszka Mądzika nie są jedynie efektowną dekoracją, są – jak podkreśla Kapituła przyznanej nagrody – „przepojone bezinteresowną duchowością”.


W spektaklach Sceny Plastycznej KUL odnajdziemy sporo tropów biograficznych artysty. Dzieciństwo na Kielecczyźnie zapłodniło jego wyobraźnię trwałymi obrazami śmierci – zapamiętane cmentarze, kondukty i krypty kościelne zakreśliły pola tematyczne jego sztuki. Mądzik w swoich spektaklach zawsze opowiada o śmierci i dramacie przemijania, pokazuje emocje człowieka samotnego, przerażonego nieuchronnością rzeczy ostatecznych. Interesują go zagadnienia eschatologiczne, metafizyczne. Przez lata dokonuje kolejnych prób dotknięcia tajemnicy, powstają: „Piętno”, „Wędrowanie”, „Brzeg”, „Szczelina”, „Kir”, „Całun”, „Wrota”, „Przejście”, i wiele innych. W „Tchnieniu” artysta opłakuje zmarłego ojca, w „Zielniku” z 1976 r. i współczesnym „Czasie kobiety” z 2015 r. obserwuje przemiany kobiecego ciała, dynamikę zmian pór życia, tajemniczą moc energii kobiecości wobec intensywności tych przemian. Artysta wytrwale bada działanie czasu, tego podstawowego wymiaru ludzkiej egzystencji. Teatr Mądzika od początku również wyrasta z perspektywy religijnej. Wiara jest dla niego i źródłem nadziei, i lęku, ale zawsze jasno określa jego horyzont aksjologiczny. Miłość, wolność, absolut, śmierć, prawda – tajemnicza i sakralna – to są tematy jego sztuki, i to one według artysty wymagają szczególnego, plastycznego wyrazu, bo każda próba ich werbalizacji musi zakończyć się klęską. Chociaż może nie zawsze, bowiem starożytni mówili amor omnia vincit (miłość wszystko zwycięży), więc człowiekowi nawykłemu do namysłu nad własnym życiem wystarczy dłuższa refleksja i to co niemożliwe w pośpiechu życia, w kontemplacji zakwita, i okazuje się szansą wybawienia od banału codzienności.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież