Na niszczycielu min typu Kormoran 28 listopada br., zostanie podniesiona bandera. To data symboliczna, gdyż 99 lat wcześniej powołana została Marynarka Wojenna. Okręt też symboliczny - był budowany cztery lata i jest pierwszym od ćwierćwiecza okrętem z polskich stoczni.
We wtorek główne obchody rozpoczną się w samo południe przy Płycie Pomnika Marynarza Polskiego uroczystą odprawą wart.
Następnie w godz. 14.30-15.30 przy Nabrzeżu Pomorskim odbędzie się uroczystość podniesienia bandery na niszczycielu min ORP Kormoran. Okręt wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. Admirała floty Andrzeja Karwety, który jest oddziałem taktycznym 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Stacjonował będzie w Porcie Wojennym w Gdyni.
28 listopada 1918 roku Naczelnik Państwa Józef Piłsudski wydał rozkaz powołujący Marynarkę Polską, pomimo, że Polska w tym czasie nie posiadała dostępu do morza! RP odradzała się w Kongresówce i w Galicji.
Kilka tygodni wcześniej, 28 października 1918 roku pierwsze rozkazy związane z tworzeniem polskiej marynarki wojennej wydał gen. Tadeusz Rozwadowski (generał CK Austro-Węgier), szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, powołany przez Radę Regencyjną.
W Modlinie sformowano pierwsze jednostki Flotyllę Rzeczną, Oddział Zapasowy Marynarzy i Batalion Morski. Polską marynarkę budowali oficerowie i marynarze z byłych flot zaborczych.
Zalążek MW RP powstał po przejęciu przez płk. Nowotnego 8–10 listopada 1918 r. Flotylli Wiślanej od Niemców. MW RP budowali oficerowie z byłych flot państw zaborczych, głównie z zaboru rosyjskiego.
W kwietniu 1919 r. utworzono Flotyllę Pińską. Rok później jednostki Flotylli stoczyły z sowietami zwycięską bitwę pod Czarnobylem.
Traktat wersalski, podpisany 28 czerwca 1919 r., przyznał Polsce 140 km wybrzeża z portami w Helu i Pucku, który stał się bazą Marynarki Wojennej.
Na Wybrzeżu staramy się kontynuować tamte tradycje. Nie przychodzi to łatwo. Jednak według zapowiedzi Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej, złożonej w lutym br., jeszcze w tym roku ma zostać podpisana umowa na dostawę dwóch kolejnych niszczycieli min typu „Kormoran II” dla Marynarki Wojennej.
Praktycy z branży stoczniowej przypominali nieraz, że nadal (jeszcze) mamy naszych inżynierów, projektantów i know-how, czyli wiedzę i doświadczenie. Ba, potrafimy budować, mimo problemów niezależnych od samych stoczni, nowoczesne jednostki.
Przykład? To właśnie niszczyciel min „Kormoran II”. Kontrakt na jego budowę z Inspektoratem Uzbrojenia MON realizuje Remontowa Shipbuilding i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni.
Czy w ślad za tą jednostką pójdą kolejne w ramach kryptonimu „Kormoran II”? Byłby to dobry przykład współpracy, gdyż należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Ośrodek Badawczo– Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni odpowiada w tym programie za wyposażenie specjalistyczne.
Niszczyciel min ORP „Kormoran II” to praca rozwojowa i pierwsza jednostka pływająca Marynarki Wojennej z kadłubem wykonanym ze stali niemagnetycznej.
Najkorzystniejsze dla stoczni byłoby wejście w budowę kolejnej jednostki z wykorzystaniem potencjału, tak, aby pracownicy stoczni i ośrodka badawczego przystąpili „z marszu” do pracy, a linia produkcyjna i nowa hala produkcyjna stoczni nie świeciłaby pustkami.
MON jeszcze w styczniu br. zapewniało, że wśród założeń priorytetowych są ujęte trzy niszczyciele min „Kormoran II” z realizacją wyjścia w morze do 2022 roku.
Dlaczego jest to ważne?
Morze Bałtyckie jest akwenem stosunkowo niewielkim i do tego prawie zamkniętym, z ograniczonym dostępem do wód Oceanu Atlantyckiego. Z tego powodu państwo które jest w stanie kontrolować dostęp do Bałtyku czyli cieśniny Sund i Bełt, może w sposób praktyczny mieć wpływ na wszystko to co się dzieje na tym niewielkim akwenie. Wśród dziewięciu państw leżących nad Bałtykiem, dla jednego z nich morze to ma znaczenie szczególne. I to od XVIII wieku.
Rosja jest państwem wybitnie lądowym, ma ograniczony dostęp do akwenów, które można uznać za w pełni żeglowne. Większa część granicy morskiej tego państwa przypada na Arktykę oraz północnej części Oceanu Spokojnego. Bałtyk jest rosyjskim oknem na świat.
Większość nowoczesnego przemysłu stoczniowego znajduje się w rejonie St. Petersburga i Królewca. Morze Bałtyckie jest głównie zapleczem stoczniowym dla „Wojennomorskowo Flota”.
Przedsięwzięcia modernizacyjne związane z Marynarką Wojenną stanowią element Planu Modernizacji Technicznej SZ6 (PMT), czyli pozyskanie okrętów podwodnych, okrętów obrony Wybrzeża i jednostek patrolowych OPV (Offshore Patrol Vessel), dokończenie budowy okrętu patrolowego w wersji typu „Ślązak” i kontynuację projektu „Niszczyciel Min Kormoran II”.
Artur S. Górski
- 30/11/2017 18:13 - Długa kolejka do zdrowych oczu
- 30/11/2017 18:08 - Prof. Jan Skokowski: Rak płuca jest wykrywany bardzo późno
- 30/11/2017 17:58 - Warsztaty "Poczuj Gdańsk"
- 29/11/2017 15:33 - Oliwska szopka z piasku po raz piąty
- 28/11/2017 22:15 - Jubileusz 75. urodzin Andrzeja Drzycimskiego
- 27/11/2017 17:25 - Forum socjalne w ECS z Zygmuntem Baumanem
- 23/11/2017 21:30 - Konkurs recytatorski "Z biegiem Wisły"
- 23/11/2017 17:27 - Chcesz żyć? Rzuć palenie!
- 23/11/2017 10:27 - Gdynia: Ludzie żyją w strachu - protest przeciwko bezradności państwa i samorządu
- 22/11/2017 18:58 - Dodatkowy milion lat życia na Pomorzu w zasięgu ręki