Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-... Zmarł Paweł Huelle » Nie żyje Paweł Huelle, poeta, pisarz, autor bestselleru „Weiser Dawidek”, wykładowca akademicki oraz... Radni PiS chcą wyjaśnień w sprawie wycięcia wierzby przy ul. Wajdeloty » Przy ul. Wajdeloty wycięto wierzbę. Radni PiS Przemysław Majewski, Andrzej Skiba i Roman Plewa wraz ... Prezydent Andrzej Duda w tygodniku „Sieci”: Tusk nie będzie moim premi... » W nowym numerze „Sieci” prezydent Andrzej Duda w wyjątkowym wywiadzie wyjaśnia powody powierzenia mi... Inauguracja cyklu „Muzyczne popołudnie w Muzeum" » Koncert Mikołaja Sikały zainaugurował cykl recitali fortepianowych w ramach współpracy Muzeum II Woj... ROD "Kaczeńce" bez zmian » W sobotę 18 listopada na nadzwyczajnym zebraniu Stowarzyszenia Ogrodowego Rodzinnego Ogrodu Działkow... Fudakowski: to jest demoralizacja » Komentarz Stanisława Fudakowskiego, sekretarza Stowarzyszenia "Godność" do Oświadczenia jakie wydano... L. Brudzyński komisarzem Sopotu » Premier RP Mateusz Morawiecki wyznaczył Lucjana Brudzyńskiego do pełnienia - od 15 listopada br. - f...
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
czwartek, 23 listopada 2023 17:36
Prokurator sprawdza... SKT a zasady Karnowskiego
Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy od kwietnia b. roku prowadzi

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
wtorek, 28 listopada 2023 15:09
Powołano Spółkę Akcyjną Wybrzeże Gdańsk S.A.
Komunikat właścicieli Wybrzeże S.A. dotyczący powołania
Przełamanie Gedanii u siebie*Baltia wygrywa rundę jesienną
sobota, 18 listopada 2023 14:29
Przełamanie Gedanii u siebie*Baltia wygrywa rundę jesienną
I LIGA FORTUNA
Rekordowa seria zwycięstw Arki Gdynia trwa.
Czas derbów!
czwartek, 23 listopada 2023 17:46
Czas derbów!
Po ponad 3 latach czekają nas kolejne emocje derbowe. Po zawieszeniu

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
niedziela, 19 listopada 2023 18:48
Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje
Zakończenie sezonu wystawienniczego 2023 „Gazety Gdańskiej”

Sport w szkole z ORLENEM

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Piękna Zośka
wtorek, 14 listopada 2023 19:40
Piękna Zośka
Długie jesienne wieczory sprzyjają, a wręcz zachęcają do

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Stop kładka na Motławie

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
niedziela, 27 maja 2012 19:14

Zaprotestowali przeciwko budowie nad Motławą kładki pieszej z ul. Wartkiej na wyspę Ołowianka przedstawiciele gdańskiego środowiska żeglarskiego i Rady Dzielnicy Gdańsk Śródmieście.




Przeciwko tym planom miasta wykorzystali sobotnią (26 bm.) imprezę otwarcia sezonu żeglarskiego w Gdańsku. Zbierano podpisy pod protestem oraz rozdawano ulotki informacyjne i naklejki z napisem „Stop kładka”.


alt



Zbierający podpisy inż. arch. Stanisław Michel uświadamiał licznych turystów, że budowa zwodzonej kładki dla pieszych miałaby kosztować 13 mln zł. Koszt zostałby pokryty częściowo przez sponsorów, a częściowo przez miasto. Władze Gdańska ogłosiły już nawet międzynarodowy konkurs na jej projekt. Tymczasem środowiska architektów i żeglarzy stanowczo przekonują, że pomysł zaszkodzi miastu.


alt



- Prom po Motławie powinien pływać nie tylko w godzinach otwarcia Muzeum Morskiego, ale dłużej, również po godz. 16 – mówi Marta Mężyk, współorganizatorka protestu. Profesor Januszajtis, który wspiera ten protest, udowadnia, że można zastosować lepsze rozwiązania niż kładka, np. uruchomić taki prom, jaki funkcjonuje w Danii, zabierający jednorazowo 60 osób.


alt



Przeciwko budowie kładki o prześwicie 2,5 metra, otwieranej co pół godziny, jest również radna dzielnicy Gdańsk Śródmieście Alicja Misiukiewicz. - Jako mieszkanka, przewodnik i radna, protestuję przeciwko propozycji miasta. Żeby wypłynąć na Westerplatte, będzie trzeba poczekać na otwarcie kładki np. 20 minut. Ruch wodny zostanie zablokowany. Historia pokazuje, że nigdy w tym miejscu nie było żadnej kładki.


- Kładka przez Motławę? Moje stanowcze NIE!!! - mówi doc. dr inż. Andrzej Januszajtis, znawca historii Gdańska. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Nasz Gdańsk błędy wprowadza Pomorski Wojewódzki Urząd Konserwatorski. Nie do przyjęcia jest dopuszczenie zbyt dużych wysokości, planowanie zabudowy w innych miejscach, niż była, czy też dopuszczenie, a nawet popieranie, zamiast odbudowy zewnętrznych kształtów, tak zwanej rekompozycji w formach współczesnych, która nigdzie nie daje dobrych rezultatów. - My chcemy mieć Gdańsk nadal piękny i będziemy do tego dążyć. Ważną częścią aktywności naszego Stowarzyszenia są starania o właściwe zagospodarowanie Motławy. Kładka dla pieszych ma kosztować 13 mln zł, tymczasem prom, nowoczesny, nie spalający zbyt dużo, może przewozić tam i z powrotem nawet pięć razy na godzinę. Taki prom może kosztować 300 tys. złotych, niech kosztuje milion, a nawet dwa miliony, to i tak zostaje 11 mln, za które, przy pracy na dwie zmiany, prom chodzić może przez prawie dwadzieścia lat! Januszajtis  przedkłada kolejne argumenty przeciw budowie kładki nad Motławą. Policzył, że koszt paliwa dla wielkiego promu na Wisłoujście, który przewozi do 1000 samochodów dziennie wynosi 30 tys. zł. miesięcznie. A więc za te 13 mln zł. można by sfinansować paliwo na kursowanie tamtego dużego promu przez 36 lat!!!


alt



Protest popiera także znany gdański żeglarz, kapitan Jerzy Wąsowicz, właściciel turystycznego kutra „Antica”. Według niego nie należy grodzić dróg wodnych, gdy nie ma takiej konieczności. - W moim odczuciu kładka ma być zbudowana na potrzeby filharmonii, ale tak czy inaczej większość osób przyjedzie samochodem pod samą filharmonię i tam zaparkuje, bo tu, w okolicy Targu Rybnego nie ma zbyt wielu miejsc parkingowych. Nikt chyba nie zadał sobie też trudu, by sprawdzić jak bardzo inwestycja będzie szpecić to piękne miejsce. Gdy wpływa się tu wieczorem, widok jest przepiękny. Kładka zakłóci harmonię tej mierzei. Poza tym w obliczu  rozpoczętej budowy tunelu, wydawanie pieniędzy na kładkę jest bez sensu.


alt


Wodniacy proponują również, żeby zamiast wydawać 13 mln zł na kładkę, przeznaczyć te pieniądze m.in. na uruchomienie promu, który byłby czynny od godz. 7 do 22 i dłużej podczas imprez na Ołowiance. Według nich należałoby przywrócić otwieranie Mostu Zielonego, a tym samym umożliwić wpływania na Motławę większych jednostek na dalsze akweny.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież