Krzysztof Dośla: Solidarność, rozwaga, kompetencja, siła w dialogu » Z Krzysztofem Doślą, przewodniczącym Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” rozmawia Artur S.... Gala 14. Wielkiego Maratonu Czytelniczego » W audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego, og... Otwarcie ekspozycji „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Ob... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otwarto ekspozycję „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Fund... Płace na gdańską miarę... » Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim urzędzie miejskim aż 9 dodatkowo zarabia w ... Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r...
Płace na gdańską miarę...
wtorek, 06 czerwca 2023 12:18
Płace na gdańską miarę...
Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
poniedziałek, 05 czerwca 2023 13:52
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
Energa z Grupy ORLEN kontynuuje wsparcie pomorskiego sportu. Od
Mandziara wraca do gry*Arka i Chojniczanka zawiodły* Czaja wypunktował Gedanię
piątek, 09 czerwca 2023 14:19
Mandziara wraca do gry*Arka i Chojniczanka zawiodły* Czaja wypunktował Gedanię
EKSTRAKLASA BP
Urlopy. Towarzystwo się rozjechało po
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
sobota, 20 maja 2023 16:33
Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
Obraz rozbijającej się fali morskiej na skalistym Wybrzeżu Zatoki
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Tajemniczy Sąd Ostateczny Memlinga

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
sobota, 04 lutego 2012 17:18

altNiderlandzki malarz Hans Memling do namalowania tryptyku "Sądu Ostatecznego" używał pigmentu z Afganistanu, który w XV wieku był droższy niż złoto. Jest to jedno z głównych odkryć badań, które od kilku dni w Muzeum Narodowym w Gdańsku prowadzi międzynarodowa ekipa naukowców przy użyciu najnowocześniejszej aparatury. 



Kierujący bezdotykowymi badaniami - mającymi ustalić chemiczną  strukturę tryptyku - włoski uczony prof. Antonio Sgamelotti twierdzi, że pigmentu zwanego lapis lazuli, malarz użył przy przedstawieniu broszy na szacie Chrystusa. Użył dużej ilości tego pigmentu i to w inny sposób niż na innych swoich obrazach. Ponadto dzięki specjalistycznej aparaturze laserowej, okazało się że Memling posługiwał się ogromną liczbą odcieni koloru czerwonego. Kontynuowane badania dzięki mobilnemu laboratorium, które przywieziono z Uniwersytetu w Perugii, być może pozwolą ustalić, że "Sąd Ostateczny" nie jest obrazem olejnym, lecz został namalowany techniką mieszaną. 


alt


Koordynująca badaniami profesor Iwona Szmelter powiedziała podczas otwartego spotkania w Muzeum Narodowym w Gdańsku, gdzie obraz jest wystawiany, a obecnie badany, że owszem pigment zwany lapis lazuli był używany też przez innych malarzy, ale nie w takiej ilości. Odkryto również w jaki sposób Memling uzyskiwał niebieski kolor. Pigment pochodził ze szkła kobaltowego. Z czasem ono blednie, ale mistrz tak je połączył ze spoiwem, że po latach cały czas widzimy tę barwę.


alt


Na tryptyku odkryto także gips. Może to świadczyć o tym, że malarz pochodzący z północnej Europy miał kontakty z artystami z południa kontynentu. Ale nie wykluczone, że być może gips pochodzi z zanieczyszczeń z powietrza.


alt


To co podczas tych badan udało się zarejestrować będzie stanowiło materiał dla historyków sztuki. Zdaniem profesor Szmelter gdański tryptyk można porównać z "Ołtarzem mistycznych zaślubin św. Katarzyny" znajdującym się w Muzeum Memlinga w Brugii. A belgijskie dzieło na pewno namalował Hans Memling.


alt


"Sąd Ostateczny" stworzony został przez 22-letniego Memlinga między 1467 a 1471 rokiem. Wykonany został w technice temperowo-olejnej (mieszanej) na desce. Autor dzieła pozostawał nieznany aż do połowy XVII wieku. Od tego czasu zaczęto przypisywać go braciom van Eyck. Dopiero w 1843 roku Heinrich Gustav Hotho stwierdził autorstwo Memlinga, co zostało później dowiedzione.

Obraz został wykonany na zamówienie filii brugijskiej banku Medyceuszy i był pierwotnie przeznaczony dla florenckiego kościoła Badia Fiesolana. Podczas transportu do Italii na pokładzie galeonu Saint Matteo został zdobyty przez gdańskiego kapra Pawła Beneke, dowodzącego karaką Piotr z Gdańska. Gdańscy właściciele statku kaperskiego podczas podziału łupów ofiarowali ołtarz Memlinga gdańskiemu Kościołowi Mariackiemu. W erze napoleońskiej tryptyk trafił do zbiorów paryskiego Luwru, jako zdobycz wojenna. Po klęsce Napoleona został rewindykowany do Berlina, by wreszcie w roku 1817 wrócić do Gdańska. Pod koniec drugiej wojny światowej dzieło Memlinga zostało wywiezione przez Niemców w głąb Rzeszy i wpadło w ręce Armii Czerwonej. Jako zdobycz wojenna stał się eksponatem leningradzkiego Ermitażu. W roku 1956 tryptyk Memlinga powrócił ponownie do Gdańska. Nie zawisł jednak na filarach Kościoła Mariackiego jak poprzednio, tylko stał się eksponatem muzealnym ówczesnego Muzeum Pomorskiego w Gdańsku. W Kościele Mariackim znajduje się kopia obrazu.

Wła-49
Zdjęcia: Włodzimierz Amerski



Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież