Piąte urodziny świętowała załoga Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego (skrót ang.: DCT) Gdańsk - jednego z najszybciej rozwijających się portów na Morzu Bałtyckim.
Z tej okazji w gdańskiej bazie DCT, jej dyrektor Boris Wenzel, wraz z marszałkiem pomorskim Mieczysławem Strukiem i prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem, dokonali symbolicznego przecięcia wstęgi, na dowód otwarcia nowych powierzchni składowych. DCT zwiększyło swoje zdolności przeładunkowe do 1,25 milionów TEU, co stanowi 25 proc. dotychczasowej zdolności.
- Tym samym – jak powiedział Boris Wenzel - spełnia się wizja nawiązująca do XVI wieku, kiedy to Gdańsk i cały region Pomorza świecił blaskiem głównej bramy handlowej. Ale pięć lat temu wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa. Obecnie DCT Gdańsk jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski. Co istotne, Gdańsk stał się szeroką bramą handlową, obsługującą kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji.
Boris Wenzel podziękował lokalnym władzom za okazałą pomoc i wsparcie. Dzięki temu stał się możliwy rozwój DCT Gdańsk. Bliska współpraca między DCT i władzami zapewniła rozwój dróg, kolei i infrastruktury logistycznej, koniecznych dla dynamicznego wzrostu terminalu. Obecnie terminal zatrudnia 500 osób, a w najbliższej przyszłości powstaną kolejne miejsca pracy. Szczególnie w obliczu niedawno rozpoczętej obok portu budowy liczącego 100 hektarów Pomorskiego Centrum Logistycznego, budowanym przez firmę Goodman.
Terminal DCT Gdańsk został otwarty w październiku 2007 r. i szybko rozwinął się do rangi największego polskiego terminalu kontenerowego z ponad 57 proc. udziałem w rynku przewozów kontenerowych. Terminal, jako jedyny bałtycki hub z cotygodniowymi zawinięciami ultra-wielkich statków kontenerowych, obsługuje Polskę, graniczące z nią kraje, w tym również Rosję.
- Sukces DCT Gdańsk, to sukces bardzo wielu osób, często anonimowych, które pokonywały piętrzące się bariery jeszcze przed powstaniem terminalu, powiedział Paweł Adamowicz, Prezydent Gdańska. – Dziś chciałbym pogratulować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej niezmiernie istotnej dla naszego regionu inwestycji. Publiczno-prywatnej, z której zrozumieniem w Ministerstwie Skarbu Państwa w Warszawie było sporo problemów.
Pośród wielu gratulacji pojawiły się także słowa uznania ze strony Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka. - Chciałbym pogratulować Borisowi Wenzel wspaniałego sukcesu, jaki odniósł z DCT Gdańsk. Pamiętam jego uśmiech, gdy mówił o rozwoju terminalu w czasie naszej ostatniej podróży do Chin. Pojawienie się tak ważnego inwestora jak DCT Gdańsk, to ogromna szansa dla naszego regionu. Wedle przeprowadzonej analizy, w Hamburgu 75 proc. miejsc pracy tworzy tamtejszy port i inwestycje wokół portowe. U nas jest tego zaledwie 30 proc. DCT pozwala tą niekorzystną strukturę odmienić. Port, to musi być łatwa możliwość przypłynięcia od strony wody i dojazd od strony lądu. My musimy jak najszybciej zmodernizować 20 km linię kolejową i wybudować nowy most kolejowy nad Wisłą, zapewniając sprawny transport lądowy z Gdańska w głąb kraju i dalej w świat. Życzę sukcesu przy budowie DCT-2, aby w 2015 roku zdolność przeładunkowa wzrosła do 4 mln TEU rocznie.
Przedstawiciele DCT powiedzieli, że czynniki sukcesu, to odpowiedni dojazd, prawo i finansowanie. Transport drogowy, to dokończenie Trasy Sucharskiego i wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Na ulicy Kontenerowców trzeba będzie dobudować dwa dodatkowe pasy na samochody ciężarowe. Drogę techniczną wybuduje się obok do Pomorskiego Centrum Logistycznego, aby była też wspólna odprawa celna. Planuje się też wybudować dwa oddzielne parkingi dla TIR-ów, w okolicach A-1 i ul. Majora Sucharskiego. Na tych parkingach będą odprawiane wszelkie formalności ekspedycyjne i będzie pełny serwis techniczny. Planuje się też podłączyć nasz port szerokimi torami kolejowymi z Kaliningradem oraz wybudować kolejowe stacje rozrządowe. Zakłada się, że część transportu kontenerów z południa kraju barkami przejmie królowa polskich rzek Wisła. Na te wszystkie planowane inwestycje w 2015 roku potrzeba będzie energii elektrycznej o mocy 23 MW, a za dziesięć lat później ta wielkość wzrośnie aż do 150 MW. O tym też trzeba już teraz myśleć planowo.
Jak stwierdził Ryszard Strzyżewicz, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, trzeba podejmować nieszablonowe przedsięwzięcia, bo tylko ich twórcy przechodzą do historii.
DCT Gdańsk SA jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalistycznego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Terminal DCT Gdańsk oferuje całoroczny, niezamarzający kanał podejściowy o głębokości 17,0 m i nabrzeże przeładunkowe o głębokości 16,5 m, zapewniając doskonałe warunki do utworzenia tu bałtyckiego „hubu” portowego dla Morza Bałtyckiego. Bocznica kolejowa na DCT Gdańsk (o peronach 2 x 1000 m) zlokalizowana jest w sąsiedztwie nabrzeża przeładunkowego. DCT Gdańsk, jako jedyny terminal na Morzu Bałtyckim, oferuje bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem. Terminal DCT sąsiaduje z położonym na terenie liczącym 100 ha Pomorskim Centrum Logistycznym, budowanym przez firmę Goodman, które zgodnie z planami rozpocznie działalność w 2012 roku, oferując polskiej gospodarce rozwiązania zaczerpnięte z koncepcji „port centric logistics”.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 24/11/2012 10:38 - Pierwszy gaz łupkowy w Lubocinie
- 24/11/2012 09:41 - Ergo Hestia z rekordową oceną klientów i rekordowym zyskiem
- 16/11/2012 14:48 - Gaz z centrum kurortu
- 21/10/2012 14:38 - IKEA LEDARE - i wszystko jasne!
- 17/10/2012 09:01 - IKEA 2013. Pierwszy katalog interaktywny
- 29/09/2012 15:39 - Debata o gazie łupkowym w gminie Przywidz
- 16/09/2012 10:05 - "Jesień w ogrodzie" czyli szykujemy ogród na zimę - GALERIA
- 28/08/2012 10:58 - 160 milionów złotych zysku spółek Grupy Ergo Hestia w I półroczu 2012
- 18/08/2012 09:11 - Wydobycie gazu z łupków - fakty, a nie mity
- 10/08/2012 12:51 - Gaz łupkowy – nadzieja dla Polski